صفحه اصلی
بلاگ
مقاله
آیا چسب کاشی روی گچ می چسبد؟ معایب نصب و چسباندن کاشی روی دیوار گچی
آیا چسب کاشی روی گچ می چسبد؟ معایب نصب و چسباندن کاشی روی دیوار گچی

آیا چسب کاشی روی گچ می چسبد؟ معایب نصب و چسباندن کاشی روی دیوار گچی

اگر قصد نصب کاشی و سرامیک بر روی دیوار را دارید، حائز اهمیت است که به سطح زیرین آن دقت کنید. بسیاری از افراد در نصب کاشی به این نکته توجه نمی‌کنند که آیا چسب کاشی روی گچ می‌چسبد یا خیر.

اکثر دیوارها و سطوح زیرین کاشی و سرامیک اغلب از جنس گچ هستند که پاسخ به این سوال اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. برای حل این مسئله، استفاده از محصولاتی جهت بهبود خاصیت گچ معمولی استاندارد ضروری است. در این متن، به بررسی نصب کاشی و سرامیک با چسب روی گچ پرداخته و راه حل‌های مناسب برای بهبود سطح گچ و ایجاد ارتباط مطمئن با کاشی ارائه می‌شود.

برای نصب سرامیک روی گچ به چه مصالحی احتیاج داریم؟

برای نصب سرامیک روی گچ، ابزارهایی که نیاز داریم بسیار حائز اهمیت هستند و می‌توان آن‌ها را از فروشگاه‌های مختلف تهیه کرد. این وسایل شامل سرامیک، پرایمر درزگیر، ماله دندانه دار، غلتک، نوار اندازه گیری، مداد و پاک کن، چسب سرامیک پرسلان، سرامیک بر، دوغاب، و پارچه یا اسفنج می‌شوند.

برای شروع، سرامیک پرسلان دیوار یا هر نوع سرامیک دیواری دیگر، مهم‌ترین قطعه است که نقش اساسی در زیبایی و ماندگاری کار دارد. پرایمر نیز برای افزایش چسبندگی سرامیک به سطح گچ و کنترل جذب آب سطح گچی استفاده می‌شود.

ماله دندانه دار به عنوان ابزار ایجاد راهنمایی بر روی سطح برای قرار دادن سرامیک به کار می‌ رود و غلتک برای به حالت نهایی رساندن و چسباندن سرامیک به گچ اسفنج می‌شود.

نوار اندازه گیری برای اندازه‌گیری دقیق ابعاد و مداد و پاک کن برای نشان‌گذاری و اصلاح خطاها به کار می‌روند. چسب سرامیک جهت چسباندن سرامیک به سطح گچ استفاده می‌شود و سرامیک بر به عنوان یک ابزار دقیق برش و تنظیم ابعاد سرامیک به کار می‌رود.

دوغاب به عنوان یک ابزار پایانی برای پر کردن درزها و پارچه یا اسفنج برای تمیزکاری و پاک کردن اضافی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این وسایل با همکاری دقیق، فرآیند نصب سرامیک را به یک تجربه موفق تبدیل می‌کنند.

استفاده از پرایمر برای سطح گچ

لزوم استفاده از پرایمر سطوح گچی برای نصب کاشی روی گچ در چیست؟

همانطور که در بخش‌های قبلی توضیح داده شد، برای چسباندن کاشی روی دیوار گچی نیاز به مصالح خاصی داریم، که از جمله آن‌ها می‌توان به پرایمر سطوح گچی اشاره کرد. این پرایمرها نقش حیاتی در تهیه سطح مناسب برای نصب کاشی بر روی گچ دارند و بدون آن‌ها این کار به‌راحتی قابل انجام نمی‌باشد.

پرایمرها معمولا به صورت مایع و شیری رنگ طراحی و بر پایه اکریلیک تهیه می‌گردند. وظیفه اصلی آن‌ها کنترل جذب آب در سطوح گچی است تا نصب سرامیک پرسلان با چسب به‌ طور بهینه انجام شود.

استفاده از پرایمر سطوح گچی توانایی کنترل جذب آب در سطوح گچی را به حداکثر می‌رساند. هرچه جذب آب سطح گچ کاهش یابد، چسبندگی کاشی با چسب روی گچ مستحکم تر می‌شود. در صورت عدم استفاده از پرایمر، گچ ممکن است آب چسب را به خود جذب کرده و عملکرد آن را تحت تأثیر قرار دهد.

بنابراین، توصیه می‌شود که پرایمر مناسب برای سطوح گچی را تهیه کنید و با دقت دستورالعمل استفاده را روی سطوح گچی اجرا کنید. این اقدام کلیدی است تا نصب کاشی با چسب روی گچ به‌طور بهتر و ماندگارتری انجام شود.

آیا چسب سرامیک روی گچ می ‌چسبد؟

آیا چسب سرامیک روی گچ می ‌چسبد؟

با توجه به خاصیت جذب آب گچ، مقداری از آب چسب کاشی و سرامیک جذب دیوار گچی می‌شود. این ویژگی می‌تواند منجر به عدم چسبندگی بهینه کاشی و سرامیک شود و تأثیر مخربی بر روی پایداری نصب آنها داشته باشد.

بنابراین، برای جلوگیری از این مشکلات، استفاده از پرایمر ضروری است تا آب چسب کاشی کمتر به دیوار گچی جذب شود و ارتباط محکم‌تری بین سطح دیوار و کاشی ایجاد شود.

