صفحه اصلی
بلاگ
مقاله
روش های نصب سرامیک اسلب روی دیوار و کف {ترفندها}
روش های نصب سرامیک اسلب روی دیوار و کف {ترفندها}

روش های نصب سرامیک اسلب روی دیوار و کف {ترفندها}

مدت هاست که استفاده از سرامیک های اسلب در پروژه های بزرگ و کوچک لوکس بسیار رایج شده است؛ مطمئناً دلیل این امر زیبایی چشمگیر این نوع سرامیک هاست ولی سرامیک اسلب برای این که جلوه خاص خود را به نمایش بگذارد، نیاز به نصب صحیح دارد. متاسفانه اطلاعات محدودی درخصوص این موضوع در دسترس است، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به تفصیل به نحوه نصب سرامیک اسلب بپردازیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

روش های گوناگون نصب سرامیک اسلب

نصب اسلب سرامیک به روش های مختلفی قابل انجام است، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا قبل از ذکر جزییات، شما را با این شیوه های گوناگون آشنا کنیم. به طور کلی، با توجه به مکانی که برای نصب سرامیک اسلب در نظر گرفته اید، می توانید از روش های اجرایی متفاوتی برای آن استفاده کنید. این روش ها، معمولا به چهار دسته تقسیم بندی می شوند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • نصب سرامیک اسلب روی کف
  • نصب سرامیک اسلب روی دیوار سیمانی با استفاده از چسب
  • نصب سرامیک اسلب روی دیوار با شاسی فلزی
  • نصب سرامیک اسلب روی دیوار گچی
نصب سرامیک اسلب روی کف

نصب سرامیک اسلب روی کف

با توجه به این موضوع که کف محل مورد نظر ما چه شرایطی دارد، باید برای نحوه نصب سرامیک اسلب روی کف تصمیم گیری کنیم.  به عنوان مثال، کف ساختمان مورد نظر می تواند با موزاییک، سرامیک یا سنگ پوشیده شده باشد؛ در همه این شرایط، اگر سطح ما تراز باشد، کار نصب سرامیک به آسانی انجام خواهد شد و تنها کافی است که با استفاده از اعمال پرایمر زبرکننده روی سطوح مورد نظر، آن را از حالت صیقلی خارج کنیم تا کمی زبر شود؛ سپس، مقداری چسب روی سطوح زبر و آماده می زنیم و سرامیک ها را با رعایت اصول خاص، در کنار یکدیگر می چسبانیم. در واقع، مهم ترین نکته در این مورد، استفاده از چسب مناسب است.

جنس سرامیک اسلب

لازم به یادآوری است که انواع سرامیک اسلب از جنس پرسلان هستند؛ بنابراین حتماً هنگام خرید سرامیک پرسلان باید به فکر چسب سرامیک پرسلان برای چسباندن آن ها هم باشید. در واقع، به کارگیری ملات ماسه و سیمان برای نصب سرامیک پرسلان اشتباه است و نتایج نامناسبی به بار خواهد آورد.

نصب سرامیک اسلب با کف سازی ملات سیمان

به طور کلی، در ساختمان های نوساز که کف سازی در آن ها برای اولین بار انجام می شود، سیمان کاری کف بهترین گزینه به شمار می رود. در این مرحله، باید کف ساختمان کاملاً تراز و یکنواخت شود تا برای نصب اسلب سرامیک، آماده باشد. در این صورت، مرحله شمشه کش کردن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بیشترین اهمیت را دارد تا سیمان کاری اجرا شده در زیر سازی کار تراز و یکنواخت شود.

اهمیت اجرای اصولی سیمان کاری برای اسلب

درصورتی که سیمان کاری کف غیراصولی و با اشکالات فراوان انجام شود، پس از مدتی ممکن است که سرامیک های نصب شده، با مشکل مواجه شوند از جمله این که امکان دارد سرامیک ها لق شوند، بشکنند و بد فرم و ناتراز شوند.

