صفحه اصلی
بلاگ
مقاله
سرامیک پرسلانی چیست؛ انواع و کاربردهای آن
سرامیک پرسلانی چیست؛ انواع و کاربردهای آن

سرامیک پرسلانی چیست؛ انواع و کاربردهای آن

شاید بسیاری از ما سرامیک را به نام همان سرامیک کف منزل بشناسیم و تا حدی با خواص و ویژگی‌های آن آشنا باشیم. سرامیک‌های غیر پرسلانی، در واقع نوعی کاشی هستند که از مواد رسی پرس‌شده و پخته‌شده در دمای بالا ساخته ‌شده‌اند. اما متأسفانه به خاطر جذب آب بالایی که دارند، کاربردشان کمی محدود شده است. سرامیک‌های پرسلانی نوعی کاشی هستند که با خواص منحصربه‌فردشان توانستند این مشکل را حل کنند. در این مقاله ما قصد داریم تا به معرفی کامل سرامیک پرسلانی بپردازیم و ویژگی‌های آن را با هم بررسی کنیم. اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، تا پایان مطلب با ما باشید.

سرامیک پرسلانی چیست؟

شاید بهتر باشد پیش از این تعریفی از سرامیک پرسلانی داشته باشیم، کلمه‌ی پرسلان و سرامیک را تعریف کنیم. سراميك از كلمه يوناني Keramos به معني مواد رسي پخته‌شده (مانند سفال، کاشی و چيني) گرفته شده است. مواد سرامیکی در واقع مواد غیرفلزی و غیرپلیمری هستند و خودشان انواع و اقسام مختلف مثل: عایق‌های دمای بالا، ظروف چینی و... دارند. در علم سرامیک به چینی همان پرسلان هم گفته می‌شود.

پرسلان نام نوعی حلزون در دریای مديترانه است که صدف آن سفید و نیمه‌ شفاف است. همین سفید و شفاف بودن که از ویژگی این حلزون بر گرفته شده است، باعث نسبت دادن این نام به گروهی از سرامیک‌ها شده است. طبق تعريف رسمي رايج در اروپا «پرسلان» یک محصول متراکم و سفيد سراميکي (اعم از لعاب‌دار و بدون لعاب) است که براي مصارف مختلفی کاربرد دارد. بر این اساس واژه‌ی پرسلان به محدوده‌ی وسیعی از محصولات سرامیکی گفته می‌شود که دمای پخت بالایی دارند. این دمای پخت بالا باعث می‌شود که ماهیت زجاجی (شیشه‌ای) در پرسلان پدید آید و تخلخل کم برای این محصول ایجاد شود؛ همین مسئله، یکی از دلایل بالاتر بودن قیمت سرامیک پرسلانی نسبت به سرامیک معمولی است.

SODALITE FULL POLISHED IM2050L-P-1

سرامیک پرسلانی عضوی از خانواده بزرگ سرامیک‌هاست که نسبت به سرامیک‌های معمولی دارای خواص بهتری و دارای مصارف متعددی است. تاریخچه این محصول به بیش از نیم قرن قبل برمی‌گردد. سرامیک‌های پرسلانی برای اولین بار در ایتالیا با عملکرد فنی عالی و ظاهری بسیار شبیه به سنگ‌های طبیعی، ظهور کردند.

تخلخل کم، اصلی‌ترین ویژگی سرامیک‌ پرسلانی است که باعث می‌شود این نوع سرامیک‌ها عملکرد فنی و شیمیایی بسیار مطلوب و مقاومت بالایی در برابر یخبندان داشته باشند که این موضوع سبب می‌شود سرامیک‌ پرسلانی جهت پوشش کف و بدنه فضاهای بیرونی در اقلیم‌های سرد بسیار مناسب باشند.

خاک پرسلان چیست؟

سرامیک پرسلانی همانند هر سرامیک سنتی دیگری از یک ترکیب مواد با خاک‌های مختلف ساخته می‌شود. اولین مرحله در تولید یک بدنه سرامیکی، انتخاب خاک بدنه است. برای تولید انواع مختلف پرسلان، مهندسان این رشته مواد خام را با هم مخلوط می‌کنند تا یک خاک مناسب و برای ایجاد خواص متنوعی به دست آورند. در واقع خواص حاصله به دو نوع تقسیم می‌شود. یکی خواصی که موجب به دست آمدن یک بدنه خام مناسب شود و دیگری خواصی که باعث به دست آمدن یک بدنه‌ی مناسب پس از پخت می‌شود. به طور کلی خاک پرسلان از سه جزء زیر تشکیل می‌شود:

