صفحه اصلی
بلاگ
مقاله
سرامیک نما چیست؛ انواع، ابعاد و کاربردها
سرامیک نما چیست؛ انواع، ابعاد و کاربردها

سرامیک نما چیست؛ انواع، ابعاد و کاربردها

یکی از گزینه‌های مناسب برای نمای ساختمان، استفاده از سرامیک پرسلانی است. سرامیک‌های نما انواع و طرح‌های مختلفی دارند و در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. نمای سرامیک علاوه بر اینکه می‌تواند زیبایی و جذابیت خاصی به ساختمان ببخشد، عمر بیشتر و کیفیت بالاتری هم دارد و از این رو انتخاب بسیاری از معماران و طراحان است. سرامیک پرسلانی مزایایی مانند مقاومت بالا در برابر آب، حرارت، شرایط آب و هوایی و خوردگی دارد. این پوشش باعث می‌شود ساختمان در برابر رطوبت و نفوذ آب مقاوم باشد و همچنین نیاز به تعمیرات و نگهداری کمتری داشته باشد. سرامیک پرسلانی نما در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در بازار موجود است. سرامیک نمای ساختمان

انواع سرامیک نما

سرامیک نما را از نظر جنس می‌توان به دو نوع ساده و پرسلانی تقسیم کرد. سرامیک ساده به‌عنوان نمای ساختمان، بسیار خوب عمل می‌کند؛ اما در مقابل سرامیک پرسلانی از نظر استحکام و جذب آب بسیار ضعیف‌تر عمل می‌کند. شاید بتوان گفت وجه تمایز اصلی سرامیک معمولی با سرامیک پرسلان سبک‌تر بودن و برش راحت‌تر است. از مزایای دیگر سرامیک‌های معمولی می‌توان به طرح‌ها و رنگ‌های بیشتر آن‌ها اشاره کرد. قیمت سرامیک پرسلان برای نمای ساختمان به خاطر کیفیت و ویژگی‌های آن از سرامیک معمولی بیشتر است. سرامیک‌ها عموماً در طرح‌هایی شبیه به سنگ، چوب، پارکت و... تولید می‌شود. سرامیک‌های نما با طرح‌های زیر در بازار موجود هستند:
  • سرامیک نما با طرح چوب: این سرامیک کاملاً مانند چوب طبیعی به نظر می‌رسد، به همین خاطر در بسیاری از مراکز تجاری و اداری، محبوب است. سرامیک طرح چوب، ظاهری براق و درخشان به همراه دارد و در رنگ‌بندی‌های متنوعی موجود است.
نمای ساختمانی با طرح سنگی
  • سرامیک نما با طرح سنگ: سرامیک طرح سنگ، یکی از انواع سرامیک نما است که دارای طرح و الگویی شبیه به سنگ طبیعی است. این نوع سرامیک نما با استفاده از تکنولوژی پیشرفته، با ترکیبی از رنگ‌های مختلف و طرح‌های متنوع، به یک شکل مشابه به سنگ طبیعی تبدیل شده است.
  • سرامیک نما با طرح آجر: سرامیک‌های طرح آجر ویژگی‌های خاص و دردسرهای کمتر به نسبت نصب آجر و زیبایی خاص آن، باعث توجه سازندگان زیادی را به خود شده است. سرامیک آجری به خاطر لعاب براق و سطح صیقلی از آجر معمولی زیباتر است و نگه‌داری راحت‌تری دارد. خود این سرامیک‌های طرح آجر دارای انواع مختلف طرح آجر برجسته، طرح آجر قزاقی، طرح سفید، طرح بند مشکی و... هستند.
  • سرامیک نما با طرح مستطیل
  • سرامیک نما با طرح چندضلعی
انواع سرامیک پرسلانی نما بیشتر بخوانید: «معرفی انواع سرامیک از نظر کاربرد، مواد و ساخت»

