صفحه اصلی
بلاگ
مقاله
نحوه نصب سنگ اسلب روی دیوار با انواع چسب در کوتاه ترین زمان
نحوه نصب سنگ اسلب روی دیوار با انواع چسب در کوتاه ترین زمان

نحوه نصب سنگ اسلب روی دیوار با انواع چسب در کوتاه ترین زمان

سنگ های اسلب نوع خاصی از سنگ های آپارتمانی هستند که ابعاد بزرگی دارند. حمل و نقل این سنگ ها به محل مورد نظر از یک سو و نصب آن روی دیوار از سوی دیگر با سختی های خاص خود همراه است.

بدون شک چسباندن یک سنگ یکپارچه، بزرگ و سنگین کار ساده ای نیست و مهارت زیادی می طلبد. با این وجود، جذابیت سنگ های اسلب به قدری زیاد است که نمی توان از خیر استفاده از آن ها گذشت!

اگر انتخاب شما هم برای طراحی دکوراسیون داخلی یا خارجی ساختمان­تان این سنگ است، تا انتهای مطلب همراه ما باشید. چرا که قصد داریم روش های مختلف نصب سنگ اسلب و نکات مهم این کار را به شما عزیزان آموزش دهیم.

نگاهی کلی بر سنگ اسلب

نگاهی کلی بر سنگ اسلب

اجازه دهید قبل از هرچیزی، روی این موضوع یک مرور کلی داشته باشیم که اصلا سنگ اسلب به چه نوع سنگی گفته می شود؟ در یک پاسخ کلی باید گفت سنگ های اسلب محصولاتی هستند که با استفاده از سیم و اره برش داده می شوند و همانطور که گفتیم، ابعاد بزرگتری نسبت به سنگ های دیگر دارند.

به عبارت دقیق تر، اسلب نام نوعی سنگ نیست؛ بلکه یکی از روش های فراوری سنگ های نما به شمار می رود. در این روش، سنگ ها توسط یک تیغه مخصوص و به صورت رفت و برگشتی برش داده می شوند؛ بر خلاف روش های قدیمی تر که سنگ ها را با قله بر و با حرکات دایره ای برش می زدند. بعد از برش سنگ، عملیات اپوکسی کاری، رگه گیری صیقل و... روی سنگ انجام می شود و به شکل جذابی در می آید.

از جمله مهمترین ویژگی هایی که باعث شده نصب سنگ اسلب روی دیوار طرفداران زیادی پیدا کند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از طرح و رنگ های متنوع و زیبا
  • استحکام و طول عمر بالا و مقاومت در برابر عوامل محیطی مختلف
  • برش دقیق و ظریف
  • کمترین میزان ضایعات تولید
مزایای نصب سنگ های اسلب

مزایای نصب سنگ های اسلب

در صورتی که سنگ اسلب را برای طراحی نما ساختمان خود انتخاب کرده اید، از مزایای زیر برخوردار خواهید شد:

  • اولین و مهمترین مزیت این سنگ، ظاهر شیک و جذاب آن است. سنگ اسلب می تواند جلوه ای بسیار با شکوه و مجلل به ساختمان شما بدهد.
  • این سنگ از تنوع بالایی برخوردار است و همه افراد با هر سلیقه ای می توانند برای خرید آن اقدام کنند. همچنین با تمام سبک های دکوراسیون همخوانی دارد و پاسخگوی هر محیطی، چه اداری، چه تجاری و چه مسکونی خواهد بود.
  • این محصول برای قسمت های مختلف ساختمان قابل استفاده است. برای مثال شما می توانید از آن برای نمای داخلی و خارجی ساختمان، ساخت پیشخوان آشپزخانه، کفپوش ساختمان، سرویس بهداشتی و... استفاده کنید.
  • نگهداری و نظافت آن ساده است و هزینه ای برایتان به همراه ندارد.
  • طول عمر بالایی دارد و در گذر زمان، کیفیت اولیه خود را از دست نمی دهد.
  • به دلیل ابعاد بزرگ، ظاهری کاملا صاف و یکپارچه به دیوار شما می دهد.
معایب نصب سنگ اسلب