همچنین، استفاده از چسب پلی اورتان نیز به‌عنوان چسباننده ای که جذب سطح را کنترل می کند و چسبندگی مناسبی به دیوار گچی ایجاد می کند، مطرح است. این چسب با دارا بودن خواص انعطاف‌پذیری، علاوه بر افزایش چسبندگی، از تغییر شکل ناشی از جذب زیاد گچ جلوگیری می‌کند.

با استفاده موفق از این مواد و توجه به نکات فنی، می‌توان به نصب کاشی و سرامیک با دوام و استحکام بالا روی دیوار گچی دست یافت و از مشکلات جذب آب کاست. البته نباید از معایب چسباندن کاشی روی گچ نیز چشم پوشی کرد!

آماده سازی گچ برای نصب کاشی با چسب

آماده سازی گچ برای نصب کاشی با چسب

برای نصب کاشی با چسب روی گچ، ابتدا لازم است سطح گچی دیوار را به‌ صورت دقیق آماده‌سازی کنید. در غیر این صورت، نه تنها چسبندگی کاشی به دیوار به درستی انجام نخواهد شد، بلکه ممکن است به افزایش هزینه‌ها و خسارت به کاشی‌ها منجر شود.

زیرا نصب نامناسب می‌تواند به جدا شدن کاشی و سرامیک از گچ منجر شود. نکته حائز اهمیت دیگر این است که بعد از گچ‌ کاری حداقل ۲ هفته باید منتظر بمانید و سپس به نصب کاشی و سرامیک بپردازید.

در صورت وجود مشکل، آن‌ها را ترمیم کنید و به گچ اجازه دهید کاملا خشک شود. سپس، سطح گچ را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که خشک و تمیز است تا فرآیند نصب کاشی را ادامه دهید.

اگر در فضاهای مرطوب مانند حمام قصد نصب دارید، لازم است یک لایه سیمان یا پرایمر (به عنوان جایگزین) بر روی گچ اعمال شود تا سطح آن ضدآب شود. بعد از گذشت 24 ساعت و خشک شدن سیمان یا پرایمر، می‌توانید به نصب کاشی با چسب بپردازید.

چگونه سرامیک را روی گچ بچسبانیم؟

چگونه سرامیک را روی گچ بچسبانیم؟

برای نصب سرامیک پرسلان روی سطح گچی، ابتدا باید چیدمان را آماده‌سازی کنید. این اقدام به شما این امکان را می‌دهد که منظره نصب را مشاهده و تغییرات لازم را قبل از نصب سرامیک به دیوار اعمال کنید. در این مرحله، سعی کنید چیدمان را به‌گونه‌ای انجام دهید که برش و پرت سرامیک ها به حداقل برسد.

  • وضعیت سطح بستر نقش عمده­ای در کیفیت نصب سرامیک دارد. چنانچه سطح دارای ناصافی و ناهمگونی زیادی باشد، ممکن است ناچار به استفاده از صفحات آماده گچی و یا ملات سیمانی با ضخامت بالا باشیم.
  • چنانچه در سطح حاوی سنگدانه­ها و مصالح سست است، این مواد قبل از شروع نصب سرامیک باید با برس جدا شوند. هر گونه آلودگی، چربی، رنگ و تمامی مواد زائد باید از سطح زدوده شوند.
  • وزن سرامیک­های نصب شده بر روی سطوح گچی باید حداکثر kg/m2 20 باشد.
  • به منظور نصب سرامیک بر روی سطوح گچی، حداقل باید 4 هفته از اجرای گچ سپری شده باشد.
  • قبل از شروع عملیات نصب سرامیک، سطح گچی باید با برس­های سخت، شانه شود تا مواد سست باقی­مانده بر روی سطح، زدوده شوند.
  • به منظور کنترل جذب آب سطح،  از پرایمر مناسب سطوح گچی، در دولایه عمود برهم استفاده می شود.
  • استفاده از گچ در محل­هایی که در معرض رطوبت هستند ( مانند سرویس­های بهداشتی) مناسب نمی­باشد.
  • توصیه می شود سطوح گچی تا رسیدن به یک سطح مستحکم مضرس شده و سپس نصب سرامیک با استفاده از چسب صورت پذیرد.
  •   جهت نصب سرامیک بر روی سطوح گچی، ضخامت چسب باید حداکثر 3 میلیمتر باشد. همچنین حداکثر اختلاف سطح اندود­ گچی باید 3 میلیمتر در 2 متر باشد. چنانچه این مقدار بیشتر از 3 میلیمتر باشد، می­توان به صورت موضعی، این ناصافی را برطرف نمود.
  • در نهایت یک لایه نازک از چسب با ماله دندانه دار بر روی دیوار گچی و پشت سرامیک اعمال می گردد. سرامیک بر روی این دیوار قرار می گیرد و با حرکات بالا و پایین و چپ و راست، هوای محبوس شده بین شیارها را از بین می بریم.

سخن پایانی

نصب کاشی با چسب روی گچ یک فرآیند حساس و دقیق است که نیازمند مراحل خاصی است. بررسی سطح و رفع ناهمواری ها، برطرف کردن گردوخاک و چربی و ... از سطح، کنترل جذب آب با استفاده از اعمال پرایمر، در صورت امکان مضرس نمودن سطح و در نهایت اعمال چسب به روش ترکیبی و نصب سرامیک از جمله این مراحل می باشند.

این روش نصب با چسب بر روی گچ نیازمند دقت، صبر و استفاده از مواد مناسب است تا نتیجه نهایی به بهترین شکل حاصل گردد.