ویژگی‌های سرامیک نما

نمای سرامیک یا سرامیک نما دارای مزایای زیادی است که در ادامه به برخی اشاره می‌کنیم:
  • مقاومت بالا در برابر عوامل جوی: سرامیک ماده‌ای است که در برابر شرایط جوی نظیر باران، برف، آفتاب و تغییرات دما بسیار مقاوم است. این ویژگی باعث می‌شود که ساختمان مجهز به سرامیک نما، برای مدت طولانی در طول زمان بهره برداری مورد استفاده قرار گیرد. هم‌چنین رنگ سرامیک نما پایدار است و در برابر تغییرات دما و نور آفتاب، مقاومت دارد. این موضوع باعث می‌شود که ساختمان همیشه به شکل زیبا و جذاب باقی بماند.
  • زیبایی و جذابیت: سرامیک نما در مقایسه با سنگ و آجرهایی که برای نمای استفاده می‌شوند، طراحی زیبا و جذابی دارند و می‌توانند جلوه خاصی به ساختمان بدهند.
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی: سرامیک نما مقاوم در برابر خوردگی و اثرات شیمیایی مانند باران‌های اسیدی است و این خصوصیت باعث می‌شود که طول عمر ساختمان، بیشتر شود. ویژگی بسیار خوب دیگر نمای سرامیک، این است که سرامیک نما آتش نمی‌گیرد و در صورت حریق، از گسترش آن جلوگیری می‌کند. نمای سرامیک در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید از قبیل اشعه UV بسیار مقاوم است.
  • سهولت نصب و نگهداری: سرامیک نما سبک است و به راحتی نصب و نگهداری می‌شود. این ویژگی در برج‌ها اهمیت بیشتری دارد. استفاده از سنگ به دلیل وزن زیاد برای ساختمان‌های بلند و برج‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کند و حتی گاهی امکان‌پذیر نیست. نما سرامیک در زمان کمی قابل نصب است. از دیگر مزیت‌های این نما این است که در صورت خرابی قسمتی از آن می‌توان آن بخش را جدا کرد و یک قطعه سالم جایگزین نمود. این ویژگی ها باعث شده است که نمای سرامیکی یک نمای مقرون به صرفه باشد.
از معایب نمای سرامیکی هم می‌توان به عایق نبودن آن‌ها از نظر صوتی و حرارتی اشاره کرد. همچنین در صورتی که جنس آن‌ها با کیفیت نباشد و به‌درستی نصب نشوند امکان سقوط و شکستن آن‌ها وجود دارد که از دیگر معایب نمای سرامیک است.  

نصب سرامیک نما

به طور کلی سه روش برای نصب سرامیک نما وجود دارد:
  • نصب سرامیک نما با چسب سرامیک: در این روش از چسب‌های مخصوص استفاده شده تا سرامیک نما به خوبی چسبانده شود.
  • نصب سرامیک نما با استفاده از ملات: در این روش که به نسبت قدیمی‌تر است، از ملات برای نصب سرامیک استفاده می‌شود و مخصوص سرامیک‌هایی است که دارای تخلخل هستند.سرامیک‌های پرسلانی را به دلیل جذب پایین رطوبت با این روش نمی‌توان چسباند.
  • نصب سرامیک نما با روش خشک: در این روش از هیچ‌گونه ماده مرطوب مثل چسب و ملات استفاده نمی‌شود. شاسی کشی در نمای ساختمان انجام می‌شود. سپس با کمک کلیپس‌ها سرامیک به شاسی‌ها اتصال پیدا می‌کنند.
اجرای نمای سرامیک ساختمان به روش خشک توجه به نکات زیر ضروری است:
  • تهیه مصالح و سرامیک با کیفیت بالا
  • استفاده از چهارچوب با استحکام زیاد (برای ساختن نمای سرامیکی خشک، به پروفیل آلومینیومی و گیره‌های نگهدارنده فولادی نیاز است)
  • آب‌بندی پنجره، درز، برآمدگی‌ها و نقاط کور ساختمان
  • اعمال لایه‌ی عایق روی دیوار
شاید این سوال برای شما ایجاد شود که قیمت سرامیک نمای بیرونی ساختمان چقدر است؟! به طور کلی با توجه به انواع مختلف نما سرامیکی و انواع طرح‌ها نمی‌توان قیمت ثابتی برای اجرای این نوع نما در نظر گرفت. قیمت سرامیک بر اساس نوع سرامیک (سرامیک مجوف یا سرامیک توپر)، ابعاد سرامیک، طرح سرامیک، رنگ سرامیک، لعاب سرامیک متفاوت است. حتی عواملی مثل میزان عرضه و تقاضای بازار، مقدار و حجم خرید، شرکت تولید کننده، متراژ مورد نظر، نرخ خرید مواد اولیه نیز روی هزینه سرامیک نما تاثیرگذار هستند. بیشتر بخوانید: «معرفی و خرید سرامیک کف ساختمان»

