صفحه اصلی
بلاگ
مقاله
دکوراسیون کلاسیک اروپایی منازل چه ویژگی هایی دارد؟ {تاریخچه + انواع آن}
دکوراسیون کلاسیک اروپایی منازل چه ویژگی هایی دارد؟ {تاریخچه + انواع آن}

دکوراسیون کلاسیک اروپایی منازل چه ویژگی هایی دارد؟ {تاریخچه + انواع آن}

اگر به دنبال دکوراسیون کلاسیک اروپایی هستید که به خانه خود حس اروپایی بیشتری بدهید و از خود می‌پرسید از کجا شروع کنید، در اینجا به چند ایده برای دکوراسیون منزل کلاسیک اروپایی اشاره شده است که می توانید از آنها الهام بگیرید.

در ذهن بیشتر افراد عبارت دکوراسیون کلاسیک اروپایی، تداعی ‌کننده طرح های متقارن، رنگ های خنثی و مبلمان سنتی است. این نوع سبک که به عنوان دکوراسیون منزل کلاسیک اروپایی شناخته شده است؛ اغلب دارای جزئیات معماری جلوه‌گر مانند طراحی‌های پیچیده، پنجره های بزرگ و طاق های زیبا و همچنین عتیقه جات، لوسترها و آثار هنری است.

یکی دیگر از مشخصه های بارز سبک کلاسیک اروپایی، استفاده از مصالح طبیعی و سنتی مانند چوب، سنگ مرمر و سایر سنگ های تزیینی است. البته به تازگی برای ایجاد ترکیبی از سبک کلاسیک اروپایی و مدرن از سرامیک پرسلان و سرامیک بوک مچ استفاده می‌کنند.

در طراحی داخلی خانه‌های مدرن اروپایی، زیبایی شناسی معاصر با شاخصه های سبک اروپایی ترکیب شده است. این سبک از طراحی، ترکیبی از خطوط صاف و تمیز، مینیمالیسم و ​​مصالح طبیعی مانند چوب، فلز و شیشه است.

پالت های رنگی خنثی، مبلمان شیک، و دکوری های ظریف، می توانند یک سبک داخلی پیچیده، کاربردی و درعین حال جاودانه ایجاد می کنند که نشان دهنده بهترین ویژگی های طراحی اروپایی است.

فضای داخلی خانه های مدرن اروپایی اغلب بر تأثیرات طراحی کلاسیک و ترکیبی از سبک های معماری تاریخی تأکید می کند و ظاهری جاودانه و زیبا را ایجاد می کند.

تاریخچه دکوراسیون اروپایی

تاریخچه دکوراسیون اروپایی

تاریخچه سبک دکوراسیون کلاسیک اروپایی به قرن هفدهم باز می گردد. دقیقا زمانی که کشورهای اروپایی شروع به توسعه سبک های منحصر به فرد خود در معماری و طراحی داخلی کردند. در این دوره، سبک های فرانسوی و ایتالیایی برای اجرای طراحی داخلی بسیار ترند و پرطرفدار شده بودند و این سبک ها را به عنوان پایه و اساس طراحی‌های داخلی مدرن اروپایی انتخاب می کردند.

کشورهای دیگر نیز سبک های متمایز خود را توسعه دادند، مانند سبک سنتی انگلیسی، سبک باروک آلمانی و سبک استعماری هلندی.

امروزه، طراحی داخلی اروپایی عناصری از همه این سبک ها را در بر می گیرد و بهترین طراحی اروپایی را گرد هم می آورد تا یک سبک نئوکلاسیک متمایز ایجاد کند که کاملاً ظریف و برازنده است.

در برخی موارد سبک کلاسیک اروپایی با عناصر معاصر ترکیب شده است. در این نمونه از دکوراسیون هم اغلب از مواد طبیعی مانند چوب، سنگ، کاشی و همچنین

سرامیک پرسلان استفاده می شود. علاوه براین‌ سبک کلاسیک اروپایی با جزئیاتی که شامل مبلمان مینیمال، پلان باز و نور طبیعی است، طراحی و پیشنهاد می شود. تمرکز بر طبیعت و فضای باز با پنجره ها و درهای بزرگ، پاسیوها یا فضای باز و باغ های سرسبز از مشخصه های بارز این سبک برای دکوراسیون منزل است. در این سبک رنگ ها به طور کلی خنثی هستند و رگه‌هایی از رنگ های آبی، سبز و زرد را در خود آمیخته اند.

انواع سبک دکوراسیون کلاسیک اروپایی

دکوراسیون منزل کلاسیک اروپایی عمدتاً به دلیل متفاوت بودن فرهنگ در بخش های مختلف اروپا به چند سبک مختلف تقسیم شده است که به شکل تخصصی شامل موارد زیر می‌شود:

  • سبک کلاسیک : یکی از سبک های سنتی غربی سبک کلاسیک است. در این سبک وجود لوازم چوبی و همچنین کریستال‌ها و ظروف گران قیمت، همراه با آینه‌های بزرگ و پرده‌های مجلل و لوکس نقش اصلی را ایفا می‌کنند.
سبک گوتیک
  • سبک گوتیک : یکی دیگر از سبک‌های مذهبی است که با قوس و خطوط نوک تیز به سمت بالا، سوق به درگاه خداوند را نشان می دهد که در آنها جا‌شمعی، مشعل‌ها و شومینه‌های سنگی را جای می‌دهند.
  • سبک روکوکو : مجسمه‌ های کوچک و بزرگ، آیینه‌های متعدد، زیباترین پارچه های اشرافی در پرده‌ها در سبک روکوکو به چشم می‌خورد. البته بهتر است بدانید که این سبک در ادامه‌ی سبک باروک شکل گرفته است.
سبک ویکتوریایی
  • سبک ویکتوریایی : یکی از سبک های مجلل و چشم گیر در بین طرح های دکوراسیون کلاسیک اروپایی است. در این سبک وسایل زینتی زیادی به کار برده می شود و همچنین از رنگ های تیره‌ برای فرآیند جداسازی اتاق‌ها و سالن‌ها استفاده خواهد شد.
  • سبک باروک : در این سبک، قسمت های نامتقارن و منحنی بیشتر به چشم می‌خورد. رنگ‌های ملایمی مانند آبی و صورتی نیز در این سبک بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند‌.