  • مواد پلاستیک معدنی
  • پرکننده‌ها یا فیلرها
  • گدازآورها

منظور از مواد پلاستیک موادی است که خاصیت شکل‌پذیری را برای ما ایجاد می‌کنند. کائولن رایج‌ترین ماده پلاستیک در خاک پرسلان است. پرکننده‌ها در بدنه‌های سه‌جزئی به عنوان مواد غیرپلاستیکی هستند که به بدنه اضافه می‌شوند و مهم‌ترین وظایف آن‌ها جلوگیری از تغییر شکل بدنه در زمان پخت و کنترل انقباض و انبساط است. هم‌چنین در تعیین میزان تخلخل، رنگ بدنه، اتصال لعاب به بدنه نیز مؤثر هستند.

مهم‌ ترین و رایج‌ ترین فیلرها در صنعت چینی سیلیس و آلومین هستند. گدازآورها موادی هستند که به دلیل کاهش نقطه ذوب بدنه یا لعاب، مصرف بالایی در سرامیک و کاشی‌سازی دارند. این مواد در زمان حرارت دادن ذوب می‌شوند و وقتی در حال سرد شدن هستند به حالت شیشه درمی‌آیند. شیشه حاصل تمام بلورهای موجود در بدنه پخته را در بردارد و یک توده یک پارچه را به وجود می‌آورد.

 

خواص و ویژگی‌های سرامیک پرسلانی

اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی سرامیک‌های پرسلانی، تخلخل بسیارکم آن‌هاست. همین تخلخل کم ویژگی‌ها و خواص منحصربه‌فرد دیگری را نیز برای این محصول فراهم می‌کند. در بخش قبل گفتیم تخلخل کم در اثر پخت در دمای بالا اتفاق می‌افتد. در اینجا می‌بینیم که در واقع دمای پخت چطور باعث کاهش چشمگیر تخلخل در این محصول می‌شود.

به طور کلی در هنگام پخت بدنه‌های سرامیکی، سازوکارهای مختلفی وجود دارد. یکی از این‌ها، پخت در حضور فاز مایع یا مذاب است. در بدنه‌های سه‌جزئی مانند سرامیک پرسلانی، مکانیسم زينتر در حضور فلز مايع غالب است، چون خاک این بدنه مقدار قابل‌توجهی ماده گدازآور (کاهش‌دهنده‌ی نقطه ذوب) وجود دارد، نسبت به بدنه‌های دیگر مذاب بیشتری تشکیل‌شده و اين مذاب در اثر كشش لوله‌های مويين، بيشتر وارد تخلخل‌ها شده و ميزان تخلخل كاهش می‌یابد.

از مهم‌ترین خواص سرامیک‌های پرسلانی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مقاومت بالا در برابر سایش
  • استحکام زیاد و مقاومت شکست بسیار زیاد
  • درصد جذب آب بسیار کم
  • مقاومت در برابر یخ‌زدگی
  • مقاومت شیمیایی بالا و مقاومت در برابر لک‌پذیری

نحوه تشخیص سرامیک پرسلان از بقیه سرامیک‌ها

تفاوت‌هایی که تا به اینجای کار گفتیم، مربوط به ترکیب بدنه و دمای پخت این بدنه‌ها با سایر بدنه‌های سرامیکی بودند. از دانستن این تفاوت‌ها نمی‌توانیم برای تشخیص سرامیک پرسلانی و یا تشخیص آن با بقیه سرامیک‌ها استفاده کنیم. برای تشخیص سرامیک پرسلان چند فاکتور به کمک شما می‌آیند که در این قسمت آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

 