سرامیک پرسلان نما

اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی سرامیک‌های پرسلانی، تخلخل بسیار کم آن‌هاست. همین تخلخل کم ویژگی‌ها و خواص منحصربه‌فرد دیگری را نیز برای این محصول فراهم می‌کند. سرامیک‌های پرسلانی نما در مقایسه با سنگ‌هایی که برای نما ساختمان استفاده می‌شوند، دارای مزایای زیر هستند: ساختار سرامیک پرسلان کاملاً یکنواخت است؛ ولی ویژگی‌های فیزیکی سنگ‌ها ممکن است در جهات مختلف متفاوت باشد. جذب آب سرامیک‌های پرسلانی بسیار کم و نزدیک به صفر است و به همین خاطر در صورت تماس با آب ویژگی‌های خود را حفظ می‌کند. برخی از سنگ‌ها به‌شدت نسبت به آب حساس بوده و در صورت تماس با آب ویژگی‌های خود را از دست می‌دهند. سرامیک‌های پرسلانی به دلیل دمای بالای پخت بسیار متراکم بوده و از مقاومت سایشی بسیار بالایی برخوردار هستند. برخی از سنگ‌ها به‌صورت طبیعی دارای خلل و فرج هستند و این خلل و فرج ممکن است زیر پوسته نازکی پنهان شده باشند. این پوسته نازک ممکن است در اثر عوامل جوی از بین رفته و باعث نمایان شدن این خلل و فرج شود که ظاهر نامطلوبی به‌همراه خواهد داشت. سرامیک‌های پرسلانی، با توجه به اینکه در دماهای بالا و زمان طولانی پخت می‌شوند، به مرور زمان دچار رنگ‌پریدگی نخواهند شد. سرامیک‌های پرسلانی در برابر اسید مقاومت بسیار بالایی دارند. این در حالی است که بعضی از سنگ‌ها، به ویژه سنگ‌هایی که دارای پایه کربنات کلسیم و کلسیت هستند، به شدت نسبت به اسید حساس بوده و حتی در برابر اسیدهای ضعیفی همچون آب لیمو ترش واکنش نشان می‌دهند. این واکنش به صورت لکه‌ای که به آسانی قابل تمیز کردن باشد نیست؛ بلکه به صورت خوردگی در روی سطح خود را نشان می‌دهد.  

انواع سرامیک پرسلانی نما

سرامیک فول بادی نوعی سرامیک پرسلانی است. این نوع سرامیک به لحاظ تولید و ساختار مشابه سرامیک‌های پرسلانی هستند؛ در ساخت این سرامیک پرسلانی انتخاب مواد اولیه به‌گونه‌ای است که رنگ محصول در سطح و عمق مشابه هم است. به بیانی دیگر برخلاف سرامیک‌ها و پرسلان‌های معمولی که پس از شکستن یا برش خوردن میان بدنه و رویه سرامیک اختلاف رنگ می‌بینیم، در این نوع سرامیک پرسلانی مثل سنگ‌های طبیعی اختلاف رنگی مشاهده نمی‌کنیم. این ویژگی  باعث می‌شود که در صورت بروز ضربه و هرگونه آسیبی ،ظاهر سرامیک خراب نشود و مانند سرامیک‌های معمولی و پرسلانی ساده دورنگ به چشم نیاید؛ به همین دلیل این سرامیک‌های پرسلانی می‌توانند در مکان‌های پر رفت‌وآمد استفاده شوند. سرامیک‌های پرسلانی فول بادی در سایزها و ضخامت‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود. لازم به ذکر است تنوع رنگ و طرح سرامیک فول بادی نسبت به سایر سرامیک‌ها به دلیل فرمولاسیون خاص خاک اولیه برای تولید محدود است و نمی‌توانیم انتظار تنوع طرح را در این محصول خاص را داشته باشیم. قیمت سرامیک فول بادی نیز در مقایسه سرامیک پرسلانی معمولی بیشتر است.    

