صفحه اصلی
بلاگ
مقاله
روش های تخریب و کندن کاشی دیوار {بدون آسیب به کاشی}
روش های تخریب و کندن کاشی دیوار {بدون آسیب به کاشی}

روش های تخریب و کندن کاشی دیوار {بدون آسیب به کاشی}

آیا به‌ دنبال راهی برای تجدید زیبایی دیوارهای خانه خود هستید و با چالش‌ هایی مانند تخریب کاشی دیوار و نیاز به بازسازی کاشی ها رو به‌ رو شده‌ اید؟ تخریب کاشی‌ ها برای تجدید زیبایی دیوار و دکوراسیون داخلی همواره جوابگو نیست و اگر تخریب کاشی‌ ها به شکل اصولی انجام نشود، احتمالا شما را با ضرر و زیان بسیاری مواجه می کند.

با این حال بهتر است پیش از اقدام به انجام این کار با روش هایی پویا به‌ منظور مدیریت بهتر بازسازی و چگونگی تخریب کاشی های دیوار آشنا شده و اطلاعاتی کامل و جامع در این رابطه به دست آورید.

در ادامه هر اطلاعاتی که شما برای تخریب و بازسازی کاشی‌ های دیوار به آن نیاز داشته باشید را مورد بررسی قرار می‌ دهیم؛ پس کافی است ادامه مطلب را مطالعه کنید.

نکات ایمنی برای تخریب کاشی دیوار

نکات ایمنی برای تخریب کاشی دیوار

ساده‌ ترین روشی که می توان از آن برای تغییر دکوراسیون داخلی و کاشی های دیوار استفاده کرد، نصب کاشی ها و سرامیک های جدید روی کاشی های قدیمی است. البته همواره افرادی هستند که می خواهند حتما کاشی های قدیمی را تخریب کرده و سپس کاشی ها و سرامیک های جدید خود را نصب کنند.

برای انجام این کار باید اصولی را مد نظر قرار داد که اولین اصل، رعایت نکات ایمنی است. مهم ترین دستورالعمل هایی که باید برای حفظ جان و سلامتی خود به هنگام تخریب کاشی های دیوار مد نظر قرار دهید، مواردی هستند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

دستکش ایمنی بپوشید

استفاده از دستکش های ایمنی یکی از مهم ترین اصولی است که شما باید برای نصب سرامیک پرسلان دیوار یا هر نوع سرامیک و کاشی دیگری مد نظر قرار دهید. دستکش های ایمنی، دست های شما را از هرگونه آسیبی مصون می دارند و با استفاده از آن ها بدون آنکه دستانتان آسیب ببینند، می توانید کارهای خود را انجام دهید.

عینک ایمنی بزنید

برای آنکه حین تخریب کاشی دیوار از وارد شدن هر گونه آسیب احتمالی به چشم های خود جلوگیری کنید، باید عینک ایمنی بزنید. هنگام نصب کاشی و سرامیک و برش آن ها امکان برخورد تکه های برش خورده کاشی ها یا دوغاب به چشم شما وجود دارد؛ پس برای جلوگیری از هرگونه آسیبی توسط موارد نام برده به چشم هایتان، از عینک استفاده نمایید.

کلاه ایمنی استفاده کنید

برای کار کردن در ارتفاعات، استفاده از کلاه ایمنی را به خاطر بسپارید. اگر می خواهید کاشی ها را بالای سرتان نصب کنید، برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی مانند افتادن کاشی ها روی سرتان، حتما کلاه ایمنی روی سر بگذارید.

کفش ایمنی بپوشید

افتادن کاشی روی پا یا فرو رفتن خرده کاشی ها درون پاهایتان می تواند آسیب های زیادی به شما وارد کند که اگر کفش ایمنی بپوشید به راحتی می توانید از این مشکلات جلوگیری نمایید.

مراحل تخریب کاشی دیوار

مراحل تخریب کاشی دیوار

پیش از آنکه در مورد مراحل تخریب کاشی های دیواری و جایگزین کردن سرامیک پرسلان به جای کاشی های قدیمی صحبت کنیم، بهتر است که بدانید برای انجام این کار به ابزارهای خاصی نیاز خواهید داشت.

