صفحه اصلی
بلاگ
مقاله
بوک مچ سرامیک چیست؟ کاربردها در محیظ های مختلف + مزایا و معایب
بوک مچ سرامیک چیست؟ کاربردها در محیظ های مختلف + مزایا و معایب

بوک مچ سرامیک چیست؟ کاربردها در محیظ های مختلف + مزایا و معایب

شاید شما هم عنوان سرامیک بوک مچ را شنیده باشید ولی اطلاعات کافی درباره این که سرامیک بوک مچ چیست، نداشته باشید. اگر بخواهیم به طور مختصر و مفید تعریفی از سرامیک بوک مچ ارائه دهیم، باید بگوییم که در صنعت ساخت و ساز، هر گاه یکسری از کاشی ها و سنگ های با اندازه بزرگ به طور قرینه در کنار هم قرار گیرند و در اصطلاح با هم مچ یا جفت شوند، به آن ها سرامیک بوک مچ گفته می شود. البته هر چند که نام این تکنیک، جدید و نا آشنا به نظر می رسد ولی واقعیت این است که می توان استفاده از این روش را در سنگ تراشی‌های تخت جمشید نیز مشاهده کرد.

البته در سال های اخیرا به واسطه استفاده از فناوری های پیشرفته برای برش انواع دیوارپوش ها و همین طور تولید انواع سنگ، کاشی و سرامیک های سایز بزرگ، به کارگیری این روش، متداول تر شده است.

بوک مچ سرامیک چیست؟

سرامیک بوک مچ، در واقع یک تکنیک خلاقانه برای نصب سنگ، کاشی و سرامیک است. این تکنیک پیش از این بیشتر برای جفت کردن و نصب سنگ‌ های بزرگ استفاده می‌ شد به این شکل که دو یا چهار سنگ را به گونه ای در کنار هم نصب می کردند که طرح و نقش و نگارهای موجود روی سنگ ها در امتداد یکدیگر قرار می گرفت و نمایی زیبا خلق می کرد.

این تکنیک تا چند سال گذشته، غالباً در خصوص سنگ مرمر و بیشتر در مکان های خاصی مانند دیوارها یا پیشخوان ها که جلوه بیشتری دارند، اجرا می شد.

بوک مچ کردن سرامیک ها، معمولاً با توجه به سلیقه و ذوق طراحان داخلی انجام می شود و این افراد در اغلب موارد با توجه به مکان مورد نظر، طراحی و اجرای آن را انجام می دهند.

بکارگیری تکنیک بوک مچ برای سرامیک

بکارگیری تکنیک بوک مچ برای سرامیک

حال که تا حدودی درخصوص این که سرامیک بوک مچ چیست،  صحبت کردیم، بد نیست که درباره چگونگی استفاده از این تکنیک هم مطالبی را ارائه کنیم.

با پیشرفت های انجام شده در صنعت تولید انواع کاشی و سرامیک، طراحان به فکر استفاده از تکنیک بوک مچ برای نصب آن ها افتادند تا جایی که امروزه شاهد طرح‌ های حرفه ‌ای ‌تر و خلاقانه‌ تر در این زمینه هستیم.

با این حال برای استفاده از روش سرامیک بوک مچ در طراحی مکان مورد نظر، باید به یکسری نکات توجه کنید؛ به عنوان مثال، حتماً قیمت سرامیک بوک مچ را در نظر بگیرید؛ هم چنین، برای به کارگیری تکنیک بوک مچ برای نصب سرامیک حتماً از تجربیات یک نصاب حرفه‌ ای بهره مند شوید تا بتواند طرح مورد نظر را با دقت بالا پیاده سازی کند.

از سوی دیگر، استفاده از سرامیک‌ هایی که از کیفیت بالایی برخوردار هستند و همین طور طرح‌ های خلاقانه ای دارند، سبب می شود که طراح و نصاب آن ها، برای طراحی و نصب، قدرت عمل بیشتری داشته باشند و کمتر دچار مشکلات موجود برای نصب سنگ‌ های با سایز بزرگ شوند.