لازم به ذکر است که سیمان کاری چه در کف و چه روی دیوار، یک کار کاملا تخصصی است که باید توسط افراد حرفه ای و متخصص انجام شود.

پس از این کار هم حتماً باید از پرایمر و سپس چسب با کیفیت سرامیک پرسلان استفاده شود تا سرامیک ها بدون اشکال و سفت و محکم سر جای خود قرار بگیرند. نصب سرامیک اسلب روی دیوار

نصب سرامیک اسلب روی دیوار

نحوه نصب سرامیک اسلب روی دیوار به دو روش قابل انجام است که عبارتند از نصب سرامیک اسلب روی دیوار به کمک زیرسازی سیمانی و نصب سرامیک اسلب روی شاسی آهنی.

البته برای نصب اسلب می توان زیرسازی کناف هم انجام داد؛ به این صورت که با استفاده از دولایه کناف، زیرسازی محکمی انجام می دهند و سرامیک ها را روی آن نصب می کنند که البته استفاده از این روش توصیه نمی شود.

نصب سرامیک اسلب روی دیوار سیمانی با استفاده از چسب

اگر برای دیوارهای ساختمان های نوساز یا در حال بازسازی می خواهید از اسلب استفاده کنید، بهترین کار، سیمان کاری دیوارها با ملات است؛ زیرا همان طور که پیش تر اشاره کردیم، از الزامات یک نصب عالی و بدون نقص، برخورداری از سطحی صاف، یکدست و تراز است. شمشه کشی یکی از مهم ترین مراحل سیمان کاری است که تنها از عهده افراد حرفه ای و متخصص بر می آید.

چگونگی چسباندن و شانه کشی ملات پشت سرامیک اسلب

مرحله بعد، چسباندن سرامیک اسلب روی دیوار است. در این مرحله، اگر می خواهید یک کار تمیز و عالی داشته باشید، صرف نظر از قیمت چسب سرامیک پرسلان که ممکن است کمی بالا باشد، از باکیفیت ترین نوع این مصالح استفاده کنید، چراکه سرامیک اسلب  وزن بالایی دارد و حتماً نصب آن باید با استفاده از چسبی که کیفیت قابل قبولی دارد، انجام شود.

به عبارت دیگر، وزن بالای سرامیک، مرور زمان و تغییرات محیطی داخل و بیرون ساختمان نباید در چسبندگی چسب سرامیک خللی وارد کند؛ در غیر این صورت، ممکن است شاهد مشکلات جبران ناپذیری مانند سقوط سرامیک های سنگین اسلب باشیم که در این صورت، کمترین آسیب آن، خسارت های سنگین مادی است.

اسکوپ کردن سرامیک اسلب

یکی از متدهای قدیمی که همچنان طرفدارانی دارد، اسکوپ کردن سرامیک های پرسلانی است. لازم به ذکر است که هر چند که این روش، کارایی دارد ولی با وجود شیوه های جدید نصب اسلب که کاراتر هستند، لزومی برای استفاده از روش های قدیمی وجود ندارد.

در این روش که بیشتر برای نصب سنگ و سرامیک های خاک قرمز کاربرد دارد، برای افزایش درگیری ملات دوغابی و جذب آن به بافت سرامیک، یک برش در سرامیک ایجاد می کنند و با چسب مخصوص، قطعات فلزی مخصوصی به سرامیک ها متصل می کنند.

ایراد استفاده از ملات همراه با چسب بتن برای نصب سرامیک پرسلان

معمولاً ملاتی که با چسب بتن تقویت شده است، پس از کارگذاری سنگ یا سرامیک روی دیوار، می ریزد و چسبندگی قابل انتظار را ندارد. متاسفانه در بسیاری موارد، حتی نصاب های حرفه ای هم از این نوع ملات برای سرامیک های پرسلانی استفاده می کنند که کار اشتباهی است.

همان طور که می دانید، سرامیک های اسلب غالباً پرسلانی هستند؛ خصوصاً سرامیک اسلب بوک مچ که از نظر ظاهری بیشترین نزدیکی را با سنگ طبیعی دارد و جذب آب در آن تقریباً نزدیک به صفر است در نتیجه ملات دوغابی هر ترکیبی هم که داشته باشد، گزینه مناسبی برای سرامیک پرسلانی نیست.