با این اوصاف باید پیش از هرچیز برای خرید و تهیه ابزارهایی مانند چکش، تیشه بنایی، جارو، اسکنه، جاروبرقی و فرغون اقدام کنید. ضمنا تمامی ابزارهای نامبرده باید کاملا سالم و بدون آسیب یا خرابی باشند.

اما پس از تهیه ابزارهای مورد نیاز برای تخریب کاشی ها، بهتر است مو به مو مراحلی که در ادامه بررسی می کنیم را برای تخریب و کندن کاشی های دیوار انجام دهید.

وسایل را بپوشانید

زمانی که به تخریب کاشی های دیوار مشغول شدید، بهتر است که تمامی تجهیزات و وسیله های موجود در محیط را بپوشانید. تخریب کاشی ها با ایجاد گرد و خاک بسیاری همراه خواهد بود و این گرد و خاک می تواند به خراب شدن وسایل و تجهیزات شما منجر شود.

بهترین کار این است که سیستم های تهویه هوا را خاموش و دریچه های تهویه را کیپ کرده و در عوض پنجره ها را برای خروج سریع گردوخاک باز کنید.

برای آنکه وسایل و لوازم آشپزخانه خود را از هر گونه آسیب احتمالی محفوظ بدارید، باید پیش از اقدام به کار تمامی آن‌ها را بپوشانید. کاشی‌ های دیوار ممکن است هنگام تخریب جدا شده و به سطوح آسیب های زیادی وارد کنند؛ از همین رو سطح سینک ظرفشویی، توالت فرنگی یا ایرانی، روشویی و وان باید به وسیله کاغذ، تکه پلاستیک، چوب و یا حتی پارچه پوشیده شوند.

برای جدا کردن اولین کاشی اقدام نمایید

برای جدا کردن اولین کاشی اقدام نمایید

برای تخریب کاشی دیوار و جایگزین کردن، جدا کردن اولین کاشی سخت تر از جدا کردن باقی کاشی ها خواهد بود؛ چرا که معمولا دسترسی به ردیف اول مشکل بوده و بهترین راه جدا سازی کاشی های لق یا سست است.

در صورتی که در ردیف اول هیچ کاشی سست یا لقی وجود نداشت، شما می‌توانید با اسکنه یکی از کاشی ها را بشکنید و بقیه کاشی ها را جدا کنید. ضمنا اگر کاشی های شما قدیمی شده و تصمیم ندارید از آن ها استفاده نمایید، برای جدا سازی راحت تر می توانید از پتک یا چکش به جای اسکنه استفاده کرده و کار خود را سریع تر پیش ببرید.

به سراغ ردیف های پایینی بروید

با خارج کردن کاشی های ردیف اول، دسترسی بهتری به ردیف های دیگر دارید. به منظور خارج کردن کاشی ها در ردیف های بعدی بهتر است که اسکنه را زیر کاشی قرار داده و سپس با چکش به اسکنه ضربه هایی وارد نمایید تا در نهایت کاشی از دیوار جدا شود.

به یاد داشته باشید که کاشی ها به هنگام تخریب لبه های تیزی داشته و امکان سقوط آن ها هم وجود دارد؛ پس مراقب باشید آسیبی به شما وارد نشود.

سطح دیوار را از هر گونه آلودگی پاک کنید

بعد از آنکه تخریب کاشی دیوار به اتمام رسید، بایستی که سیمان یا چسبی که روی دیوار مانده را هم جدا کنید. دیوار مورد نظر شما برای نصب کاشی ها و سرامیک های جدید باید کاملا تمیز شود.

برای جلوگیری از کثیف شدن سطح زمین هم بهتر است روی زمین نایلون یا پلاستیک پهن کرده و پس از اتمام کار آن ها را جمع کنید. بدین شکل تمامی کاشی های شکسته شده به راحتی جمع می شوند و نیازی به جارو کشیدن  یا جمع آوری کاشی ها نیست.

