صفحه اصلی
بلاگ
مقاله
بهترین چسب برای چسباندن کاشی روی کاشی چیست؟ [مزایا و معایب انواع چسب]
بهترین چسب برای چسباندن کاشی روی کاشی چیست؟ [مزایا و معایب انواع چسب]

بهترین چسب برای چسباندن کاشی روی کاشی چیست؟ [مزایا و معایب انواع چسب]

کاشی و سرامیک از مهم ترین و کاربردی ترین مصالح ساختمانی هستند که در بخش های مختلف ساختمان استفاده می شوند. با گذشت زمان و به جهت تغییر طرح و رنگ کاشی و سرامیک قدیمی، می توان کاشی و سرامیک جدید را بر روی کاشی و سرامیک موجود با استفاده از انواع چسب کاشی پرسلان انجام داد.

با پیشرفت تکنولوژی مواد و مصالح و روش های جدیدتری برای چسباندن کاشی و سرامیک به وجود آمد. امروزه این مواد به دلیل داشتن قابلیت های مهم نسبت به ملات سیمان و ماسه کاربرد بیشتری پیدا کرده اند. انواع چسب کاشی به دو شکل پودر یا خمیر آماده تولید می شوند. در این مقاله از pma imperio با بهترین چسب برای چسباندن کاشی روی کاشی و مزایای آن آشنا می شویم.

آشنایی بهترین چسب برای چسباندن کاشی روی کاشی

در گذشته برای نصب کاشی و سرامیک  ترکیب ماسه، سیمان و آب مورد استفاده قرار می گرفت؛ ولی با پیشرفت فناوری چسب های مخصوص کاشی کاری مثل چسب سرامیک پرسلان تولید شد.

این نوع چسب ها قدرت چسبندگی بالاتری نسبت به ملات سیمان و همچنین چسب های معمولی دارند و نصب کاشی با این چسب ها راحت‌تر بوده و نیاز به مهارت و تجربه دارد تا کاشی بعد از نصب جلوه زیبایی به خود بگیرد. در ادامه  به معرفی  نمونه هایی ازچسب های مخصوص چسباندن سرامیک پرسلان می پردازیم.

چسب الاستو پلاس P-72

1. الاستو پلاس P-72

این چسب مخصوص چسباندن کاشی و سرامیک است که رنگ سفید دارد و برای نصب سرامیک های سنگین و سایز بزرگ (اسلب) بدون لغزش مناسب است. از ویژگی های چسب الاستو پلاس p-72 می توان به چسبندگی عالی، بسیار تغییر شکل پذیر، مقاوم در برابر شوک حرارتی و افزایش زمان مصرف اشاره کرد. این چسب برای چسباندن سنگ های طبیعی و انواع سرامیک پرسلان کاربرد دارد.

چسب اسلب تک P-70

2. چسب اسلب تک P-70

چسب اسلب تک p-70 محصولی مناسب نصب سنگ اسلب و انواع کاشی و سرامیک و اسلب های پرسلانی سایز بزرگ (اسلب) است. این چسب سفید رنگ بر پایه سیمان تولید شده و بسیار انعطاف پذیر بوده و کارایی بالایی دارد.

از دیگر ویژگی های این چسب کاشی می توان به افزایش زمان مصرف، کاهش لغزش کاشی، قدرت چسبندگی بالا برای اجرای اسلب های سنگین و مقاومت بالا در برابر تغییرات ناگهانی دما اشاره کرد. همچنین چسب اسلب تک p-70 برای چسباندن کاشی‌های سرامیکی سنگین بدون لغزش مناسب بوده و به منظور چسباندن سرامیک ‌ها در استخرها، حوضچه‌ها و فضاهای مرطوب کاربرد دارد.

چسب تکنو فیکس P-52

3. چسب تکنو فیکس P-52

چسب تکنو فیکس p-52 سفید رنگ بوده و بر پایه سیمان تولید می شود. این نوع چسب سرامیک عملکرد خوبی داشته و زمان مصرف آن افزایش یافته است. استفاده از این چسب برای چسباندن کاشی بسیار آسان بوده و بهترین چسب برای چسباندن کاشی (سایز کوچک) روی کاشی به شمار می رود.

از ویژگی های مهم این چسب سرامیک پرسلان قدرت چسبندگی مناسب آن است که تا مدت ها می تواند کاشی را روی سطح مورد نظر نگهدارد و طول عمر مفیدی دارد.