کاربردهای بوک مچ سرامیک

هم چنین وزن کم و سبک‌ تر بودن قطعات سرامیک به نسبت سنگ، سبب می ‌شود که در نهایت بار کلی ساختمان کمتر شود و از سوی دیگر، احتمال لق شدن و عدم چسبندگی مناسب سرامیک به واسطه وزن و در پی آن، سقوط قطعات سرامیکی به حداقل برسد. از دیگر مزایای استفاده از تکنیک بوک مچ در نصب سرامیک، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با استفاده از این روش، مدل ها و طرح‌ های متنوع بیشتری در اختیار خواهید داشت و همین امر به شما این امکان را می دهد تا با کمی خلاقیت، جلوه های بصری بی نظیری را به وجود بیاورید.
  • هنگامی که می خواهید با استفاده از سنگ اسلب، تکنیک بوک مچ را اجرا کنید، حتماً باید برای هر کدام از سنگ ‌ها، به صورت جداگانه، یک مرحله رزین کاری و پولیش کاری انجام دهید و همین امر سبب می شود تا مجبور به صرف هزینه بیشتری شوید؛ در صورتی که سرامیک‌ های بوک مچ به گونه ای در بازار موجود هستند که یک بسته از آن، می تواند به شکل یک پازل در کنار هم قرار بگیرند و نقش و نگارهای بدیع و جالبی را به وجود بیاورند.
  • به طور کلی، استفاده از سرامیک نسبت به سنگ، مقرون به صرفه تر است، به عنوان مثال، قیمت سرامیک پرسلان دیوار از متریالی مانند سنگ، کمتر است، در نتیجه شما می توانید با انتخاب آن، به کاهش هزینه‌ های خود، کمک شایان توجهی کنید.

البته طبیعتاً سنگ های اسلب هم برای به کارگیری در تکنیک بوک مچ مناسب هستند و در واقع این سلیقه، امکانات و بودجه مالی شماست که مشخص می کند در ساخت و طراحی ساختمان مورد نظر، از چه متریالی استفاده کنید.

مزایای استفاده از بوک مچ

مزایای استفاده از بوک مچ

  • ایجاد نمایی لوکس در محیط ساختمان
  • بزرگ تر نشان دادن محیط مورد نظر
  • جلب نظر بیشتر بیننده

معایب استفاده از بوک مچ

  • نیازمند نصب زمان بر و تخصصی
  • قابل اجرا در محیط های بزرگ به منظور ایجاد جلوه بیشتر و زیباتر (به عبارت دیگر، هر چه محیطی که در آن از روش بوک مچ استفاده می شود، وسیع تر باشد؛ نتیجه نهایی کار، جلوه بیشتری خواهد داشت.)

محیط های مناسب برای استفاده از تکنیک بوک مچ

به دلیل هزینه های بالای استفاده از تکنیک بوک مچ، بهتر است از آن در محیط هایی استفاده شود که امکان دیده شدن آن بیشتر باشد؛ به عنوان مثال یکی از مناسب ترین مکان ها برای استفاده از این روش، در ورودی یا لابی ساختمان‌ ها، کف ورودی ساختمان، بین طبقات، دیوار پشت تلویزیون و غیره است؛ در واقع، در مکان هایی که رفت و آمد در آن ها زیاد است.

نکات مهم درباره تکنیک بوک مچ

طرح های متقارن، در میان طراحان داخلی و همین طور مشتریان از جایگاه و محبوبیت خاصی برخوردار است چراکه این گونه طرح ها، به سنگ‌ های طبیعی شباهت بیشتری دارد. این نقش و نگارها می ‌توانند نمایی به شکل پروانه، برگ گل و غیره ایجاد کنند. به طور کلی، انواع سرامیک بوک مچ در ابعاد مختلف و سایز بزرگ در بازار عرضه می شوند.

لازم به یادآوری است که سرامیکی که با تکنیک بوک مچ نصب و اجرا می‌ شود، حتماً باید رکتیفای شود؛ به این معنی که لبه های آن برش خورده باشد تا در موقع نصب، روی طرح اصلی هیچ خطی ایجاد نشود.

کلام پایانی

در این مقاله به طور مختصر و مفید توضیح دادیم که سرامیک بوک مچ چیست و به مزایا و معایب استفاده از این تکنیک برای نصب سرامیک و کاشی پرداختیم. بوک مچ در واقع نصب قطعات سرامیکی به شکلی متقارن است تا به این شکل، نقش و نگارها و طرح های بدیعی خلق شود.