  • چون تخلخل سرامیک پرسلانی از بدنه‌های دیگر کمتر است، چگالی آن بیشتر بوده و در نتیجه وزن سرامیک پرسلانی بیشتر از سرامیک معمولی است.
  • سرامیک پرسلانی محصول پیشرفته‌ای است که ساخت آن سخت‌تر از سرامیک‌های دیگر است؛ به همین دلیل قیمت سرامیک پرسلان تا حد قابل‌ توجهی بیشتر از سرامیک معمولی است.
  • به دلیل استحکام بالا، برش سرامیک پرسلان باید با ابزار ویژه مخصوص به خود انجام شود.
  • سرامیک پرسلانی جذب آب کمی دارد و اگر یک قطره آب روی آن بریزید، تا مدت‌ها باقی می‌ماند؛ در حالی که در سرامیک‌های معمولی در کمتر از یک دقیقه آب جذب محصول می‌شود.
  • به کمک پولیش هم می‌توان متوجه تفاوت سرامیک پرسلانی با سایر سرامیک‌ها شد. اگر بدنه سرامیکی تخلخل داشته باشد، هر قدر هم پوليش دهيم، باز هم در سطح تخلخل وجود دارد و وقتي نور به سطح آن برخورد می‌کند، نمی‌تواند بازتابش كند، در نتيجه سطح براق به نظر نمی‌رسد. البته یادتان باشد که عملیات پولیش سرامیک‌های ساختمانی در کارخانه و در حین فرایند ساخت انجام می‌شود.

تفاوت سرامیک پرسلان با سرامیک معمولی

اصلی‌ترین تفاوت سرامیک پرسلان با سرامیک معمولی در ترکیب مواد اولیه است. در واقع همین تفاوت در ترکیب باعث ایجاد تفاوت‌ها می‌شود. در بدنه سرامیک پرسلانی میزان بیشتر گدازآور وجود دارد، ولی میزان گدازآور سرامیک معمولی کمتر است. البته سرامیک‌های غیر پرسلانی خاک سفید شباهت زیادی به سرامیک پرسلان دارند؛ اما این سرامیک‌ها تراکم کمتر و تخلخل بیشتری دارند.

همچنین سرامیک‌های خاک سفید آب بیشتری به خود جذب می‌کنند و به همین دلیل قیمت پایین‌تری نیز دارند. ماده‌ی رسی استفاده‌شده در سرامیک پرسلانی معمولاً کائولن مرغوب و با دانه‌بندی بسیار ریز است که باعث کاهش تخلخل‌ها و استحکام بیشتر این سرامیک پرسلان می‌شود. در درجه دوم تفاوت این دو نوع محصول به دمای پخت مربوط می‌شود. سرامیک پرسلان در دماهای ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ درجه سانتی گراد پخته می‌شود ولی دمای پخت سرامیک معمولی کمتر است.

همین تفاوت در مواد اولیه و دمای پخت باعث تفاوت‌هایی بین سرامیک پرسلانی با سرامیک معمولی شده است. تفاوت اصلی این دو سرامیک در میزان جذب آب است. جذب آب سرامیک‌های پرسلانی کمتر از 5/0 درصد است درحالی‌که سرامیک‌های معمولی جذب آب بیشتری دارند سرامیک پرسلانی به دلیل تخلخل کم، در مقایسه با سرامیک معمولی مقاومت خیلی خوبی نسبت به تغییرات دما، ضربه و خراش دارند. بافت فشرده این نوع سرامیک که مقاومت خوبی به آن داده است و مقاومت شیمیایی سرامیک پرسلانی در برابر مواد شیمیایی و ضدعفونی‌کننده بیشتر از سرامیک معمولی است.

در جدول زیر تفاوت سرامیک پرسلان با سرامیک معمولی و کاشی را بررسی می‌کنیم.

جدول تفاوت‌های سرامیک پرسلان با سرامیک معمولی و کاشی

پارامتر سرامیک پرسلان کاشی سرامیک معمولی
ترکیب خاک شامل گدازآور بیشتر و رس ریزدانه رس سخت میزان رس بیشتر نسبت به سرامیک پرسلان
جذب آب کمتر از 5/0 درصد بیشتر از 5/0 درصد بیشتر از 5/0 درصد
مقاومت در برابر لکه بسیار عالی خوب خوب
استحکام زیاد کمتر از سرامیک پرسلان کمتر از سرامیک پرسلان
قیمت بالاتر از محصولات دیگر کمتر از سرامیک پرسلان کمتر از سرامیک پرسلان
مقاومت شیمیایی عالی در صورت داشتن لعاب، عالی خوب
نصب روش‌های ویژه سرامیک پرسلانی روش سنتی روش سنتی
طول عمر بالا کمتر از سرامیک پرسلان کمتر از سرامیک پرسلان

مزایای سرامیک پرسلان

ساختار سرامیک پرسلان کاملاً یکنواخت است؛ ولی ویژگی‌های فیزیکی سنگ‌ها ممکن است در جهات مختلف متفاوت باشد. جذب آب سرامیک‌های پرسلانی بسیار کم و نزدیک به صفر است و به همین خاطر در صورت تماس با آب ویژگی‌های خود را حفظ می‌کند. برخی از سنگ‌ها به‌شدت نسبت به آب حساس بوده و در صورت تماس با آب ویژگی‌های خود را از دست می‌دهند.