معایب نصب سنگ اسلب

نصب سنگ های اسلب مثل هر سنگ دیگری، در کنار مزایای درخشان از نقاط ضعفی هم برخوردار است. مهمترین معایب نصب این سنگ عبارتند از:

  • نصب این سنگ کار دشواری است. برای این کار باید از افراد ماهر و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.
  • این سنگ وزن زیادی دارد و حمل آن از کارخانه تا محل مورد نظر، مشکل خواهد بود.
  • سنگ اسلب در مقایسه با بسیاری از سنگ های دیگر، از قیمت بالاتری برخوردار است و جزو سنگ نماهای مقرون به صرفه به شمار نمی رود.

روش های نصب اسلب روی دیوار

برای نصب سنگ اسلب روی دیوار، دو روش کلی وجود دارد. شما می توانید این سنگ را به روش ملاتی و با استفاده از دوغاب سیمان  یا چسب های شیمیایی نصب کرده یا برای این کار، از روش نصب خشک استفاده کنید.

استفاده از دوغاب سیمان برای سنگی با ابعاد اسلب، ایده خوبی به نظر نمی رسد و مسائل فنی زیادی دارد. روش نصب خشک هم روشی پرهزینه است؛ بنابراین استفاده از چسب های شیمیایی، بهترین گزینه برای این کار خواهد بود.

آموزش نصب سنگ اسلب با چسب

آموزش نصب سنگ اسلب با چسب

انتخاب درست نحوه نصب سنگ اسلب روی دیوار از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که این کار به شکل درست و اصولی انجام نشود، احتمال ریزش سنگ وجود دارد و ممکن است خسارت های مالی و جانی زیادی به بار آید.

در عوض اگر بتوانید این سنگ را به خوبی روی دیوار نصب کنید، حتی در صورت بروز حوادث طبیعی مثل زلزله هم از بسیاری خسارات جلوگیری خواهید کرد.

با توجه به اهمیت این موضوع، در چند سال اخیر اکثر طراحان و معماران از چسب های شیمیایی برای نصب اسلب روی دیوار استفاده می کنند. چسب متریالی بسیار مقاوم است و در برابر عوامل محیطی مختلف مثل تغییرات دما، رطوبت و... تغییر حالت نمی دهد. از همین رو می توان آن را بهترین متریال برای اجرای سنگ اسلب روی دیوار به شمار آورد.

در حال حاضر چسب های زیادی برای انجام این کار وجود دارند، اما بهترین و پرکاربردترین آن ها شامل دو مورد زیر هستند:

چسب های مخصوص کاشی
  1. چسب های مخصوص کاشی : این چسب ها به دو شکل خمیری و پودری در بازار وجود دارند و به خوبی باعث چسبیدن سنگ روی سطوح مورد نظر خواهند شد. این چسب کاملاً غیرقابل نفوذ بوده و در برابر سرما و گرما مقاوم است. این چسب در حین استفاده هیچ ماده شیمیایی مضری از خود ساطع نمی کند و سلامت افراد را به خطر نمی اندازد.
  2. چسب های اپوکسی : این محصول از قدرت چسبندگی بسیار بالایی برخوردار است و به سرعت خشک می شود. همچنین از مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی مختلف و رطوبت برخوردار بوده و حتی در شهرهای شرجی و پربارش هم انتخاب مناسبی خواهد بود. چسب اپوکسی در برابر مواد شیمیایی و اسیدی مقاوم بوده و در محیط های بهداشتی و مکان هایی که در معرض اسید شویی قرار دارند مناسب است.

در ادامه روش استفاده از هر دو نوع چسب برای نصب سنگ اسلب را به شما توضیح می دهیم. اما قبل از هرچیزی، فراموش نکنید که برای اجرای سنگ اسلب باید موارد ایمنی را رعایت کنید. یعنی از دستکش، کفش و کلاه ایمنی استفاده کرده و مانع از حضور افراد متفرقه در محل مورد نظر شوید.

