صفحه اصلی
بلاگ
مقاله
مزایا و معایب استفاده از سرامیک پرسلان
مزایا و معایب استفاده از سرامیک پرسلان

مزایا و معایب استفاده از سرامیک پرسلان

سرامیک پرسلان یکی از متریال پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی است که در انواع ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی و تفریحی قابل استفاده است. از آنجا که سرامیک پرسلان مقاومت بالا و طرح‌های متنوعی دارد، می‌توان آن را در بخش‌های مختلف ساختمان اعم از کف و نما مورد استفاده قرار داد تا بهبود در دوام، زیبایی و عملکرد ساختمان‌ها ایجاد شود. پیش از خرید سرامیک پرسلانی، باید به مزایا و معایب آن‌ها توجه کرد.

مزایای سرامیک پرسلان

اصلی‌ترین تفاوت سرامیک پرسلان با سرامیک معمولی در ترکیب مواد اولیه است. در واقع همین تفاوت در ترکیب باعث ایجاد خواص عالی در سرامیک‌های پرسلانی می‌شود. مزایای سرامیک پرسلان به ساختار بسیار متراکم آن بازمی‌گردد. جذب آب سرامیک‌های پرسلانی کمتر از 5/0 درصد است درحالی ‌که سرامیک‌های معمولی جذب آب بیشتری دارند. سرامیک پرسلانی به دلیل تخلخل کم، در مقایسه با سرامیک معمولی مقاومت خیلی خوبی نسبت به تغییرات دما، ضربه و خراش دارند. بافت فشرده این نوع سرامیک که مقاومت خوبی به آن داده است و مقاومت شیمیایی سرامیک پرسلانی در برابر مواد شیمیایی و ضدعفونی‌کننده بیشتر از سرامیک معمولی است. مزایای استفاده از سرامیک پرسلانی در ادامه به تعدادی از مزایای سرامیک‌های پرسلانی اشاره می‌کنیم:
  • بر خلاف ویژگی‌های فیزیکی سنگ‌ها که ممکن است در جهات مختلف متفاوت باشد، ساختار سرامیک پرسلان کاملاً یکنواخت است. جذب آب سرامیک‌های پرسلانی بسیار کم و نزدیک به صفر است و به همین خاطر در صورت تماس با آب ویژگی‌های خود را حفظ می‌کند. برخی از مواد مورد استفاده در ساختمان‌سازی مثل سنگ‌ها نسبت به آب و تغییرات دما حساس بوده و در صورت تماس با آب و تغییرات دما ویژگی‌های خود را از دست می‌دهند.
  • سرامیک‌های پرسلانی به دلیل دمای بالای پخت بسیار متراکم بوده و از مقاومت سایشی بسیار بالایی برخوردار هستند. برخی از سنگ‌ها به‌صورت طبیعی دارای خلل و فرج هستند و این خلل و فرج ممکن است زیر پوسته نازکی پنهان شده باشند. این پوسته نازک ممکن است در اثر ترافیک عبوری و همچنین تغییرات دما از بین رفته و باعث نمایان شدن این خلل و فرج شود که ظاهر نامطلوبی به همراه خواهد داشت. سرامیک‌های پرسلانی، با توجه به اینکه در دماهای بالا و زمان طولانی پخت می‌شوند، به مرور زمان دچار رنگ‌پریدگی نخواهند شد.
  • سرامیک‌های پرسلانی در برابر اسید مقاومت بسیار بالایی دارند. این در حالی است که بعضی از سنگ‌ها، به ویژه سنگ‌هایی که دارای پایه کربنات کلسیم و کلسیت هستند، به شدت نسبت به اسید حساس بوده و حتی در برابر اسیدهای ضعیفی همچون آب لیمو ترش واکنش نشان می‌دهند. این واکنش به صورت لکه‌ای که به آسانی قابل تمیز کردن باشد نیست، بلکه به صورت خوردگی در روی سطح خود را نشان می‌دهد.
  • سرامیک پرسلانی باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. در فضاهای پوشیده با افزایش دما، انرژی را جذب کرده و در خود ذخیره می‌کند. سپس در صورت کاهش دمای محیط، حرارت ذخیره ‌شده را پس می‌دهد. این ویژگی سرامیک پرسلانی زمانی به چشم می‌آید که وسایل گرمایشی خاموش می‌شوند. وقتی که وسایل گرمایشی کار می‌کنند، گرمای ایجاد شده توسط سرامیک پرسلانی جذب می‌شود. پس از خاموش شدن وسایل گرمایشی، برای مدت زمان طولانی دمای محیط ثابت باقی می‌ماند.
  • ساختار سرامیک‌های پرسلانی به گونه‌ای است که باعث انتشار مواد شیمیایی مضر نمی‌شود. دارای مقاومت بالا در برابر لکه بوده و با استفاده از شوینده‌های معمولی به راحتی تمیز می‌شود. ضمناً عمر استفاده و بهره‌برداری از سرامیک‌های پرسلانی زیاد بوده و تاریخ انقضا ندارد.
 

