صفحه اصلی
بلاگ
مقاله
آیا کاشی و سرامیک روی گچ می چسبد؟ مراحل نصب سرامیک روی گچ
آیا کاشی و سرامیک روی گچ می چسبد؟ مراحل نصب سرامیک روی گچ

آیا کاشی و سرامیک روی گچ می چسبد؟ مراحل نصب سرامیک روی گچ

کاشی‌ها جزو مصالح ساختمانی هستند که به خاطر دارا بودن ظاهر زیبا و دوام بالا از گذشته تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند. در گذشته تعمیر و بازسازی ساختمان مستلزم تخریب بنا بود.

اما این روزها می‌توان انواع کاشی و سرامیک را روی دیوارهای گچی یا دیوارهای رنگ شده چسباند، بدون اینکه نیاز به تخریب و ریخت و پاش باشد. چسباندن کاشی روی دیوار گچی نیاز به مهارت بالایی دارد.

زیرا گچ در حالت معمولی آب زیادی جذب می‌کند و همین باعث می‌شود تا چسبندگی لازم برای چسباندن کاشی و سرامیک را نداشته باشد. به دلیل اینکه احتمال سقوط کاشی‌ها با گذشت زمان وجود دارد، باید با استفاده از روش‌های درست و اصولی این کار انجام شود. اگر می‌خواهید بدانید نصب سرامیک روی گچ چگونه انجام می‌شود و نیاز به چه مصالحی دارید، با ما همراه باشید.

مصالح مورد نیاز برای چسباندن کاشی روی دیوار گچی

چسباندن کاشی روی دیوار گچی نیاز به ابزار، مصالح و تجهیزات به خصوصی دارد. پیش از انتخاب این مصالح شما ابتدا باید بدانید که از چه کاشی یا سرامیکی قرار است استفاده کنید و سطح دیوار گچی چه شرایطی دارد.

در صورتی که دیوار گچی ناهموار باشد یا هرگونه آلودگی روی آن وجود داشته باشد، باید ابتدا با استفاده از لوازم و تجهیزات مناسب سطح دیوار را صاف و یکدست کنید تا بتوانید از کاشی یا سرامیک پرسلان روی این دیوارها استفاده نمایید.

ما با در نظر گرفتن همه شرایط، فهرست کاملی از ابزار، تجهیزات، مصالح و مواد مورد نیاز برای نصب سرامیک روی گچ را برای شما عزیزان آماده کرده ایم.

چسب کاشی

چسب کاشی

اولین و مهم‌ترین ابزاری که برای چسباندن کاشی روی دیوار گچی نیاز دارید، چسب مخصوص است. این روزها چسب سرامیک پرسلان یا چسب‌های مخصوص سطوح گچی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای چسباندن کاشی یا سرامیک به دیوار استفاده نمود.

پرایمر

پرایمر جزو مصالح ساختمانی است که برای بالا بردن چسبندگی بین دیوار و کاشی و کنترل جذب آب سطح مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در مواقعی که امکان مضرس نموندن سطح گچی وجود ندارد می توان از پرایمرهای مخصوص (زبر کننده) استفاده کرد.

پودر بندکشی

پودر بندکشی

پودر بندکشی نیز برای بندکشی بین کاشی‌ها و سرامیک‌ها کاربرد دارد و باید حتماً برای چسباندن کاشی و سرامیک، ملات بندکشی را تهیه کنید.

نکته: اگر قصد چسباندن کاشی یا سرامیک روی دیوار گچی را دارید، باید به تعداد مورد نیاز این مصالح را خریداری نمایید. در صورتی که قصد خرید سرامیک‌ پرسلان نما را دارید که دوام و مقاومت بالایی دارند و می‌توانند در محیط‌های مرطوب سال‌ های زیادی دوام بیاورند، باید ابتدا درباره قیمت سرامیک پرسلان اطلاعات کافی داشته باشید. در صورتی هم که قصد خرید کاشی را داشته باشید، باید انواع مناسب را انتخاب کنید و به تعداد مورد نیازتان این مصالح را تهیه نمایید.

تجهیزات مورد نیاز برای چسباندن کاشی

تجهیزات مورد نیاز برای چسباندن کاشی روی دیوار گچی

پس از آماده کردن مصالح باید حتماً تجهیزات و ابزار لازم را هم در دسترس داشته باشید. زیرا بدون تجهیزات ضروری، انجام این کار ممکن نیست. بهتر است پیش از شروع کار، نگاهی به فهرست تجهیزات لازم که در ادامه آمده است بیندازید.