سرامیک‌های پرسلانی به دلیل دمای بالای پخت بسیار متراکم بوده و از مقاومت سایشی بسیار بالایی برخوردار هستند. برخی از سنگ‌ها به‌صورت طبیعی دارای خلل و فرج هستند و این خلل و فرج ممکن است زیر پوسته نازکی پنهان شده باشند. این پوسته نازک ممکن است در اثر ترافیک عبوری از بین رفته و باعث نمایان شدن این خلل و فرج شود که ظاهر نامطلوبی به‌همراه خواهد داشت. سرامیک‌های پرسلانی، با توجه به اینکه در دماهای بالا و زمان طولانی پخت می‌شوند، به مرور زمان دچار رنگ‌پریدگی نخواهند شد.

سرامیک‌های پرسلانی در برابر اسید مقاومت بسیار بالایی دارند. این در حالی است که بعضی از سنگ‌ها، به ویژه سنگ‌هایی که دارای پایه کربنات کلسیم و کلسیت هستند، به شدت نسبت به اسید حساس بوده و حتی در برابر اسیدهای ضعیفی همچون آب لیمو ترش واکنش نشان می‌دهند. این واکنش به صورت لکه‌ای که به آسانی قابل تمیز کردن باشد نیست، بلکه به صورت خوردگی در روی سطح خود را نشان می‌دهد.

سرامیک پرسلانی باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. در فضاهای پوشیده با افزایش دما، انرژی را جذب کرده و در خود ذخیره می‌کند. سپس در صورت کاهش دمای محیط، حرارت ذخیره‌شده را پس می‌دهد. این ویژگی پوشش‌های سرامیک پرسلانی زمانی به چشم می‌آید که وسایل گرمایشی خاموش می‌شوند. وقتی که وسایل گرمایشی کار می‌کنند، گرمای ایجاد شده توسط پوشش سرامیک پرسلانی جذب می‌شود. پس از خاموش شدن وسایل گرمایشی، برای مدت زمان طولانی دمای محیط ثابت باقی می‌ماند.

ساختار سرامیک‌های پرسلانی به گونه‌ای است که باعث انتشار مواد شیمیایی مضر نمی‌شود. دارای مقاومت بالا در برابر لکه بوده و با استفاده از شوینده‌های معمولی به راحتی تمیز می‌شود. ضمناً عمر استفاده و بهره‌برداری از سرامیک‌های پرسلانی زیاد بوده و تاریخ انقضا ندارد.

معایب سرامیک پرسلانی

در برابر تمام مزایایی که سرامیک‌های پرسلانی دارند، تعداد اندکی عیب هم دارند. البته این به این معنا نیست که این معایب باعث شده که از این سرامیک‌ها کمتر استفاده شود. در ادامه به این مشکلات اشاره می‌کنیم.

چون کاشی پرسلان متراکم‌تر و دارای تخلخل کمتری از سرامیک معمولی است، برش آن کمی سخت‌تر از کاشی‌های دیگر است و نیاز است با ظرافت بیشتری انجام شود. متراکم بودن و جذب آب کم همانطور که مزیتی برتر برای سرامیک پرسلان است، باعث افزایش وزن آن نیز شده است. وقتی وزن زیاد باشد، فرایند نصب و حمل‌ونقل این‌ها بادقت بیشتری انجام می‌شود.

به خاطر ترکیب خاص و فرایند ساخت این سرامیک‌ها، قیمت پرسلان بالاتر از سرامیک معمولی است و نصب آن نیز هزینه‌برتر است؛ اما توجه داشته باشید که در برابر مزایای ویژه سرامیک‌های پرسلانی و طول عمر بیشتر آن‌ها، این تفاوت قیمت بسیار ناچیز محسوب می‌شود. به دلیل مقاومت و دوام بالا، استفاده از سرامیک پرسلانی در عین پرهزینه بودن می‌تواند به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت باشد.

