صفحه اصلی
بلاگ
مقاله
چسباندن کاشی روی کاشی قدیمی کف و دیواری [آموزش بدون حذف کاشی قبلی]
چسباندن کاشی روی کاشی قدیمی کف و دیواری [آموزش بدون حذف کاشی قبلی]

چسباندن کاشی روی کاشی قدیمی کف و دیواری [آموزش بدون حذف کاشی قبلی]

وقتی صحبت از بازسازی صفر تا صد بناها می شود؛ بدین معنی است که همه قسمت های خانه یا ویلا نوسازی شده اند؛ با این حال، خیلی وقت ها پیش می آید که بازسازی برخی از بخش های خانه دردسر ساز می شود؛ سرویس های حمام و دستشویی و همین طور آشپزخانه، برخی از این قسمت ها هستند زیرا در این بخش های خانه دیوارها و کف معمولاً با کاشی و سرامیک پرسلان پوشیده شده اند و کندن این مصالح هم زمان بر و هم دشوار است و هم این که هزینه زیادی را می تواند به بار بیاورد؛ به همین دلیل، در سال های اخیر، در جریان بازسازی خانه ها از تکنیک چسباندن کاشی روی کاشی استفاده می کنند. ما هم در این مقاله قصد داریم تا درخصوص این تکنیک موارد مهمی را ارائه کنیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

آیا می توان روی کاشی، کاشی چسباند؟

بگذارید در همین ابتدای کار خیالتان را با یک پاسخ یک کلمه ای به این سوال راحت کنیم و به شما بگوییم "بله" خوشبختانه امروزه برای کاهش هزینه ها و همین طور کاستن از میزان خرابی و ایجاد بار و نخاله زیاد، می توان از روش چسباندن کاشی روی کاشی قدیمی استفاده کرد. با این حال، این کار باید با رعایت اصول انجام شود وگرنه نتیجه مطلوب حاصل نمی شود.

در ادامه ، پس از آموزش چسباندن کاشی روی کاشی قدیمی، به برخی نکات، ترفندها و مزایا و معایب این کار اشاره خواهیم کرد.

آموزش چسباندن کاشی روی کاشی

چسباندن کاشی روی کاشی یکی از آسان ترین راه ها برای تعویض کاشی های قدیمی است. این تکنیک در قیاس با کنده کاری برای برداشتن کاشی‌ های قدیمی و چسباندن کاشی های جدید، هم هزینه کمتری دارد و هم به زمان کوتاه تری نیاز دارد.

البته برای این کار باید شرایط خاصی وجود داشته باشد و به تفاوت های انجام این کار نسبت به کاشی کاری معمول توجه شود. در ادامه به مراحل نصب کاشی روی کاشی قدیمی اشاره خواهیم کرد:

آماده سازی لوازم مورد نیاز
  • آماده سازی لوازم مورد نیاز

اولین گام به منظور چسباندن کاشی روی کاشی، مانند کاشی کاری های معمول، آماده سازی وسایل مورد نیاز است. بنابراین قبل از هر کاری باید کاشی ‌های مورد نظر، چسب، پرایمر و همین طور پودر بند کشی و دیگر ابزارهای مورد نیاز را تهیه کنیم.

آماده سازی سطوح کاشی ‌های قدیمی
  • آماده سازی سطوح کاشی ‌های قدیمی

یکی از مهم ترین مراحل چسباندن کاشی روی کاشی دیوار یا کف، زیر سازی یا بستر سازی است. به عبارت دیگر، صرفاً در صورتی می‌ توان کاشی ‌های جدید را روی کاشی ‌های کهنه چسباند که کاشی‌ های قدیمی، تمیز باشند، لق نباشند و سطح آن‌ها عاری از برآمدگی یا تورفتگی باشد. با این حال اگر در ردیف کاشی های قدیمی، کاشی لقی وجود داشت بایستی این کاشی ها را جدا کرده و محل آن ها را با ملات تعمیری اصلاح کنیم.