بنابراین، بهترین گزینه برای نصب سرامیک اسلب، استفاده از چسب پودری و یا چسب خمیری است. در واقع، در صورت به کارگیری چسب پودری باکیفیت، دیگر نیازی به اسکوپ کردن سرامیک پرسلان و اسلب نیست.

نصب سرامیک اسلب روی دیوار گچی

نصب سرامیک اسلب روی دیوار گچی

اصولاً نصب سرامیک روی دیوار گچی، از نظر فنی، نامناسب است و ریسک دارد. این موضوع، با توجه به نوع گچ کاری و کیفیت و عمر آن می تواند مسائل مختلفی را به وجود آورد.

در این شرایط،  بهترین کار، تیشه کاری دیوار گچی و سیمان کاری مجدد آن است اما در صورتی که به نصب سرامیک اسلب روی دیوار گچی اصرار دارید، بهترین کار این است که برای قوام دادن به گچ، از پرایمر استفاده شود و برای متخلخل کردن سطح بیرونی دیوار، خاک سنگ به کار رود؛ سپس می توان از چسب پودری سرامیک برای نصب آن ها  استفاده کرد.

نحوه نصب سرامیک اسلب روی سرامیک

نحوه نصب سرامیک اسلب روی دیوار از قبل سرامیک شده کمی با انواع دیگر نصب اسلب تفاوت دارد؛ بدین صورت که برای این کار، ابتدا باید با یک پتک کوچک به سرامیک ها ضربات آهسته ای وارد کنید  تا از استحکام آن ها مطمئن شوید.

در واقع، توجه به زیرسازی، اصلی ترین مرحله نصب سرامیک اسلب به شمار می رود. سپس باید با تیشه، شکاف های کوچکی را در سرامیک زیرین به وجود آورد تا سطح آن ها ناهموار و دارای خلل و فرج شود و پس از آن، چسب سرامیک را به صورت شانه کش روی سطوح سرامیک ها پخش کرد.

لازم به ذکراست که در صورت تیشه کاری مناسب، دیگر نیازی به استفاده از پرایمر نخواهد بود با این حال، غالباً به این دلیل از پرایمر استفاده می شود تا دیگر نیازی به تیشه کاری و ایجاد سر و صدای ناشی از آن نباشد.  بنابراین در صورتی که تیشه کاری زیرسازی، به اندازه کافی انجام نشود، حتماً باید از پرایمر زبر کننده سطح استفاده شود.

نصب سرامیک اسلب روی دیوار پشت تلویزیون

امروزه به وفور از انواع سرامیک اسلب برای دکوراسیون بخش های مختلف منازل استفاده می کنند؛ یکی از این قسمت ها، دیوار پشت تلویزیون است.

نصب سرامیک اسلب روی دیوار با شاسی فلزی

نصب اسلب سرامیک روی دیوار با شاسی فلزی به این صورت است که ابتدا باید شاسی آهنی روی دیوار نصب کرد و پس از تراز کردن آن، برای چسباندن سرامیک، از چسب اپوکسی استفاده کرد. چسب اپوکسی، قدرت چسبندگی بالایی دارد و پس از استفاده مثل سنگ می شود.

به یاد داشته باشید که پیش از استفاده از چسب، حتما باید سطح شاسی و سطح دیوار را با فرز تراش دهید و سپس چسب اپوکسی را مطابق دستورالعمل روی بسته بندی آن آماده کنید و به صورت تکه تکه روی سطح شاسی قرار دهید.

بدیهی است که تمیز بودن هر دو سطح اسلب، برای محکم تر شدن چسب ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بدین منظور پشت سرامیک اسلب را تمیز کنید تا عاری از هرگونه گرد و خاک باشد؛ در غیر این صورت چسب اپوکسی نمی تواند چسبندگی لازم را به وجود بیاورد و احتمال سقوط سرامیک اسلب زیاد می شود.