مزایای استفاده از سرامیک پرسلان در صنعت ساختمان

استفاده از سرامیک پرسلان در ساختمان‌ها منجر به ایجاد سازه‌های با کیفیت بالا، دوام بیشتر و محیط‌های زیبا و سالم می‌شود و دارای مزایای متعددی است. سرامیک پرسلان به دلیل ساختار متراکم و غیر متخلخل خود، دارای مقاومت بالایی در برابر ضربه، خراش و سایر آسیب‌ها است. این ویژگی موجب می‌شود که ساختمان‌ها از طریق استفاده از سرامیک پرسلان نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری داشته باشند. از دیگر مزایای سرامیک پرسلان در ساختمان می‌توان به زیبایی اشاره کرد. سرامیک پرسلان یکی از متریال پرمصرف معماری لوکس و شیک به حساب می‌آید. این نوع سرامیک‌ها با دارا بودن طرح‌های متنوع و رنگ‌های خاص، زیبایی ساختمان را دوچندان می‌کند. سرامیک پرسلان با طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در بازار موجود است و به طراحان و معماران امکان می‌دهد تا ساختمان‌هایی با ظاهر زیبا و استثنایی ایجاد کنند. مقاومت در برابر تغییرات دمایی سرامیک پرسلان باعث می‌شود سرامیک پرسلان کاربرد زیادی در مناطق با آب ‌و هوای خيلي سرد و خيلي گرم داشته باشد. اين مزيت سراميك پرسلان آن را به یک متریال مناسب برای استفاده در مناطقی با شرایط آب و هوایی سخت و تغییرات دمایی قوی می‌کند. سرامیک پرسلانی نمای ساختمان مقاوم در برابر خوردگی و اثرات شیمیایی مانند باران‌های اسیدی است و این خصوصیت باعث می‌شود که طول عمر ساختمان، بیشتر شود. ویژگی بسیار خوب دیگر نمای سرامیک، این است که سرامیک نما آتش نمی‌گیرد و در صورت حریق، از گسترش آن جلوگیری می‌کند. سرامیک پرسلانی کف

