صفحه اصلی
بلاگ
مقاله
آموزش ترمیم کاشی و سرامیک لب پر شده در 4 مرحله
آموزش ترمیم کاشی و سرامیک لب پر شده در 4 مرحله

آموزش ترمیم کاشی و سرامیک لب پر شده در 4 مرحله

کاشی و سرامیک مصالح ساختمانی مهم و کاربردی هستند. آن‌ها در انواع مختلفی تولیدشده و در حمام، دستشویی، استخر، آشپزخانه و مکان‌های دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 کاشی به دلیل ظرافت و وزن کمی که دارد بیشتر در دیوارها به‌کاررفته و سرامیک به دلیل استحکام بیشتری که دارد بیشتر در کف مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کاشی و سرامیک ممکن است براثر عواملی مثل افتادن اشیا، وارد شدن ضربه، وجود رطوبت و نصب نادرست دچار شکستگی یا ترک مویی شده و  حتی لب پریدگی شوند.

ترمیم کاشی لب پر شده کار چندان سختی نیست. شما می‌توانید با چند روش که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد، کاشی شکسته را ترمیم کرده بدون اینکه مجبور به جایگزین کردن آن شوید.

چرا کاشی‌ ها لب پر می‌شوند؟

چرا کاشی‌ ها لب پر می‌شوند؟

کاشی کف و دیوار تفاوت‌هایی ازنظر ضخامت و مقاوم دارند اما به‌طورکلی عوامل زیر ممکن است باعث لب پر شدن یا شکسته شدن کاشی شوند:

  • نصب نادرست: بهتر است نصب کاشی توسط افراد حرفه‌ای و کار بلد انجام شود. ملات نیز باید خوب و مناسب باشد. چسب هم گزینه خوبی برای چسباندن کاشی است.
  • کیفیت پایین کاشی: برای دوام بیشتر کاشی و سرامیک بهتر است از انواع باکیفیت آن استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال به‌جای استفاده از کاشی ارزان‌قیمت در دیوار سرویس بهداشتی می‌توانید از سرامیک پرسلان دیوار استفاده کنید که در برابر ضربه و رطوبت مقاومت بیشتری دارد.
  • جذب رطوبت سرامیک پرسلان نزدیک به صفر است و به‌راحتی خش برنمی‌دارد.
  • تغییر دما: برخی از انواع کاشی‌ها رطوبت و آب را به خود جذب می‌کنند. اگر این کاشی در معرض سرما و یخبندان قرار بگیرد، می‌تواند به‌مرور باعث ترک خوردن یا شکستن آن شود.
  • افتادن اشیا یا وارد شدن ضربه: اگر اشیا بسیار سنگین روی کاشی بیفتند یا ضربه‌ی محکمی به دیوار بخورد احتمال شکستن کاشی یا لب پر شدن آن وجود دارد.

به این نکته توجه داشته باشید سرامیک باکیفیت در برابر ضربه، برخورد اشیا، رطوبت و تغییر دما مقاومت خوبی دارد و به‌آسانی لب پر نمی‌شود.

روش‌ های ترمیم کاشی لب پر شده

ترمیم سرامیک لب پر شده بر اساس میزان و علت آسیب مشخص می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال اگر براثر افتادن شیء سنگین بر روی کاشی، ترک مویی و نازک روی کاشی ایجاد شود به‌ راحتی می‌توان آن را با چسب کاشی ‌ترمیم کرد.

در مواقعی که کاشی آسیب زیادی دیده است یا قطعات آن خردشده باشد امکان ترمیم وجود نداشته و باید آن را تعویض کنیم.

اگر کاشی یا سرامیک کف خانه براثر گذاشتن پا یا قرار دادن مبل شکست، به‌احتمال‌ زیاد نصب کاشی نادرست بوده و زیر کار ناهموار و خالی است. در این صورت‌ ترمیم کاشی لب پر شده فایده‌ای نداشته و بایستی با سرامیک های جدید و روش نصب صحیح، تعویض شوند.

ترمیم کاشی لب پر با چسب کاشی یا اپوکسی

ترمیم کاشی لب پر با چسب کاشی یا اپوکسی

برای شروع کار سطح کاشی را تمیز کنید. ابتدا تمامی گردوغبار روی کاشی را با جاروبرقی تمیز کرده و آن را با آب و مایع ظرفشویی بشویید. دقت کنید هیچ‌گونه آلودگی و چربی در محل ترک باقی نماند.

محل ترک را خشک کرده و یک‌بار دیگر آن را با الکل پاک کنید. چسب اپوکسی را مخلوط کرده و روی محل ترک قرار دهید. می‌توانید از  چوب بستنی یا خلال‌ دندان برای این کار استفاده کرده و محل ترک را کامل بپوشانید. محل قرارگیری چسب را صاف کنید تا هم‌ سطح آن شود.

طبق دستور نوشته‌ شده روی چسب صبر کنید تا خشک شود.

در هنگام کار با اپوکسی از ماسک و دستکش استفاده کرده و پنجره را باز بگذارید. کودکان را از محل دور کنید. دقت داشته باشید کاشی ترک‌خورده را با آب زیاد نشویید؛ زیرا ممکن است آب به زیر کاشی نفوذ کرده و باعث خرابی کامل آن شود.