تاریخچه ساخت سرامیک اسلب

شاید برای شما جالب باشد که سرامیک اسلب اولین بار چگونه و با چه انگیزه ای ساخته شده است. اولین بار در سال 2006، سرامیک اسلب توسط کارخانجات کاشی، سرامیک و سنگ ایتالیا تولید شد. همان طور که می دانید، ایتالیا مهد معماری و مد در جهان است و این ایده خلاقانه که بعدها سراسر دنیا را متاثر کرد، در واقع ذوق و سلیقه ایتالیایی ها بود.

اسلب های اولیه از سرامیک پرسلان نازک و شکننده و در ابعاد سه در یک متر ساخته می شد ولی امروزه می توانید بهترین سرامیک های اسلب را که به وسیله تکنولوژی های جدید از سرامیک پرسلان ساخته می شود، تهیه کنید.

انواع سرامیک اسلب در ایران

به طور کلی سرامیک های اسلب، گران قیمت بوده و از نظر لعاب، دارای تنوع بالایی هستند. ساخت سرامیک اسلب نانوپولیش بسیار زمان بر است و معمولاً از انواع دیگر سرامیک، همچون اسلب مات و یا پولیش هزینه بیشتری دارد.

از طرفی، زیبایی چشمگیر سرامیک اسلب نانوپولیش موجب شده تا طراحان دکوراسیون و مهندسان معماری را تشویق به استفاده از این محصولات کند.

هم چنین قیمت نصب سرامیک اسلب نسبت به دیگر انواع سرامیک بیشتر است؛ ولی خرید و استفاده از آن با در نظر گرفتن این که جلوه ویژه ای به فضا می دهد و کاربرد مناسبی دارد، مقرون به صرفه و اقتصادی است.

نکات مهم درباره نصب سرامیک اسلب

نکات مهم درباره نصب سرامیک اسلب

در ادامه نکاتی را که در هنگام نصب سرامیک اسلب باید رعایت شود، با شما در میان می گذاریم:

  • برای نصب سرامیک اسلب دیوار، تراز بودن و هم چنین صاف و یکدست بودن سیمان کاری  دیوار، از اهمیت زیادی برخوردار است تا جایی که در صورت ناتراز بودن، تحت هیچ شرایطی نباید سرامیک کاری را انجام داد؛ این موضوع در خصوص کف سازی هم صادق است.
  • با وجود تمام دستورالعمل های جدیدی که در خصوص نصب سرامیک اسلب وجود دارد، همچنان هستند برخی از نصاب های قدیمی و حتی باتجربه ای که همچنان از ملات دوغاب و چسب بتن استفاده می کنند که این کار، کاملاً منسوخ و اشتباه است زیرا، سرامیک های اسلب، از جنس پرسلان هستند و حتما باید برای نصب آن ها از چسب های مخصوص استفاده کرد.
  • در هنگام نصب سرامیک اسلب، حتما به هر دو سطح سرامیک و سطح زیرکار، چسب کاشی بزنید و آن را به خوبی و کامل روی هر سطح با ماله دندانه دار پخش کنید به نحوی که فضایی خالی از چسب نماند. هم چنین چسب سرامیک را باید در خطوط موازی مستقیم و در راستای ضلع کوچک تر سرامیک، اعمال کنید.
  • به طور کلی، سرامیک های اسلب لبه های صیقلی و اصلاح شده ای دارند و به همین دلیل می توان آن ها را به شکلی نصب کرد که سطحی پیوسته و بدون مرز ایجاد کنند. لازم به ذکر است که سطح پیوسته و بدون مرز، به معنای نصب بدون درز سرامیک ها نیست چراکه کاشی ها نباید با عرض درز کمتر از دو میلی متر اجرا شوند.
  • استفاده از پودر بندکشی به نتیجه نهایی کار جلوه بیشتری می دهد و از آن جایی که پودر بندکشی در رنگ های متنوع تولید می شوند می توانید آن را با رنگ کاشی ها ست کنید.