استفاده از چسب کاشی برای نصب کاشی پرسلانی

استفاده از چسب کاشی

برای نصب سنگ اسلب با چسب کاشی، کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در ابتدا باید سطح مورد نظر را کاملا تمیز کنید. دیواری که قرار است سنگ روی آن قرار بگیرد، باید عاری از هرگونه گرد و غبار، آلودگی و کثیفی باشد.
  2. اگر چسب شما از نوع پودری است، محتویات آن را با کمی آب و با استفاده از میکسر مخلوط کنید (دستور العمل دقیق استفاده از آن روی بسته بندی چسب درج شده و برای هر برند، متفاوت است).
  3. حالا حدود 5 دقیقه به این مخلوط اجازه دهید تا کمی خودش را بگیرد و آماده استفاده شود.
  4. در نهایت باید یک خمیر همگن و یکدست داشته باشید. (اگر چسب شما خمیری است، از این مراحل عبور کنید.)
  5. این خمیر را باماله دندانه دار روی سنگ پخش کنید؛ به طوری که تمام قسمت های سنگ به چسب آغشته شود.
  6. حالا باید سنگ را با احتیاط و به شکل کاملاً صاف روی دیوار قرار دهید.
  7. بعد از اینکه از درست بودن محل قرار گیری سنگ مطمئن شدید، با وسیله ای مثل چکش روی آن ضربه های آرامی وارد کنید. با این کار، هوای زیر سنگ و دیوار از بین رفته و سنگ کاملا به سطح مورد نظر می چسبد.

با دقت به نمای کلی کار توجه کنید تا اگر مشکلی وجود داشت، بتوانید سنگ را جابجا نمایید. با گذشت زمان، چسب کاشی کاملا به سنگ و دیوار می چسبد و امکان جابجا کردن سنگ وجود نخواهد داشت. توصیه می شود قبل از اجرای چسب، دو دست پرایمر بر روی سطح کار اعمال گردد.

استفاده از چسب اپوکسی جهت نصب اسلب

استفاده از چسب اپوکسی

یکی دیگر از روش های نصب سنگ اسلب با استفاده از چسب، استفاده از چسب های اپوکسی است. این نوع چسب از قدرت بیشتری نسبت به چسب کاشی برخوردار است.

نحوه نصب سنگ اسلب روی دیوار به صورت زیر است:

  1. درست مثل روش قبلی، قبل از هرچیزی باید سطح مورد نظر را به خوبی تمیز کنید و مطمئن شوید که هیچ آلودگی و کثیفی روی آن وجود ندارد.
  2. این چسب باید در محلی استفاده شود که تهویه مناسبی داشته باشد. در غیر اینصورت ممکن است گازهای متصاعد شده از چسب باعث آسیب به سیستم تنفسی افراد اجرا کننده شود.
  3. در صورتی که سطح دیوار مورد نظر با کاشی پوشانده شده، با استفاده از ابزاری مثل تیشه روی آن ناهمواری هایی ایجاد کنید یا از پرایمر زبر کننده سطح استفاده کنید؛ چرا که ممکن است چسب از روی سطوح کاملا صاف سُر بخورد.
  4. حالا سطح دیوار کاملا آماده است و شما باید چسب اپوکسی را مخلوط کنید. برای این کار لازم است آن را با سخت کننده (هاردنر) ترکیب نمایید و اجازه دهید تا چند دقیقه ای به همان حالت بماند تا آماده شود.
  5. در این مرحله باید تمام سطح دیوار و سنگ را با چسب بپوشانید.
  6. سنگ را با احتیاط در جای خود قرار دهید و با چکش ضربه های آرامی به آن وارد کنید.

نکته: چسب اپوکسی در زمان کوتاهی بعد از اجرای کار، کاملا خشک می شود. بنابراین اگر قصد نصب و اجرای سرامیک اسلب بوک مچ را دارید، در همین مدت از قرارگیری دقیق سنگ ها در کنار هم و قرینه بودنشان مطمئن شوید.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با نحوه نصب سنگ اسلب بر روی دیوار آشنا کنیم. همانطور که متوجه شدید، استفاده از چسب راهی آسان و مطمئن برای انجام این کار است. برای نصب سنگ با استفاده از چسب، از دو نوع چسب کاشی یا اپوکسی استفاده کنید که مزایای درخشانی داشته و امنیت و کیفیت کار را تضمین می کنند.