مشخصات اصلی دکوراسیون منزل کلاسیک اروپایی

دکوراسیون کلاسیک اروپایی بیش از ۲هزار سال قدمت دارد و بیشترین کاربرد آن در منازل اشرافی و سلطنتی است. این سبک را می توان در طراحی های داخلی حتی خارجی ساختمان های مسکونی به کار برد. البته برای اجرای دکوراسیون منزل کلاسیک اروپایی و پیاده کردن این طرح در منازل نکاتی وجود دارد که باید حتما به آنها توجه کرد:

رنگ‌ های کاربردی برای دکوراسیون کلاسیک اروپایی

از جمله رنگ‌های اصلی و معروفی که در این سبک استفاده می شوند می توان به رنگ‌های تیره‌ مانند سبز تیره، قرمز تیره، عنابی، شرابی و… اشاره‌ کرد. اغلب رنگ‌های اشرافی شامل تناژی از طیف های رنگی سبز یا قرمز تیره برای این نمونه سبک طراحی به کار برده می‌شود.

طرح و نقش کلاسیک

نقش و نگارهای سنتی و متنوعی که در سبک کلاسیک اروپایی وجود دارد، آن را به یکی از مدل های شلوغ برای طراحی دکوراسیون تبدیل کرده است. اغلب در فضاهایی که به صورت کلاسیک اروپایی طراحی شده‌اند، فضای خالی کمتری به چشم می خورد. چوب های کنده کاری شده و شکیل در این سبک نیز دیده می‌شود.

نماهای سنتی اروپایی

ساختمان های مربوط به دوره رومیان باستان و کلیساها نمونه‌ای مشهور از سبک دکوراسیون کلاسیک اروپایی محسوب می‌شوند. اغلب از این سبک ها در طراحی و نقاشی روی دیوارها یا سقف‌ها، گلدان‌ها، دکوری‌ها و…بهره می‌برند.

مبلمان ویژه دکوراسیون اروپایی

مبلمان‌هایی که برای این سبک از دکوراسیون منزل به کار برده می شود ساخته شده از قاب ‌های چوبی و به رنگ قهوه‌ای تیره هستند. همچنین اغلب، رنگ پارچه های این نمونه از مبلمان به رنگ‌های قرمز تیره، سبز تیره، کرمی و در برخی موارد یشمی استفاده می‌شود.

پارچه‌های طرح‌دار نیز از دیگر مشخصه های بارز مبلمان مخصوص سبک کلاسیک اروپایی هستند که در طرح‌هایی نظیر آدم و حوا، گل‌دار کلاسیک و…به چشم می خورند.

استفاده از المان‌ های مدرن

طی چندسال اخیر استفاده از المان های مدرن همراه با سبک کلاسیک اروپایی رونق بیشتری پیدا کرده است. به عنوان مثال برای نصب پرده سعی شده از ابزارآلات مدرن و به‌ روز استفاده کنند. درواقع با این کار سبک کلاسیک را به صورت دکوراسیونی ماندگار و ارزشمند ثبت می‌کنند.

نصب پرده‌ های مناسب برای دکوراسیون منزل کلاسیک اروپایی

پرده‌های بلند با منگوله های چشم گیر و گیره‌های جمع کننده و در عین حال تزیینی از ویژگی های اصلی پرده‌های این نوع دکوراسیون منازل هستند. معمولا رنگ این نوع پرده‌ها برای چنین طرح و سبکی، رنگ های پرزرق و برق مانند رنگ طلایی است.

نورپردازی با لوسترهای گران‌ قیمت

معمولا برای اجرای نورپردازی در این سبک از لوسترهای گران قیمتِ مملو از کریستال استفاده می‌شود. علاوه‌‌بر این برای جلوه بخشیدن به تابلوها از نورهای نقطه‌ای استفاده می‌کنند. درواقع می‌ توان گفت نورپردازی صحیح از اصول مهم دکوراسیون کلاسیک اروپایی است. البته تأمین نور با آباژور در برخی قسمت‌های منزل پایه ثابت این نوع طراحی می‌باشد که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلام پایانی

در این مقاله سعی برآن داشتیم اطلاعات کاملی از دکوراسیون کلاسیک اروپایی و نکات مهم آن ارائه دهیم. چنانچه به این سبک علاقمند هستید و تمایل  دارید برای چیدمان منزل خود این سبک را به کار بگیرید حتما در مورد نحوه طراحی آن اطلاعات کافی کسب کنید. با بکارگیری ترفند‌ها و نکات کاربردی می ‌توانید یک چیدمان کلاسیک اروپایی را در منزل خود اجرا کنید.

برای جوانانی که این سبک را دوست دارند و در عین حال به سبک مدرن علاقه‌مند هستند پیشنهاد می کنیم از اکسسوری های مدرن نیز استفاده کنند. به عنوان مثال سرامیک بوک مچ و یا سرامیک پرسلان در پما ایمپریو با طرح و نقش های طبیعی می تواند گزینه‌ایده‌آل و جوان پسندی باشد.