کاشی بر

استفاده از یک دستگاه مناسب برای برش کاشی‌ها و تبدیل کردن آن‌ها به قطعات کوچک با ابعاد مناسب، ضروری است. بنابراین حتماً یک کاشی بر تهیه کنید.

تراز

تراز وسیله‌ای است که با استفاده از آن می‌توانید از صاف و تراز بودن کاشی‌ها اطمینان حاصل کنید. بنابراین برای داشتن یک دیوار با سطح صاف و هموار حتماً باید تراز هم در اختیار داشته باشید.

ماله

پخش کردن چسب روی دیوار توسط ماله انجام می‌شود.

صلیب کاشی

برای اینکه بتوانید بین کاشی‌ها فاصله کافی ایجاد کنید، باید یک صلیب کاشی داشته باشید.

ماله دندانه‌ دار

ایجاد شیار در چسب کاشی باعث می‌شود تا چسبندگی کاشی به دیوار بیشتر شود. بنابراین استفاده از یک ماله دندانه‌دار ضروری است.

اسفنج

بعد از چسباندن کاشی ‌ها بایستی سطح آن ها تمیز شود. اسفنج در این مرحله از کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توجه: برای مخلوط کردن چسب مورد نیاز، حتماً باید یک سطل با ابعاد کافی آماده کنید و از دستکش‌های مناسب برای محافظت از دستانتان استفاده نمایید.

تجهیزات مورد نیاز برای چسباندن کاشی

 آموزش گام به گام نصب سرامیک و کاشی روی گچ

مراحل چسباندن کاشی و سرامیک روی دیوار گچی با توجه به روشی که شما انتخاب می‌کنید، متفاوت است. ازآنجاکه ما در این نوشتار قصد داریم راحت‌ترین و سریع‌ ترین روش‌ را به شما آموزش دهیم، ابتدا باید مصالحی که در بخش پیش به آن ها اشاره کردیم را تهیه کنید و با استفاده از ابزار و تجهیزاتی که معرفی کردیم به ترتیب مراحل زیر را طی کنید.

مرحله اول آماده سازی

 اولین مرحله از چسباندن کاشی روی دیوار گچی، آماده سازی و تمیز کردن دیوار است. همانطور که در ابتدای بحث اشاره کردیم چسبیدن کاشی به دیوار گچی کمی دشوار است و ممکن است پس از گذشت چند سال، کاشی‌ها شل شوند و سقوط کنند. به همین خاطر در این مرحله باید توجه بسیاری داشته باشید.

  • پیش از انجام هر کاری باید حتماً سطح دیوار را از هرگونه آلودگی، گرد و غبار یا کثیفی پاک کنید. برای انجام این کار هم می‌توانید از یک پارچه تمیز و مرطوب استفاده نمایید.
  • در این مرحله باید سطح دیوار گچی را صاف کنید. بعضی از دیوارهای گچی دارای ترک یا ناهمواری هستند. بنابراین پس از چسباندن کاشی‌ها ممکن است سطحی برآمده و ناهموار پیدا کنند. اگر چنین مشکلی وجود داشت، باید با استفاده از بتونه گچی ترک‌های موجود را پر کنید و یا قسمت‌های برآمده را با استفاده از ابزارهای مناسب، مانند سمباده صاف کنید.
  • حالا نوبت به استفاده از پرایمر می‌رسد. برای اینکه چسبندگی بین سطح و چسب افزایش پیدا کند و جذب آب سطح گچی کنترل شود، باید از ماده‌ای به نام پرایمر استفاده نمایید. این ماده را می‌توانید با قلمو یا غلتک روی سطح دیوار پخش کنید و صبر کنید تا به صورت کامل خشک شود. سپس می‌توانید به سراغ مراحل بعدی بروید.

همچنین به منظور زبر کردن سطح گچی و درگیری چسب با سطح گچ، می توان از پرایمر زبرکننده سطح استفاده کرد.

مرحله دوم نصب و چیدمان کاشی

پس از خشک شدن پرایمر حالا باید کاشی و سرامیک را در طرح‌ها و اندازه‌های مناسب انتخاب کنید و روی دیوار گچی بچسبانید. با توجه به اندازه کاشی‌ها و مساحت دیوار، باید کاشی و سرامیک را به تعداد مورد نیاز خریداری نمایید.