توصیه های کاربردی و ایمنی سه محصول معرفی شده به شرح ذیل می باشد:

  • استفاده از چسب در محیط باید دمای بین 5 تا 35 درجه سانتیگراد
  • عدم مصرف چسب در هوای بسیار گرم یا وزش باد شدید و یا تحت نور مستقیم آفتاب
  • اضافه نکردن چسبی که گیرش آن آغاز شده به ملات چسب جدید
  • زمان مفید انبار این محصولات  12 ماه است و محیطی انبار باید کاملا خشک و بدون رطوبت باشد. از قرار گرفتن بیشتر از 10 پاکت چسب بر روی یکدیگر جلوگیری شود.
  • خودداری از اضافه کردن هر نوع مواد غیر افزودنی که در دستورالعمل ذکر نشده است.
  • استفاده نکردن از چسب در شرایط در شرایط جوی که در 24 ساعت اول نصب احتمال یخ زدگی وجود دارد.
  • عدم تنفس گرد چسب
  • استفاده از دستکش، عینک و لباس محافظ
  • تمام ابزارها باید را بعد از استفاده و قبل از خشک شدن با آب تمیز شسته شوند
  • چسب را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • آماده کردن محصول دقیقا با نسبت ‌های اختلاط و در زمان‌ های مشخص شده طبق دستورالعمل
انواع چسب برای چسباندن کاشی روی کاشی

انواع چسب برای چسباندن کاشی روی کاشی

چسب کاشی در دو نوع پودری و خمیری تولید و به بازار عرضه می شود.

  1. چسب کاشی خمیری: با استفاده از این نوع چسب سرامیک می توان به سهولت کاشی ها را روی کاشی چسباند. چسب کاشی خمیری در بسته‌ بندی و حجم ‌های مختلف به مشتریان عرضه می‌ شود و هنگام استفاده نیازی به اضافه کردن هیچ ماده دیگری نیست.
  2. چسب کاشی پودری: این نوع چسب سرامیک پرسلان به صورت پودری بسته ‌بندی می ‌شود و هنگام مصرف باید آن را با آب یا رزین فعال ترکیب کرد. برای این کار باید از دستگاه ‌های همزن مخصوصی استفاده کرد.

نکته مهم در هنگام استفاده از چسب های کاشی این است که باید بعد از تهیه کردن آن‌ها در مدت زمان کوتاهی مصرف شود؛ زیرا بعد از گذشت مدت زمان قابل استفاده بودن چسب بعد از میکس کردن، چسب کم کم سفت می شود و نمی توان از آن برای چسباندن کاشی و سرامیک استفاده کرد. تولیدکنندگان چسب، مدت زمان قابل استفاده بودن را بر روی چسب مشخص می نمایند.

ویژگی های چسب های خمیری و پودری

ویژگی های چسب های خمیری و پودری

چسب های کاشی کاری برای چسباندن کاشی روی انواع سطوح و انواع کاربری ها، کاربرد دارند همان طور که گفتیم دو نوع چسب کاشی خمیری و پودری وجود دارد. یک تفاوت مهم این دو چسب این است که چسب کاشی پودری  با آب ترکیب می‌ شود؛ ولی چسب کاشی خمیری به صورت آماده در دسترس است و هنگام استفاده از آن نیازی به ترکیب با آب نیست. چسب سرامیک و کاشی در مقایسه با ملات های سیمانی دارای قدرت چسبندگی و مقاومت بالایی است.

مزایای استفاده از چسب کاشی پودری

مزایای استفاده از چسب کاشی پودری

چسب های کاشی کاری نسبت به ملات سیمان و آب مزایایی دارند که باعث شده این محصول در بازار فروش خوبی داشته باشد. این نوع چسب برای چسباندن سرامیک پرسلان بسیار کاربردی است و دارای مزایای زیر می باشد.

1. مقاومت بالا

چسب کاشی پودری از ترکیب سیمان تقویت شده و پلیمر تهیه شده است؛ به همین دلیل بعد از خشک شدن نسبت به سایر چسب ها مقاومت بیشتری دارد.

2. کاهش هزینه

یکی دیگر از مزایای چسب پودری به عنوان بهترین چسبی برای چسباندن کاشی روی کاشی، هزینه پایین آماده سازی و نصب کاشی با این نوع چسب است که از نظر اقتصادی بسیار جذابیت دارد.