رنگ‌ آمیزی کاشی لب پر شده برای تکمیل کار

رنگ‌ آمیزی کاشی لب پر شده برای تکمیل کار

برای نتیجه بهتر بعد از خشک شدن چسب می‌توانید روی ترک را رنگ کنید. از قلم‌موی کوچک برای رنگ‌آمیزی کاشی استفاده کنید تا درز به‌خوبی پوشانده شود. اگر کاشی شما رنگارنگ است از ترکیب چندرنگ برای رنگ‌آمیزی استفاده کنید.

لاک ناخن هم انتخاب خوبی برای رنگ‌آمیزی کاشی لپ پر شده است. دقت داشته باشید هزینه رنگ‌آمیزی برای ترمیم کاشی بیشتر از قسمت‌های دیگر است. اگر کاشی ارزش آن را دارد آن را رنگ کنید.

ترمیم کاشی با درزگیر سیلیکونی

درزگیر سیلیکونی یکی دیگر از موادی است که برای ترمیم کاشی لب پر شده کاربرد دارد. بعد از ترمیم با درزگیر برای مدتی آن را دور از آب نگه دارید تا کامل خشک شود. درزگیر شفاف و بدون رنگ را می‌توانید رنگ‌آمیزی کنید تا به رنگ کاشی دربیاید.

چسباندن تکه شکسته شده کاشی

چسباندن تکه شکسته شده کاشی

اگر تکه‌ای کاشی شکسته و از آن جدا شده است می‌توانید آن را با چسب کاشی بچسبانید. برای این کار کاشی را تمیز کرده و زیر قسمت شکسته شده چسب بزنید. تکه کاشی را بچسبانید و فشار دهید تا سر جایش محکم شود.

آیا ترمیم کاشی لب پر شده دوام خوبی دارد؟

دوام ترمیم کاشی به وضعیت آن بستگی دارد. اگر ترک روی آن مویی و نازک باشد به ترمیم جواب بهتری می‌دهد. اگر شکستگی کاشی به دلیل نصب نادرست یا ناهمواری زیر آن باشد شکستگی بدتر شده و کار به تعویض کاشی می‌رسد.

بهتر است کاشی شکسته شده را به حال خود رها نکنید؛ زیرا کاشی شکسته می‌تواند باعث نفوذ آب به سطح زیرین و نشتی آب شود. این رطوبت در زیر کاشی مانده و درصورتی‌که به آن رسیدگی نشود خرابی بیشتری ایجاد می‌کند.

تعویض کاشی شکسته

تعویض کاشی شکسته

اگر ترمیم کاشی لپ پر شده دوام نیاورد یا شکستگی به حدی بود که قابل‌ترمیم نبود بهتر است کاشی شکسته را برداشته و آن را با کاشی نو جایگزین کنید.

اگر از سرامیک بوک مچ روی دیوار یا کف خانه استفاده کرده‌اید باید کاشی مشابه آن را خریداری کنید تا طرح کاشی خراب نشود.

بوک مچ به جفت کردن دو یا چهار کاشی در کنار هم گفته می‌شود که ‌شکل یا طرح زیبا را تشکیل می‌دهند.

به‌احتمال‌زیاد در زمان نصب، چند کاشی اضافه در انبار شما باقی‌مانده است. برای چسباندن دقت کنید در جهت درست طرح کاشی، آن را قرار دهید. اگر کاشی اضافه نداشتید از کاشی عکس بگیرید و به  فروشگاه لوازم ساختمان‌سازی مراجعه کنید.

اگر کاشی مشابه پیدا نکردید ناچار باید کاشی که شباهت بیشتری دارد را انتخاب کنید.

مراحل تعویض کاشی شکسته

بری تعویض کاشی شکسته باید ابتدا بندکشی دور کاشی را جدا کنید. تکه‌های کاشی را به کمک چکش خرد کرده و با کمک پیچ‌گوشتی خارج کنید. دقت کنید در هنگام شکستن کاشی، به کاشی کناری صدمه نزنید.

سپس تمامی ملات زیر کاشی را بخراشید. اگر فکر می‌کنید این کار برای شما دشوار است از کاشی‌کار کمک بگیرید.

در این مرحله ملات آماده‌شده را روی جای کاشی قرار دهید. به کمک ماله ملات را صاف کنید و روی آن شیارهای موازی بکشید. کاشی را روی ملات قرار داده و فشار دهید. کمی صبر کنید تا کاشی به‌خوبی در جای خود محکم شود. بعد از ۲۴ ساعت باید بندکشی دور کاشی انجام شود.

بندکشی هم ۲۴ ساعت نیاز دارد تا خشک شود. در این مدت فشاری به کاشی وارد نکنید.

کلام پایانی

ترمیم کاشی لب پر شده یک روش سریع و آسان است اما اغلب اوقات دوام نمی‌آورد. شکستگی کاشی بیشتر شده و شما ناچار به تعویض کاشی خواهید بود. تعویض و جایگزینی کاشی جدید کار سخت‌تری بوده و هزینه بیشتری دارد اما کاشی را به شکل اساسی‌ترمیم می‌کند.