پس از رفع ایرادات کاشی‌ های قدیمی، باید سطوح آن ها را از هر گونه آلودگی و مواد زاید تمیز کرد تا چسب کاشی به خوبی بچسبد. بدین منظور می توان از مواد مختلفی از جمله  جوهرنمک استفاده کرد تا همه رسوبات آهکی و آلودگی‌ های موجود بر روی کاشی‌ ها پاک شود.

علاوه بر این بهتر است به بند کشی کاشی ‌های قدیمی توجه کنید تا در صورتی که مشکلی داشتند، آن را نیز برطرف کنید. نکته مهم زبر کردن سطح کاشی ها با پرایمرهای زبر کننده مخصوص این کار است تا سطحی غیرصیقلی و زبر جهت درگیری چسب با زیرکار ایجاد کرد. در صورتی که پرایمر در دسترس نباشد، قبل از اجرای چسب بایستی روی کاشی های قدیمی را با استفاده از تیشه مضرس کرد.

آماده ‌سازی چسب کاشی
  • آماده ‌سازی چسب کاشی

در این مرحله باید چسبی را که برای چسباندن کاشی روی کاشی می خواهید مورد استفاده قرار دهید، انتخاب کنید. به طور کلی، می توان از انواع چسب های کاشی، مانند چسب کاشی پرسلان برای چسباندن کاشی ها استفاده کرد.

چنانچه مایل به استفاده از چسب کاشی هستید، نحوه آماده سازی آن ها روی سطل ها و یا کیسه های چسب درج شده است. به این صورت که در صورت استفاده از چسب های پودری، پودر را به آرامی به آب اضافه کرده و با استفاده از همزن خوب مخلوط می کنیم تا ملات چسب کاملاً همگن و یکنواخت شود.

از چسب در مدت زمان قابل استفاده بودن بعد از اختلاط در ظرف، استفاده می کنیم (این مدت زمان توسط تولید کننده ارائه می گردد که مقدار آن در حدود 2 الی 3 ساعت می باشد.) پس از گذشت این زمان و در صورت باقیماندن چسب در ظرف، ملات چسب را دور می ریزیم.

پس از اتمام زیرسازی و اجرای پرایمر زبرکننده سطح، با استفاده از یک ماله، مقداری چسب را پشت کاشی ‌های جدید و مقداری را هم روی سطوح کاشی ‌های قدیمی بکشید و سپس با استفاده از سمت دندانه دار ماله، سطح آن‌ ها را شیاردارکنید و کاشی ‌های جدید را روی کاشی‌ های قدیمی قرار دهید تا بچسبد و پس از اتمام کار چسباندن کاشی ها، به آن ها اجازه دهید تا خشک شود.

بند کشی کاشی ‌های جدید
  • بند کشی کاشی ‌های جدید

مرحله‌ پایانی چسباندن کاشی های جدید روی کاشی های قدیمی، بند کشی آن ها است. البته بدین منظور معمولاً باید ۲۴ ساعت در کف و 8 ساعت در بدنه صبر کرد تا کاشی‌ ها به طور کامل بچسبند و در جای خود سفت و محکم شوند.

سپس می توانید با استفاده از پودر بندکشی، ملات را درست کنید و سپس با استفاده از ماله، آن را میان درزهای کاشی‌ ها بکشید پس از اتمام بندکشی و پیش از خشک شدن کامل آن، به کمک یک اسفنج نم دار پودر بندکشی اضافی را از روی کاشی ‌ها پاک کنید.

چسباندن کاشی جدید روی کاشی قدیمی کف
  • چسباندن کاشی جدید روی کاشی قدیمی کف

همان طور که  گفتیم، برای تعویض پوشش دیوارهای بخش های مرطوب خانه همچون آشپزخانه، سرویس های بهداشتی، حمام و ... می توان کاشی های جدید را روی کاشی های قدیمی چسباند. در واقع، چسباندن کاشی روی کاشی، یک روش آسان و کم هزینه است.