3. مقاومت در برابر شرایط آب‌ و هوایی

چسب کاشی از نوع پودری در برابر سرما، گرما و رطوبت مقاومت بسیار خوبی دارد و به راحتی تحت تاثیر تغییرات جوی قرار نمی گیرد.

4. قابلیت نصب بر روی کاشی ‌های قدیمی

با استفاده از چسب های پودری می توان کاشی  جدید را روی کاشی های قدیمی چسباند؛ این چسب ها نسبت به ملات های سنتی عملکرد بهتری دارند و یک راه حل مطمئن برای نصب سنگ اسلب می باشند.

طریقه استفاده از بهترین چسب کاشی پودری

طریقه استفاده از بهترین چسب کاشی پودری

برای استفاده از چسب سرامیک پرسلان پودری باید ابتدا مطابق با نسبت اختلاط ذکر شده در دستورالعمل تولیدکننده چسب، پودر را به به آب اضافه کرد و با همزن برقی به آرامی اختلاط کرد تا چسب  آماده مصرف گردد.

ترکیب مواد باید مطابق با برچسب روی بسته بندی انجام شود؛ توسط شرکت تولیدکننده بر روی بسته بندی درصد معینی برای ترکیب آب و پودر درج می شود. معمولا به ازای هر 25 کیلوگرم پودر خشک نیاز به 5 تا 6 لیتر آب است؛ البته این مقدار دقیق نبوده و به فرمولاسیون خاص هر تولیدکننده بستگی دارد.

آماده کردن چسب پودری برای نصب سرامیک

مخلوط کردن یکدست مواد در هنگام آماده کردن چسب بسیار مهم است و بعد از آماده شدن، چسب را باید در مدت زمان قابل استفاده بودن در ظرف (حدود 2 تا 3 ساعت) مصرف کرد؛ زیرا بعد از گذشت این مدت زمان چسب خشک شده و غیرقابل استفاده می شود.

بعد از اتمام کار برای بندکشی باید از انواع پودر بندکشی استفاده کرد؛ زمان بندکشی برای کاشی و سرامیک پرسلان کف و دیوار متفاوت است. به طوری که در سرامیک کف باید عملیات بندکشی بعد از 24 ساعت و برای سرامیک و کاشی دیوار پس از گذشت 8 ساعت بایستی انجام شود.

مزایای چسب کاشی کاری خمیری

چسب کاشی خمیری همانند چسب پودریِ سرامیک طرفداران زیادی در بازار دارد. استفاده از این چسب نسبت به از نوع پودری راحت تر است؛ زیرا هنگام مصرف نیازی به ترکیب با آب یا ماده دیگری نداشته و استفاده از آن آسان می باشد.

چسب خمیری از پایه‌ های رزین اکریلیکی، غلظت‌ دهنده و مواد معدنی تشکیل شده است. استفاده از این چسب نیازی به مهارت و تجربه ندارد و چسب خمیری نسبت به چسب پودری سرعت خشک شدن کمتری دارد و برای خشک شدن کامل این چسب بر روی سرامیک باید 72 ساعت از چسباندن کاشی بگذرد. برخی از مزایای چسب های خمیری به شرح زیر است.

1. دوام در مقابل رطوبت، سرما و گرما

چسب کاشی خمیری در برابر تغییرات جوی همچون رطوبت، سرما و گرما از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

2. نصب کاشی ‌های جدید بر روی قدیمی

همانند چسب پودری کاشی می توان از چسب خمیری نیز برای نصب کاشی جدید روی کاشی قدیمی استفاده کرد که یکی از مزایای مهم چسب کاشی خمیری محسوب می شود. استفاده از این چسب یک راه حل عالی در ساختمان سازی و تعمیرات کاشی و سرامیک است؛ زیرا چسب خمیری در برابر عوامل خارجی مقاومت بالایی داشته و قابلیت نصب کاشی روی کاشی قدیمی را دارد.

طریقه استفاده از بهترین چسب کاشی خمیری

برای تهیه چسب سرامیک پرسلان از نوع خمیری نیازی به مخلوط کردن با ماده دیگری نیست و به صورت کاملاً آماده چسب را می توان مصرف کرد. برای استفاده از این نوع چسب کافی است درب قوطی چسب را باز کنید و در محل مورد نظر توسط ابزار مخصوص چسب را مصرف نمود. چسب کاشی خمیری در قوطی های بسته و بدون نفوذ هوا بسته بندی می شوند؛ بنابراین تا قبل از باز شدن برای مدت بیشتری قابل نگهداری هستند.