البته به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از وارد شدن هر گونه آسیب به حیوانات ولگرد در خیابان بر اثر زباله های خطرناک، تیکه های تیز کاشی ها را تفکیک کرده و آن ها را درون پارچه پیچیده و سپس دور بیندازید.

برای خرید کاشی های جدید اقدام کنید

بعد از تخریب و تمیز کردن سطح دیوار وقت آن است که برای خرید کاشی های جدید اقدام کنید. پیشنهاد میکنیم پیش از اقدام به خرید کاشی و مراجعه به مراکز فروش مختلف، به سایت شرکت پما ایمپریو مراجعه نمایید.

در سایت این شرکت، کاشی و سرامیک های بسیاری با طرح و رنگ های متنوع و کیفیت بالا نمایش داده شده است که بی شک یکی از آن ها می تواند باب سلیقه شما باشد.

روش های دیگر برای تخریب کاشی دیوار

در بالا به شما گفتیم چگونه می توانید کاشی های دیوار را تخریب کرده و کاشی های جدید را جایگزین کنید؛ اما برای آنکه بتوانید کاشی ها را سالم یا با کم ترین شکستی از دیوار جدا نمایید، روش های متعددی وجود دارد که در ادامه آن ها را به شما توضیح می دهیم.

سشوارهای صنعتی یا مشعل را برای جدا سازی کاشی ها به کار بگیرید

سشوارهای صنعتی یا مشعل را برای جدا سازی کاشی ها به کار بگیرید

اگر کاشی های خود را با چسب به دیوار متصل کرده باشید، می توانید با استفاده سشوارهای صنعتی یا مشعل آن ها را جدا کنید. برای این منظور می توانید حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه سشوارهای صنعتی یا مشعل را نزدیک به کاشی ها نگه دارید تا در نهایت چسب کاشی ها باز شده و از دیوار جدا شوند.

از سنگ فرز به منظور جدا سازی کاشی ها استفاده نمایید

اگر بین کاشی های دیوار درز یا شکافی وجود داشته باشد، به کمک سنگ فرز به راحتی می توانید آن ها را جدا کنید. برای تخریب کاشی دیوار به کمک سنگ فرز باید این دستگاه را بین درزها قرار داده و دوغاب را بشکافید تا کاشی های قدیمی را از دیوار جدا شوند.

با چکش های برقی کاشی های دیوار را تخریب کنید

با چکش های برقی کاشی های دیوار را تخریب کنید

چکش های برقی قدرت تخریب فوق العاده بالایی دارند؛ از همین رو اگر در برخی قسمت ها امکان جدا کردن کاشی ها وجود نداشت، می توانید از این دستگاه ها کمک بگیرید.

البته که چکش های برقی بدون خرد شدن یا آسیب قادر به جدا سازی کاشی ها نیستند؛ پس تنها زمانی از چکش برقی استفاده کنید که چاره ای نداشته باشید. ضمنا اصول ایمنی برای استفاده از چکش برقی را فراموش نکنید.

کاشی های لق شده را با دست از سطح دیوار جدا نمایید

برای جدا کردن کاشی ها با دست تنها می توانید سراغ کاشی های لق شده بروید. کاشی های لق شده یا سست شده به راحتی و با واردن کردن نیرویی اندک از دیوار جدا می شوند و نیاز نیست برای جدا سازی آن ها از ابزارهای خاصی استفاده کنید.

ضمنا به یاد داشته باشید که استفاده از دستکش حین جدا سازی کاشی های لق شده ضروری است؛ چرا که احتمالا لبه های کاشی تیز باشند و به دست شما آسیب وارد کنند.

کلام آخر

در این مطلب سعی داشتیم در مورد چگونگی تخریب کاشی دیوار اطلاعاتی کامل و در عین حال کاربردی در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شدید، تخریب کاشی های دیوار و جایگزینی آن ها با کاشی های جدید، بهترین روش برای تغییر و تجدید زیبایی دکوراسیون داخلی است؛ اما طبق اصولی که توضیح دادیم باید انجام شود.