انواع سرامیک پرسلان از نظر کاربرد

PANDA BOOK MATCH FULL POLISHED IM2065L-P-1

سرامیک پرسلانی با تمام مزایایی که دارد، داراری رنگ‌ها، الگوها، شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی است و به همین خاطر در اجرای کف و نمای ساختمان بسیار کاربرد دارد. بر اساس کاربرد می‌توانیم این نوع محصول سرامیکی در دو دسته‌ی سرامیک پرسلانی نما و سرامیک پرسلانی کف تقسیم کنیم. در ادامه توضیحات بیشتری ارائه می‌کنیم:

سرامیک پرسلانی نما و انواع آن

سرامیک پرسلانی که قرار است به‌عنوان نما استفاده شود، باید دارای یک سری ویژگی‌ها باشد. مثلاً با شرایط مختلف آب و هوایی سازگار باشد، تنوع رنگ و طرح داشته باشد و عمر بالایی داشته باشد. امروزه با توجه به پیشرفت و توسعه سیستم‌های نصب خشک، امکان استفاده از سرامیک‌های پرسلانی در ساختمان‌های مرتفع وجود دارد. نمای سرامیک پرسلانی با نام نمای سرامیک خشک هم شناخته می‌شود و شما می‌توانید با یک کلیک از قیمت سرامیک پرسلان برای نمای ساختمان با خبر شوید.

نمای سرامیک خشک پرسلانی با دو شکل کلی سرامیک مجوف پرسلانی (تراکوتا) و سرامیک توپر پرسلانی اجرا می‌شود.

سرامیک پرسلانی کف و انواع آن

استفاده از سرامیک پرسلانی برای کف یکی از کاربردهای عمده این محصول است. سرامیک پرسلانی کیفیت و استحکام خوبی دارد که همین عامل سبب شده است استفاده از آن در صنعت ساختمان برای پوشش کف افزایش پیدا کند. گفتنی است که قیمت سرامیک پرسلانی کف در انواع مختلف خود، متفاوت است.

با همه این مزایا، قبل از انتخاب سرامیک پرسلانی برای استفاده در کف فضاهای بیرونی به‌خصوص در فضاهای عمومی و تجاری، باید بررسی‌های کافی را انجام دهیم. مثلاً ممکن است انتخاب ما سرامیک پرسلانی با سطح بسیار صاف و براق باشد. درست است که این نوع سرامیک پرسلانی بسیار زیبا و چشم‌ نواز است؛ اما چون در فضای بیرون زودتر ساییده می‌شود، جلا و شفافیت سطح سرامیک زودتر از دست رفته و خراش‌ها و لکه‌ها بیشتر خود را نشان خواهند داد. همچنین ممکن است سطوح بیرونی بسیار لغزنده باشند و سطح پولیش‌خورده سرامیک کار را بسیار سخت‌تر کند؛ بنابراین لازم است نیازها و شرایط محیطی را در انتخاب سرامیکی پرسلانی کف در نظر بگیریم.

انواع سرامیک پرسلان از نظر ساخت

از نظر ساخت، سرامیک‌های پرسلانی می‌توانند به دو شکل لعاب‌دار و بدون لعاب باشند. لعاب یک پوشش شیشه‌ای یا شبه شیشه‌ای است که ضخامت کم و سختی بالایی دارد و باعث زیبایی بیشتر محصول می‌شود. سرامیک‌های پرسلانی لعاب‌دار دارای یک لایه نازک لعاب هستند که این لایه نازک در حین ساخت به روی آن‌ها اعمال می‌شود. این لعاب می‌تواند رنگی یا بی‌رنگ باشد.

سطح سخت سرامیک پرسلانی توسط فرایند پولیشینگ براق می‌گردد. این بدین معنی است که یک سرامیک می‌تواند پس از اتمام فرایند پخت با پوشش لعاب یا بدون آن به سطحی براق  تبدیل شود. به این سرامیک‌ها، چنانچه روی سطح لعاب وجود داشته باشد، سرامیک‌های پرسلانی لعاب‌دار پولیش‌شده (پولیشد) و در صورتی که سطح فاقد لعاب باشد، سرامیک پرسلانی پولیش‌شده گفته می‌شود. این سرامیک‌ها در بدنه تمام کاربری‌ها و در کف کاربری‌هایی نظیر: مسکونی، بوتیک استورها، دفاتر کاری خصوصی با ترافیک عبوری کم مناسب هستند.