نکته : بهتر است قبل از نصب کاشی، یک بار آن ها را روی زمین بچینید تا بتوانید تصور درستی از نحوه چیدمان و قرار گرفتن طرح‌های کاشی در کنار یکدیگر داشته باشید.

علامت گذاری برای چسباندن کاشی روی دیوار گچی باید با استفاده از روش‌های استاندارد انجام شود. بنابراین ضروری است که از مداد و خط تراز استفاده کنید و خطوط راهنما روی دیوار بکشید تا بتوانید محل دقیق نصب کاشی‌ها را پیدا کنید.

به این صورت می‌توانید با علامت گذاری مشخص کنید که محل قرار گرفتن هر کاشی کدام قسمت است. سپس با استفاده از مداد و متر در فواصل منظم خطوط عمودی را روی دیوار بکشید.

دقت کنید که فاصله بین این خطوط باید هم اندازه با عرض کاشی‌ها باشد. البته نباید ضخامت بندکشی را فراموش کنید. بنابراین هنگام محاسبه باید این نکته را هم در نظر بگیرید.

حالا نوبت به رسم خطوط افقی در فواصل منظم می‌شود. فاصله بین این خطوط نیز باید هم اندازه ارتفاع کاشی‌ها، بعلاوه ضخامت بندکشی باشد. در محلی که خطوط عمودی و افقی یکدیگر را قطع می‌کنند، یک نقطه بگذارید تا بدانید که محل قرارگیری کاشی در این قسمت است.

مرحله سوم چسب‌ کاری

پس از انتخاب چسب مناسب برای چسباندن کاشی و سرامیک روی دیوارهای گچی، باید طبق دستورالعمل، آن را آماده کنید و با استفاده از ماله دندانه‌دار دیوار را به چسب آغشته کنید. همچنین پشت کاشی نیز یک لایه چسب اعمال کنید. (روش ترکیبی)

مرحله چهارم نصب کاشی

نصب کاشی آخرین مرحله نیست. اما یکی از مراحلی است که باید با دقت زیادی انجام شود. اگر علامتگذاری‌ها و نصب خطوط راهنما به درستی انجام شده باشد، چینش کاشی‌ها روی دیوار چندان دشوار نیست.

در این مرحله می‌توانید با استفاده از دست یا ماله کاشی‌ها را روی چسب قرار دهید و آن ها را فشار دهید تا به صورت کامل به دیوار بچسبند. سپس باید با یک تراز بررسی کنید که سطح کاشی‌ها هموار باشد.

مرحله پنجم استفاده از بندکشی

اجرای بندکشی روی دیوار، آخرین مرحله‌ای است که باید با ظرافت خاصی انجام شود. بهتر است ابتدا با استفاده از دستورالعمل سازنده، ملات بندکشی را آماده کنید و از یک ماله لاستیکی برای پر کردن درز کاشی‌ها استفاده نمایید.

پس از پایان کار نیز می‌توانید با یک اسفنج مرطوب سطح کاشی‌ها و مواد بندکشی باقیمانده را تمیز کنید. بندکشی یکی از حساس‌ترین مراحلی است که نیاز به ظریف کاری زیادی دارد. پس اگر می‌خواهید نتیجه نهایی کار شما زیبا و جذاب باشد به این نکته هم توجه نمایید.

کلام پایانی

چسباندن کاشی روی دیوار گچی ممکن است. اما اگر دیوار آماده نشده باشد ممکن است کاشی‌های چسبانده شده استحکام کافی نداشته باشند و به مرور زمان سقوط کنند. یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است بعد از نصب کاشی روی دیوار گچی اتفاق بیفتد، ایجاد ترک در کاشی است.

به دلیل اینکه دیوارهای گچی رطوبت جذب می‌کنند، کاشی ها خیلی زود شل می‌شوند و سقوط می‌کنند. بنابراین اگر قصد انجام این کار را دارید، بهتر است حتماً ابزار و تجهیزات لازم را آماده کنید و یا از کمک نصاب‌ های حرفه‌ای و ماهر استفاده کنید تا مشکلی بابت ترک خوردگی یا سقوط کاشی‌ها نداشته باشید. در صورتی که نیاز به خرید مصالح و تجهیزاتی مانند کاشی و سرامیک دارید، می‌توانید با بخش پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.