بعد از باز کردن درب قوطی فقط به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت فرصت استفاده از چسب است و بعد از سپری شدن این مدت زمان چسب کارایی خود را از دست می دهد. در صورتی که تنها مدت کوتاهی چسب در مجاورت هوا قرار گیرد باعث می شود به سرعت خشک شده و قدرت چسبندگی آن کاهش یابد. نحوه اجرای کاشی روی سطح با استفاده از هر دو نوع چسب خمیری و پودری شبیه هم است و بعد از اتمام کار باید بندکشی انجام شود.

بهترین چسب برای چسباندن کاشی روی کاشی؛ چسب خمیری یا پودری

 در تولید چسب کاشی خمیری و پودری از لحاظ مواد اولیه و ترکیبات با هم تفاوتی وجود ندارد. همچنین از نظر دوام و قدرت چسبندگی نیز بین این دو چسب فرقی نیست و تنها تفاوت آن‌ها در نحوه آماده سازی و استفاده از چسب است.

همان طور که در قسمت های دیگر مقاله اشاره شد چسب کاشی خمیری قبل از استفاده نیاز به آماده سازی ندارد؛ ولی برای مصرف چسب پودری باید قبل از استفاده آن را آماده کرد.

با توجه به این موضوع استفاده و انتخاب نوع چسب باید با لحاظ کردن محل نصب و زمان مورد استفاده و میزان هزینه ها باید صورت گیرد و این کار بهتر است با نظر نصاب و متخصص انجام شود.

بهترین برند تولید کننده چسب سرامیک و کاشی

برای اینکه انواع کاشی و سرامیک پرسلان را بتوان به راحتی روی سطوح مختلف صاف و طبیعی نصب کرد باید از بهترین چسب سرامیک استفاده نمود؛ در غیر این صورت به احتمال زیاد خیلی زود کاشی و سرامیک از سطح جدا شده و دوباره نیاز به صرف هزینه و زمان برای تعمیر خواهد داشت.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی پیشنهاد می کنیم بهترین چسب برای چسباندن کاشی روی کاشی یا چسباندن کاشی و سرامیک روی سطوح مختلف را انتخاب کنید. فروشگاه پما ایمپریو معتبرترین مرکز تولید و پخش مصالح ساختمانی محسوب می شود و از طریق آن می توانید بهترین چسب و مصالح ساختمانی دیگر را با قیمتی مناسب خریداری کنید.

بهترین چسب سرامیک و کاشی کف

بهترین چسبی که برای چسباندن کاشی و سرامیک روی سطوح مختلف استفاده می شود باید دارای ویژگی های منحصربفردی باشد تا بتواند مورد استقبال مصرف کنندگان قرار بگیرد. برخی از مهم ترین مشخصات بهترین چسب برای چسباندن کاشی روی کاشی به شرح زیر است:

  • قدرت چسبندگی بالای انواع چسب سرامیک
  • قیمت مناسب چسب کاشی و سرامیک متناسب با عملکرد و کیفیت چسب
  • استفاده از مواد اولیه با کیفیت در تهیه چسب کاشی
  • تولید چسب بر اساس استانداردها و مواد با کیفیت و مرغوب
  • مقاومت زیاد در مقابل ضربه و تنش و داشتن کارایی بالا
جمع بندی

یکی از مهم ترین موارد در تعویض کاشی یا سرامیک انتخاب بهترین چسب برای چسباندن کاشی روی کاشی است. بهترین چسب باید به گونه ای کاشی و سرامیک را روی سطح بچسباند که تا سال ها این مصالح از جای خود کنده نشوند.

دو نوع چسب سرامیک پودری و خمیری در بازار وجود دارد که هر یک خواص و ویژگی های خاصی دارند. با ورود انواع چسب کاشی پرسلان عملیات کف سازی و بازسازی و تعویض سرامیک پرسلان با سرعت و سهولت بیشتری انجام می شود و از این رو مورد استقبال سازندگان و پیمانکاران قرار گرفته اند. در این مطلب با مزایا و ویژگی ها و نحوه استفاده از چسب های خمیری و پودری کاشی آشنا شدیم.