سرامیک پرسلانی فول بادی

سرامیک فول بادی نوعی سرامیک پرسلانی است. این نوع سرامیک به لحاظ تولید و ساختار مشابه سرامیک‌های پرسلانی هستند؛ در ساخت این سرامیک پرسلانی انتخاب مواد اولیه به‌گونه‌ای است که رنگ محصول در سطح و عمق مشابه هم است. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، باید به عرضتان برسانیم که برخلاف سرامیک‌ها و پرسلان‌های معمولی که پس از شکستن یا برش خوردن میان بدنه و رویه سرامیک اختلاف رنگ می‌بینیم، در این نوع سرامیک پرسلانی مثل سنگ‌های طبیعی اختلاف رنگی مشاهده نمی‌کنیم.
این ویژگی  باعث می‌شود که در صورت بروز ضربه و هرگونه آسیبی ظاهر سرامیک خراب نشود و مانند سرامیک‌های معمولی و پرسلانی ساده دورنگ به چشم نیاید. به همین دلیل این سرامیک‌های پرسلانی می‌توانند در مکان‌های پر رفت‌وآمد استفاده شوند. بیشتر سرامیک‌های پرسلانی فول بادی در سایزهای 60×60 به بالا و ضخامت‌های مختلف (حداکثر ۲ سانتی‌متر) به بازار عرضه می‌شود. لازم به ذکر است تنوع رنگ و طرح سرامیک فول بادی نسبت به سایر سرامیک‌ها به دلیل فرمولاسیون خاص خاک اولیه برای تولید محدود است و نمی‌توانیم انتظار تنوع طرح را در این محصول خاص را داشته باشیم. قیمت سرامیک فول بادی نیز در مقایسه سرامیک پرسلانی معمولی بیشتر است.

سرامیک پرسلانی مجوف

این نوع سرامیک پرسلانی به دلیل وجود حفره‌هایی در بدنه خود از وزن کمتری نسبت به دیگر انواع سرامیک نما برخوردار است. سرامیک مجوف به دو شکل لعاب‌دار و پولیش‌دار موجود است.  طرح و رنگ‌های نمای سرامیک مجوف لعاب‌دار کمتر از سرامیک‌های پرسلانی معمولی است. بعد از تولید سرامیک مجوف پولیش‌دار، سطح آن‌ها به کمک دستگاه‌های مخصوصی پولیش می‌خورد.

انواع سرامیک پرسلان از نظر چینش و نصب

علاوه بر طرح‌های زیبای سرامیک‌های پرسلانی، چینش‌ آن‌ها نیز می‌تواند زیبایی را دوچندان کند. یکی از انواع سرامیک که بر اساس نوع چینش شناخته می‌شود، سرامیک پرسلانی بوک مچ است.

سرامیک پرسلانی بوک مچ

در قدیم، سنگ‌ها را طوری در کنار هم قرار می‌دادند که طرح و نقش‌ها در امتداد یکدیگر قرار بگیرند. بوک مچ به  جفت کردن دو یا چهار عدد کاشی یا سنگ سایز بزرگ در کنار هم به صورت قرینه می‌گویند، به گونه‌ای که در کنار هم به شکل یک نقاشی زیبا و یا ترکیب خاص باشد. برای ایجاد کردن یک اثر هنری طبیعی، سرامیک‌ها طرح‌های متفاوت دارند. اگر طرح‌ها به صورت دوتایی باشند، به آن‌ها بوک‌مچ و اگر به صورت چهارتایی یک قاب را ایجاد کنند، فرمچ نامیده می‌شوند. در این روش چینش سرامیک‌ها از یک الگوی دقیق و منظم پیروی می‌کنند که از یک تا چهار شماره‌گذاری شده‌اند. هنگام اجرایی کردن نقش، رنگ، نگاره‌ها و رگه‌های طرح را در یک امتداد قرار می‌دهند و در تقارن با یکدیگر آن‌ها را نصب می‌کنند.

انواع سرامیک پرسلان از نظر سطح

سرامیک‌های پرسلانی از نظر سطح به چهار گروه تقسیم می‌شوند.

  1. سرامیک پرسلانی پولیش‌شده (پولیشد):

سطح سخت سرامیک پرسلانی توسط فرایند پولیشینگ براق می‌گردد. این بدین معنی است که یک سرامیک می‌تواند پس از اتمام فرایند پخت با پوشش لعاب یا بدون آن به سطحی براق بدل گردد. به این سرامیک‌ها، چنانچه روی سطح لعاب وجود داشته باشد، سرامیک‌های پرسلانی لعاب‌دار پولیش‌شده و در صورتی که سطح فاقد لعاب باشد، سرامیک پرسلانی پولیش‌شده گفته می‌شود. این سرامیک‌ها در بدنه تمام کاربری‌ها و در کف کاربری هایی نظیر مسکونی، بوتیک استورها، دفاتر کاری خصوصی با ترافیک عبوری کم مناسب هستند.