معایب سرامیک پرسلان

در برابر تمام مزایایی که سرامیک‌های پرسلانی دارند، تعداد اندکی عیب هم دارند. البته این به این معنا نیست که این معایب باعث شده که از این سرامیک‌ها کمتر استفاده شود. در ادامه به این مشکلات اشاره می‌کنیم. چون سرامیک پرسلان متراکم‌تر و دارای تخلخل کمتری از سرامیک معمولی است، برش آن کمی سخت‌تر از کاشی‌های دیگر است و نیاز است با ظرافت بیشتری انجام شود. متراکم بودن و جذب آب کم همان‌طور که مزیتی برتر برای سرامیک پرسلان است، باعث افزایش وزن مخصوص آن نیز شده است. وقتی وزن زیاد باشد، فرایند نصب و حمل‌ونقل این‌ها باید با دقت بیشتری انجام ‌شود. البته باید اشاره شود که وزن مخصوص سنگ‌های طبیعی مورد استفاده در کارهای ساختمانی نظیر تراورتن، گرانیت و مرمر حدود2800-2700 کیلوگرم بر مترمکعب بوده و این در حالی است که وزن مخصوص سرامیک‌های پرسلانی حدود 2200 کیلوگرم بر مترمکعب است. به عنوان نمونه یک متر مربع از اسلب پرسلانی با ضخامت 10 میلی‌متر حدود 22 کیلوگرم وزن دارد. در حالی که سنگ طبیعی نظیر گرانیت با ضخامت 20 میلی‌متر حدود 56 کیلوگرم وزن خواهد داشت. به خاطر ترکیب خاص و فرایند ساخت این سرامیک‌ها قیمت سرامیک پرسلان کف، بالاتر از سرامیک معمولی است و نصب آن نیز هزینه‌برتر است؛ اما توجه داشته باشید که در برابر مزایای ویژه سرامیک‌های پرسلانی و طول عمر بیشتر آن‌ها، این تفاوت قیمت بسیار ناچیز محسوب می‌شود. به دلیل مقاومت و دوام بالا، استفاده از سرامیک پرسلانی در عین پرهزینه بودن می‌تواند به ‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت باشد.

معایب استفاده از سرامیک پرسلان در صنعت ساختمان

استفاده از سرامیک پرسلان در صنعت ساختمان ممکن است معایبی داشته باشد. یکی از معایب سرامیک پرسلان در صنعت ساختمان‌سازی، هزینه آن است. سرامیک پرسلان معمولاً یکی از مواد ساختمانی گران‌قیمت به حساب می‌آید و قیمت سرامیک پرسلان نما کمی از مصالح دیگر مورد استفاده در نما بیشتر است. قیمت نسبتاً بالای آن می‌تواند از استفاده گسترده از آن را در پروژه‌های بزرگ‌تر کمی محدود کند.

جمع‌بندی

سرامیک پرسلان با تمام مزایا و معایبی که دارد، دارای کاربردهای زیادی است و به‌عنوان سرامیک بدنه و کف‌پوش حیاط، پارکینگ، اتاق و... هم‌چنین به عنوان سرامیک نمای ساختمان استفاده می‌شود. برای انتخاب سرامیک پرسلان در هر کاربری باید معیارهایی را در نظر بگیریم تا انتخاب درستی داشته باشیم. ما در مجموعه پیشگامان معماری آریا با دارا بودن انواع مختلفی از سرامیک‌های پرسلانی درجه یک با طرح‌ها و سایزهای متنوع، آماده به خدمت به شما مشتریان عزیز هستیم. همچنین تیم مهندسی فروش ما به عنوان مشاور فنی با توجه به نیازهای شما، شرایط اجرای کار، کاربری پروژه و مشخصات فنی محصول تولیدی در خصوص انتخاب درست، به مشتریان خود مشاوره ارائه می‌نماید.   Q&A 1-آیا سرامیک پرسلانی نصب راحت و آسانی دارد؟ بله، البته نصب و تعمیر سرامیک پرسلان در مقایسه با سرامیک‌های معمولی به مهارت و دقت بالاتری نیاز دارد. برای پیوستن به هم و ایجاد سطح صاف و یکنواخت، نیاز به صرف زمان و توجه دقیق به جزئیات است. 2-مزایای استفاده از سرامیک به عنوان نمای ساختمان چیست؟ سرامیک نما مقاوم در برابر خوردگی و اثرات شیمیایی مانند باران‌های اسیدی است و این خصوصیت باعث می‌شود که طول عمر ساختمان، بیشتر شود. ویژگی بسیار خوب دیگر نمای سرامیک، این است که سرامیک نما آتش نمی‌گیرد و در صورت حریق، از گسترش آن جلوگیری می‌کند. 3-چرا سرامیک‌های پرسلانی مزایای زیادی دارند؟ جذب آب سرامیک‌های پرسلانی کمتر از 5/0 درصد است. سرامیک پرسلانی به دلیل تخلخل کم، در مقایسه با سرامیک معمولی مقاومت بالایی نسبت به تغییرات دما، ضربه، خراش و لکه پذیری دارند.