صفحه اصلی
بلاگ
مقاله
نصب سرامیک روی دیوار رنگ شده در ۷ مرحله به راحتی
نصب سرامیک روی دیوار رنگ شده در ۷ مرحله به راحتی

نصب سرامیک روی دیوار رنگ شده در ۷ مرحله به راحتی

چسباندن سرامیک روی دیوار رنگ شده چگونه انجام می‌شود؟ چسباندن سرامیک روی دیوار رنگ شده یک ایده خلاقانه برای تغییر دکوراسیون است. افرادی که برای تغییر دکوراسیون قصد تعمیر یا بازسازی منازل خود را دارند، می‌توانند بدون تخریب دیوار از سرامیک‌های زیبا با طرح‌های متنوع استفاده کنند و آن ها را با چسب‌های مخصوص روی همان دیوارهای قدیمی بچسبانند.

درست است که این روش بسیار خلاقانه است و نسبت به روش‌های دیگر تعمیر و بازسازی، هزینه کمتری دارد. اما اگر به نکات مهم برای چسباندن سرامیک روی دیوار رنگ شده توجه نشود، نتیجه کار موفقیت آمیز نمی‌شود. بنابراین بهتر است ابتدا درباره مراحل نصب سرامیک روی دیوار رنگ شده و مصالح مورد نیاز با این برای این روش اطلاعات کافی داشته باشید.

ابزار و مواد مورد نیاز برای چسباندن سرامیک روی دیوار رنگ شده

این روزها مصالح متنوعی در بازار موجود هستند که برای چسباندن سرامیک روی دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما فراهم کردن ابزارهای لازم نیز یکی از کارهای ضروری است.

معمولاً افرادی که در این زمینه تجربه دارند از چسب کاشی پرسلان که یک ترکیب پودری و بسیار قوی است، برای چسباندن سرامیک‌ها استفاده می‌کنند. اما مواد دیگری هم هستند که می توانند جایگزین این چسب‌ها شوند. در ادامه می‌توانید فهرست ابزار و مواد مورد نیاز را مشاهده نمایید.

  • مواد بندکشی
  • چسب مخصوص سرامیک
  • اسفنج
  • قاپک
  • ماله
  • سرامیک
  • پرایمر
  • درزگیر دیوار
  • مداد و پاک کن
  • غلتک
  • رنگ
  • نوار اندازه‌ گیری
  • سرامیک بر
مراحل چسباندن سرامیک روی دیوار رنگ شده

مراحل چسباندن سرامیک روی دیوار رنگ شده

روش‌های مختلفی برای چسباندن سرامیک روی دیوار رنگ شده وجود دارد که یکی از آن ها روش بوک مچ است. در گذشته از این روش برای چسباندن سنگ‌های بزرگ استفاده می‌کردند. اما امروزه با روی کار آمدن انواع سرامیک بوک مچ برای چسباندن این مصالح پرکاربرد هم از این روش استفاده می‌کنند.

پیش از اینکه به مراحل چسباندن سرامیک اشاره کنیم، باید این نکته را خاطرنشان کنیم که سرامیک‌ها علاوه بر اینکه قابل نصب روی دیوارهای گچی هستند، روی هر دیوار یا فضای دیگری نیز چسبانده می‌شوند. البته برای انجام این کار نیاز به مصالح و ابزار آلات خاصی است. مراحل انجام این روش نیز به شرح زیر است.

1. آماده کردن سطح

آماده سازی سطح برای نصب سرامیک یکی از اقدامات ضروری است. دیواری که قرار است سرامیک روی آن چسبانده شود، حتماً باید یکدست باشد. بنابراین اگر سطح مورد نظر شما صاف نیست، باید با سنباده آن را صاف کنید و یا تو رفتگی ها را با ملات تعمیری مناسب پر کنید.

2. آماده کردن مصالح

ترکیب کردن مصالح مورد نیاز با استفاده از ابزارهای الکتریکی مانند همزن کمک می‌کند تا مواد به خوبی مخلوط شوند.

3. اندازه‌ گیری

یکی از کارهای اساسی و مهمی که هنگام چسباندن سرامیک روی دیوار رنگ شده یا هر سطح دیگری باید به آن توجه داشته باشید، اندازه‌گیری دقیق است. در صورتی که اندازه‌ها دقیق نباشند و سرامیک‌ها متناسب با سطح مورد نظر برش داده نشوند، نمی‌توان انتظار داشت که سطح دیوار در نهایت ظاهر خوبی داشته باشد. برای برش سرامیک نیز می‌توانید از فرز‌ها، اره‌های مخصوص، قواره بر و یا دستگاه آب بر استفاده نمایید.

اعمال ملات چسب پشت سرامیک

4. اعمال ملات چسب پشت سرامیک

در این مرحله شما باید چسب را با ماله دندانه دار پشت سرامیک‌ها به صورت کامل اعمال نمایید و آن ها را برای قرار گرفتن روی دیوار به محل مورد نظر حمل کنید. بهتر است از قاپک برای حمل سرامیک‌ها استفاده شود.

5. تراز کردن سطح دیوار

در این مرحله قبل از چسباندن سرامیک‌هایی که پشت آن ها چسب اعمال شده، باید حتماً سطح دیوار را تراز کنید. اگر سطح دیوار تراز نباشد به خاطر وجود پستی بلندی، در نهایت کار شما جلوه خوبی پیدا نمی‌کند.

6. ردیف کردن سرامیک‌ ها

سرامیک‌ها روی دیوار رنگ شده به صورت ردیف‌های منظم قرار می‌گیرند. برای اینکه نظم و ترتیب بین ردیف سرامیک‌ها رعایت شود، بهتر است اول یک ردیف و سرامیک‌ها را بچسبانید و اجازه دهید تا خشک شود.

7. چکش کاری نهایی

در آخرین مرحله شما باید با استفاده از چکش‌های پلاستیکی مخصوص روی سرامیک‌ها ضربه بزنید تا ملات چسب در تمام بخش‌های پشت سرامیک پخش شود و به فضاهایی که فاقد ملات چسب هستند، برسد.

مزایای چسباندن سرامیک روی دیوار رنگ شده

در ابتدای بحث گفتیم که استفاده از سرامیک‌ها برای تغییر دکوراسیون دیوارهای نقاشی شده، یک روش کم هزینه است. اما این کار مزایای دیگری هم دارد که از جمله آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • عدم کنده کاری و تخریب
  • افزایش سرعت نصب
  • استحکام قابل قبول
  • افزایش بهره‌ وری
  • ریخت و پاش و هزینه کمتر

توجه: برای چسباندن سرامیک‌ها روی دیوار از چسب‌های مخصوصی استفاده می‌شود که اغلب آن ها دارای پایه رزین صنعتی هستند. این مواد به دلیل اینکه در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم هستند، می‌توانند به عنوان بهترین مصالح برای چسباندن سرامیک مورد استفاده قرار بگیرند.

کلام پایانی

صنعت کاشی و سرامیک در سال‌های گذشته پیشرفت چشمگیری پیدا کرده است و امروزه می‌توان در بخش‌های مختلف ساختمان از سرامیک استفاده نمود. حتی امکان بازسازی ساختمان و تغییر دکوراسیون با چسباندن سرامیک روی دیوارهای رنگ شده و گچی هم فراهم شده است. در این نوشتار به مواد لازم و مراحل چسباندن سرامیک بر روی دیوارهای رنگ شده اشاره کردیم.