شما با استفاده از این روش دیگر نیازی ندارید تا کاشی های قدیمی دیوارها و کف خانه را بکنید و به همین دلیل نه تنها مانع ایجاد سر و صدا می شوید؛ بلکه باعث می شوید که نخاله بیشتری هم تولید نشود.

در هر حال شما می توانید نه تنها از این روش برای دیوارها، بلکه برای کف هم استفاده کنید. در واقع چسباندن سرامیک نو روی سرامیک های کهنه کف هم شدنی است.  از جمله بهترین این سرامیک ها برای چسباندن، سرامیک پرسلان کف است.

مزایای چسباندن کاشی های جدید روی کاشی های قدیمی

مزایای چسباندن کاشی های جدید روی کاشی های قدیمی

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، چسباندن کاشی روی کاشی های جدید مزایای زیادی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • صرفه جویی در زمان و سرعت اجرای بالا
  • کاهش هزینه زیرسازی و سایر هزینه ها
  • تولید ضایعات و نخاله کمتر
  • معایب چسباندن کاشی های جدید روی کاشی های قدیمی

هر چند که چسباندن کاشی دارای مزایایی است ولی این کار ممکن است مشکلاتی هم به وجود بیاورد؛ در ادامه به معایب چسباندن کاشی روی کاشی قدیمی اشاره خواهیم کرد:

  • مهم ترین مشکلی که چسباندن کاشی های جدید روی کاشی های قدیمی می تواند ایجاد ‌کند، افزایش ارتفاع کاشی ها است که این مورد در خصوص سرامیک و کاشی کف بیشتر صادق است. این مشکل در بعضی موارد ممکن است در هنگام باز و بسته شدن درب‌ ها، کابینت‌ ها و غیره مشکل ایجاد کند.
  • هم چنین در صورتی که در خصوص زیرسازی کف یا دیوارها سهل انگاری شود و این کار به شکل اصولی انجام نشود، امکان دارد کاشی‌ های جدید به شکل مناسبی روی کاشی ‌های قدیمی نچسبند و پس از گذر زمان، آب و رطوبت در بین آن ‌ها نفوذ کند و سبب شود که پس از مدتی کاشی ها جدا شده و یا این که زیر آن ها کپک بزند.
  • در صورت اجرای کاشی جدید روی کاشی قدیمی، وزن مرده بیشتری به سازه وارد شده که این موضوع باعث افزایش نیروی زلزله می گردد.

محدودیت‌ های چسباندن کاشی روی کاشی

در این مقاله توضیحات کاملی درخصوص امکان نصب کاشی های جدید روی کاشی های قدیمی دادیم و گفتیم که در واقع برای نصب کاشی های جدید روی کاشی‌ های قدیمی، محدودیتی وجود ندارد و در واقع، شرایطی نیست که نتوان در آن، کاشی را روی کاشی نچسباند.

بنابراین خبر خوب این که برای هیچ محیطی، محدودیتی در نصب کاشی جدید روی کاشی قدیمی را نخواهید داشت و با خیال راحت می توانید این کار را برای سرامیک کف و کاشی های حمام و دستشویی و دیگر نقاط منزل انجام دهید.

 در واقع تنها محدودیتی که ممکن است وجود داشته باشد، این است که مصالح قدیمی استفاده شده در کاشی های قدیمی مناسب نباشد و یا کاشی ها دچار لقی زیادی باشند. در این حالت بهتر است که کاشی های قدیمی کنده شوند و کاشی های جدید با استفاده از مصالح مناسب به جای آن ها نصب شوند.

البته در انجام این کار باید به یکسری تکنیک ها و نکات فنی توجه کرد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

نکات مهم برای نصب کاشی های جدید روی کاشی های قدیمی

  • مراقب باشید که شما نمی توانید بر روی بستر سنگ، کاشی بچسبانید.