  • سرامیک پرسلانی مات

سرامیک‌های با سطح مات دارای ویژگی‌هایی نظیر سطح مقاوم در برابر لغزش (به دلیل داشتن ضریب اصطکاک بالا)، سهولت نظافت، مقاومت در برابر سایش سطح و... هستند که برای فضاهای پر ترافیک در کف و در بدنه فضاهای داخلی و خارجی و در نما مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • سرامیک پرسلانی سمی پولیش‌ شده

سطح این سرامیک‌ها به صورت جزئی پولیش شده است و علاوه بر داشتن مقاومت سایشی بالاتر (نسبت به سطح پولیش‌شده)، جلوه برق سرامیک‌های پولیش‌شده را نیز تا حدودی تأمین می‌نمایند. این سرامیک‌ها در کف و بدنه فضاهای داخلی و نما مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • سرامیک پرسلانی با سطح برجسته

این سرامیک‌ها در سطح خود دارای طرح و بافت‌های برجسته هستند. سرامیک‌های پرسلانی با سطح برجسته را می‌توان در کف و بدنه فضاهای داخلی و خارجی، اطراف استخرها و همچنین در نما مورد استفاده قرار داد.

کاربردهای سرامیک پرسلانی

سرامیک پرسلان به دلیل تراکم بالا، جذب آب بسیار کم و مقاومت افزایش یافته، در همه‌ی فضاها و کاربری‌ها قابل استفاده هستند. از جمله این اماکن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساختمان‌ها و اماکن مسکونی
  • ساختمان‌های اداری و تجاری
  • بیمارستان‌ها
  • کارخانه‌ها و مراکز صنعتی
  • پارکینگ، پله و پیشخوان‌ها
  • نمای داخل و خارج ساختمان
  • محوطه‌های بیرونی ساختمان
  • ترمیتال‌ها، فرودگاه‌ها
  • ساختمان‌های آموزشی و ورزشی

ابعاد سرامیک پرسلانی

الزامات و مشخصات فنی سرامیک‌های پرسلانی پما، در استاندارد اروپا EN 14411 تشریح گردیده شده و مطابق این استاندارد تولید می‌شوند. این سرامیک‌ها در ابعاد مختلف 320×160، 280×120،160×80، 120×120، 120×60، 100×100، 120×20، 80×80 سانتیمتر تولید و عرضه می‌شوند.

درجه‌بندی سرامیک پرسلانی

سرامیک‌های پرسلانی بر اساس کیفیت سطح و بر مبنای استاندارد ملی ایران، به چهار درجه به شرح زیر تقسیم‌بندی می‌شود و تولیدکنندگان مجاز به بسته‌بندی و عرضه سرامیک‌های پرسلانی خارج از این دسته‌بندی نیستند. طبق استاندارد ملی ایران شماره 2- 9169، عیوب سرامیکی در 13 نوع شامل ترک بدنه، ترک لعاب، نداشتن لعاب، غیریکنواختی سطح، حفره سرسوزنی، ذوب نشدن لعاب، لکه‌ها، اشکالات زیر لعاب، اشکالات دکور، پریدگی، تاول زدن، بی‌نظمی لبه و مغزی هستند.

برای درجه‌بندی سرامیک‌های پرسلانی، ابتدا این سرامیک‌ها مورد آزمون قرار می‌گیرند و بعد براساس معیارهایی آن‌ها را درجه‌بندی می‌کنند که در ادامه می‌بینید:

سرامیک پرسلانی درجه یک: اگر در فاصله یک متری از نمونه سرامیک پرسلانی تست‌شده هیچ یک از عیوب 13 گانه کیفیت سطح (به غیر از عیب‌های ترک بدنه، ترک لعاب و گوشه پریدگی و لب‌پریدگی) مشاهده نشود، سرامیک درجه 1 است.

سرامیک پرسلانی درجه دو: اگر نمونه سرامیک پرسلانی تست‌شده کمتر از 3 عیب از عیوب 13 گانه کیفیت سطح در فاصله یک متری از آن (به غیر از عیب‌های ترک بدنه، ترک لعاب و گوشه پریدگی و لب‌پریدگی) را داشته باشد، سرامیک درجه 2 است.، به شرطی که همین تعداد عیب از فاصله 2 متر قابل‌رؤیت نباشند.