سرامیک پرسلانی مجوف

این نوع سرامیک پرسلانی به دلیل وجود حفره‌هایی در بدنه‌ی خود، از وزن کمتری نسبت به دیگر انواع سرامیک نما برخوردار است. سرامیک مجوف به دو شکل لعاب‌دار و پولیش‌شده موجود است.  طرح و رنگ‌های نمای سرامیک مجوف لعاب‌دار کمتر از سرامیک‌های پرسلانی معمولی است. بعد از تولید سرامیک مجوف پولیش‌دار، سطح آن‌ها به کمک دستگاه‌های مخصوصی پولیش می‌خورد.  

ابعاد سرامیک پرسلانی نما

سرامیک پرسلان نما در ابعاد مختلفی در بازار موجود است؛ به عنوان مثال:
  • سایز ۶۰ در ۱۲۰ سانتی‌متر
  • سایز ۴۰ در ۱۰۰ سانتی‌متر
  • سایز ۳۰ در ۹۰ سانتی‌متر
 

نصب سرامیک پرسلانی نما

نحوه اجرای نمای سرامیک خشک فارغ از نوع سرامیک مجوف بودن یا فول‌بادی بودن سرامیک‌ها به‌صورت کلی به دو روش نمایان و غیر نمایان انجام می‌شود. در روش نمایان کلیپس و چارچوب نگهدارنده سرامیک در نما قابل رویت است. در مقابل در روش غیرنمایان، اتصالات و قطعات نگهدارنده سرامیک خشک در نمای ساختمان رویت نمی‌شود و نمایان نیستند. در این روش سرامیک‌ها تقریبا به هم چسبیده و نمایی یکدست را به وجود می‌آورند. به طور کلی زیرسازی نمای سرامیک با استفاده از پروفیل‌های آلومینیومی و یا فلزی انجام می‌شود. برای اجرای نمای سرامیک خشک ابتدا باید زیرسازی به صورت شبکه‌ای متناسب با ابعاد سرامیک انجام شود؛ سپس سرامیک‌ها به روش‌های نمایان یا غیر نمایان، روی زیرسازی نصب و اجرا می‌شوند.  

جمع‌بندی

نمای ساختمان یکی از قسمت‌های مهم هر ساختمانی محسوب می‌شود که زیبایی آن هم روی زیبایی بنا و هم روی زیبایی فضای عمومی شهری موثر است. سرامیک نما یکی از انتخاب‌های عالی برای نماست. اما باید با صبر و حوصله و همچنین مشاوره گرفتن از افراد با تجربه و مجرب، دست به اقدام و انتخاب زد. ما در مجموعه پیشگامان معماری آریا آماده ارائه‌ی مشاوره به شما هستیم.    

سوالات متداول درباره انواع سرامیک پرسلانی نما

1-مزایای استفاده از سرامیک به عنوان نمای ساختمان چیست؟ سرامیک نما مقاوم در برابر خوردگی و اثرات شیمیایی مانند باران‌های اسیدی است و این خصوصیت باعث می‌شود که طول عمر ساختمان، بیشتر شود. ویژگی بسیار خوب دیگر نمای سرامیک، این است که سرامیک نما آتش نمی‌گیرد و در صورت حریق، از گسترش آن جلوگیری می‌کند. 2- قیمت سرامیک نمای بیرونی ساختمان چقدر است؟ قیمت سرامیک بر اساس نوع سرامیک (سرامیک مجوف یا سرامیک توپر)، ابعاد سرامیک، طرح سرامیک، رنگ سرامیک، لعاب سرامیک متفاوت است؛ از طریق این صفحه می‌توانید در مورد قیمت ان اطلاعات کسب کنید. 3-نصب سرامیک پرسلانی نما با سرامیک چه فرقی دارد؟ اجرای نمای سرامیک پرسلانی به روش خشک انجام می‌شود. این روش فارغ از نوع سرامیک مجوف بودن یا فول‌بادی بودن سرامیک‌ها به‌صورت کلی به دو روش نمایان و غیر نمایان انجام می‌شود.