همان طور که بارها اشاره کردم، در پروسه چسباندن کاشی های جدید بر روی کاشی های قدیمی، مهم ترین نکته استحکام بستر است؛ بنابراین، سنگفرش های طبیعی همچون ماسه سنگ‌، السلیت و غیره به ‌طور کلی خاصیت شکنندگی زیادی دارند و به ‌همین دلیل بهتر است کاشی‌ کاری بر روی آن‌ ها انجام نپذیرد.

  • به میزان بالا آمدن دیوار یا کف مورد نظر توجه داشته باشید

در صورتی که می خواهید روی کاشی های قدیمی، کاشی جدیدی بچسبانید، پیش از انجام کار به این نکته که سطح یا کف شما بالاتر خواهد آمد دقت کنید و بررسی های لازم را به عمل آورید تا این کار مشکلی برای شما پیش نیاورد؛ زیرا نصب کاشی های جدید بدون کندن کاشی ‌های قدیمی می تواند سطوح را فراخ کند و همین امر ممکن است باعث شود باز و بسته شدن در‌ها به مشکل بر بخورد.

  • از استحکام کاشی‌ های قدیمی به زمین یا دیوار مطمئن شوید

عدم استحکام و لق بودن کاشی‌ های قدیمی می تواند به لق شدن کاشی ‌های جدید منجر شود. به منظور حصول اطمینان از استحکام کاشی‌ های بستر، تنها کافی است با استفاده از پشت یک پیچ گوشتی روی هر یک از کاشی ‌ها به ‌آرامی ضربه بزنید؛ با انجام این کار، در صورتی که کاشی لق باشد، صدای توخالی مانندی به گوش می رسد و در این صورت باید پس از اصلاح لقی و محکم کردن کاشی قدیمی، اقدام به چسباندن کاشی ‌های جدید کنید.

  • کاشی‌ های مشکل دار را مورد بررسی قرار دهید و عیوب را رفع و رجوع کنید

هم چنین ممکن است کاشی‌ های قدیمی دارای فاصله یا شکستگی باشند. پیش از چسباندن کاشی ‌های جدید حتماً باید مشکلات کاشی‌ های قدیمی را رفع و رجوع کنید و ترک‌ ها و فاصله‌ ها را با استفاده از ملات های تعمیری برطرف کنید. به این نکته توجه داشته باشد که در صورتی که بستر ناهمواری و ناترازی  داشته باشد، پس از نصب کاشی‌ های جدید نیز سطح مورد نظر شما ناهموار و ناتراز خواهد بود.

  • برای چسباندن کاشی ها، از چسب های پلیمری استفاده کنید

چسب های پلیمری برای رفع مشکلاتی مانند شکاف و ترک خوردگی کاشی ها بسیار مناسب است؛ هم چنین به کمک آن می توان کاشی ها را هم سطح کرد. چسب های پلیمری، در واقع ترکیباتی بر پایه سیمان هستند که در مقابل عواملی مانند رطوبت، فشار زیاد، مواد شیمیایی و دیگر خورنده ها مقاومت بالایی دارند.

کلام پایانی

 یکی از کارهایی که در بازسازی منازل انجام می شود، تعویض کاشی های حمام و دستشویی و همین طور آشپزخانه است؛ با این حال، کندن کاشی های قدیمی هم دشوار و زمان بر است و هم این که موجب ایجاد سر و صدا و مزاحمت برای همسایه ها و همین طور تولید نخاله زیادی می شود؛ بنابراین، اغلب کسانی که اقدام به بازسازی منازل می کنند، از روش چسباندن کاشی روی کاشی بهره می برند.

این روش تقریباً برای همه قسمت های خانه قابل انجام است ولی برای انجام آن باید به برخی نکات توجه شود که مهم ترین آن ها حصول اطمینان از استحکام و لق نبودن کاشی های قدیمی است؛ به عبارت دیگر، برای چسباندن کاشی های جدید روی کاشی های قدیمی، بسترسازی اهمیت فوق العاده ای دارد.