سرامیک پرسلانی درجه سه: اگر نمونه سرامیک پرسلانی تست‌شده کمتر از 3 عیب از عیوب 13 گانه کیفیت سطح در فاصله دومتری از آن (به غیر از عیب‌های ترک بدنه، ترک لعاب و گوشه پریدگی و لب‌پریدگی) را داشته باشد، سرامیک درجه 3 است.

سرامیک پرسلانی درجه چهار: سرامیک‌های پرسلانی که فقط از نظر کیفیت سطح در هیچ‌کدام از درجه‌های 1 و 2 و 3 قرار نگیرند، به‌عنوان سرامیک درجه 4 محسوب می‌گردند.

نحوه نصب سرامیک پرسلان

نصب سرامیک پرسلان چه به‌عنوان کف‌پوش و چه دیوار پوش نیاز به ظرافت، تخصص و تجربه دارد. در ادامه روش‌های نصب این سرامیک را شرح می‌دهیم:

نصب سرامیک پرسلان به کمک ملات-چسب(Wet On Wet): در این روش سنتی مانند نصب سایر کاشی‌ها و سرامیک‌ها، با استفاده از سیمان و ماسه ملات انجام می‌شود و سرامیک پرسلان به وسیله‌ی آن نصب می‌شود. البته توجه کنید که از آنجا که جذب رطوبت سرامیک پرسلانی پایین است، برای محکم شدن این سرامیک‌ها به سطح باید حتما باید از چسب در پشت سرامیک‌ها به روش توصیه شده، استفاده کرد.

نصب سرامیک پرسلانی با چسب: در روش نصب چسبی از چسب‌های پلیمری به شکل پودر، خمیر و رزین برای چسباندن سرامیک به سطح استفاده می‌شود. چسب سرامیک پرسلان در بازار به‌شکل‌های مختلفی ارائه می‌شود.

نصب سرامیک پرسلانی از طریق اسکوپ- چسب در بدنه: در این روش با استفاده از تجهیزات مخصوص در پشت سرامیک بریدگی‌هایی ایجاد می‌شود و سپس اسکوپ‌ها بر روی مکان مخصوص نصب می‌شوند و همچنین با توجه به جذب رطوبت پایین طبق روش توصیه شده همراه با ملات اسکوپ، چسب نیز در پشت سرامیک استفاده میگردد.

نصب خشک سرامیک پرسلانی برای نما: در این روش از چسب و ملات استفاده نمی‌شود. برای نصب خشک سرامیک پرسلانی روی نما از اتصالات مکانیکی به شکل نمایان یا غیرنمایان استفاده می‌شود. این روش معمولا برای نما استفاده می‌شود و دوام بسیار بالایی دارد.

خرید اینترنتی سرامیک پرسلان

خوشبختانه همانند خرید هر محصول دیگر، سرامیک‌های پرسلانی را نیز می‌توانید به صورت اینترنتی خرید کنید. البته پیش از خرید اینترنتی سرامیک پرسلان بهتر است به نکات زیر هم توجه کنید:

  • قبل از خرید مراکز معتبر را شناسایی و حتماً از مراکز قابل‌اطمینان و معتبر خرید کنید.
  • پیش از خرید تمامی خواسته‌ها و ویژگی‌های مورد استفاده خود را لیست کنید. هم‌چنین بودجه خود را تعیین کنید.
  • برای انتخاب طرح وقت بگذارید و یک طرح مناسب و متناسب با فضای خود انتخاب کنید. برای این کار می‌توانید از طراحان داخلی کمک بگیرید.
  • ابعاد موردنظر خود را به درستی انتخاب کنید.
  • قبل از خرید از مشاوره کارشناسان متخصص استفاده کنید.

در کل

در این مقاله با سرامیک پرسلان آَشنا شدیم. تخلخل کم، اصلی‌ترین ویژگی سرامیک‌های پرسلانی است که باعث شده این نوع سرامیک‌ها عملکرد فنی و شیمیایی بسیار مطلوب و مقاومت بالایی داشته باشد و جهت پوشش کف و بدنه فضاهای بیرونی و حتی در نما بسیار پرکاربرد باشد. برای خرید اینترنتی سرامیک پرسلانی و یا دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.