چگونگی چسب زدن سرامیک اسلب

همان طور که پیش تر اشاره کردیم، هنگام نصب سرامیک اسلب، چسب کاشی را روی سطح و پشت اسلب با ماله دندانه دار پخش کنید و مطمئن شوید که چسب هوا نگرفته است با این حال می توانید پس از قرار گرفتن اسلب دال، از یک ویبراتور کاشی برای آزادسازی هوای حبس شده استفاده کنید.

پس از آن از اسپیسرکاشی استفاده کنید. بهتر است اجازه دهید تا اسپیسرها یک روز کامل در محل خود باقی بمانند تا چسب کاملا خشک شود. مرحله پایانی کار، تمیز کردن سطوح است. همچنین چسب سرامیک را باید در خطوط موازی مستقیم و در راستای ضلع کوچک تر اسلب سرامیکی، اعمال کرد.

استفاده از چکش ویبره به جای چکش پلاستیکی

در صورتی که به جای چکش پلاستیکی از چکش ویبره کاشی برای یکنواخت سازی چسب پشت کاشی ها استفاده کنید، می توانید از خطر شکسته شدن سرامیک های اسلب پیشگیری کنید. سرامیک های اسلب غالباً با ضخامت 9 میلی متر تولید می شوند. علت این که این سرامیک ها با این ضخامت ساخته می شوند این است که وزن آن ها کاهش پیدا کند و در نتیجه بعد از نصب، خطر سقوط آن ها کاهش یابد.

در گذشته بیشتر سرامیک های اسلب با ضخامت 12 میلی متر تولید می شدند ولی پیشرفت فناوری در این زمینه باعث شده که بتوان اسلب هایی با ضخامت کمتر تولید کرد.

شرایط مناسب برای نصب سرامیک سایز بزرگ

پیش از شروع نصب سرامیک های سایز بزرگ، حتما لازم است که کلیه وسایل و ابزارهای مورد نیاز خود مانند قاپک، کلیپس، گوه، ابزار برش سرامیک اسلب و غیره را تهیه کنید. نصب سرامیک اسلب با چسب مخصوص به آسانی انجام می شود. بدین منظور باید چسب سرامیک را طبق دستور العمل موجود بر روی بسته بندی آن آماده کرده و سپس از آن استفاده کنید.

ضخامت معمول سرامیک اسلب

یک سرامیک اسلب با ضخامت یازده میلی متر دارای حدوداً 60 کیلوگرم وزن است بنابراین باید توسط چند نفر و با استفاده از واگن های مخصوص این کار حمل و بعد از آن به کمک یک قاپک یا مکنده به مکان مورد نظر منتقل شود.

برای نصب سرامیک، محل مورد نظر را آماده کرده و بعد از انتخاب طرح نصب، سرامیک های اسلب را در اندازه های مورد نیاز ببرید. شما می توانید این کار را به کمک قواره بُر، سنگ فرز و یا دستگاه آب بُر انجام دهید؛ هم چنین می توانید برای ایجاد سوراخ های دایره ای شکل در آن، برای لوله کشی، از گِردبُر شیشه با قطرهای مختلف استفاده کنید.

تفاوت سرامیک معمولی با سرامیک اسلب چیست؟

  • ابعاد سرامیک اسلب

مهم ترین وجه تمایز سرامیک اسلب و سرامیک معمولی در اندازه و ابعاد آن هاست. حتماً بارها دیده اید که بزرگ ترین سایز سرامیک معمولی 40 تا 60 سانتی متر است ولی اگر نیاز به سرامیک هایی با ابعاد بزرگ تر مد نظر داشته باشید، باید سراغ انواع اسلب آن ها بروید.

  • ضایعات سرامیک اسلب

در غالب موارد، در طی پروسه نصب سرامیک اسلب، مقدار کمتری پرتی و نخاله تولید می شود؛ در واقع، ابعاد بزرگ سرامیک اسلب موجب می شود که برای اندازه کردن آن ها، نیاز به برش های کمتری باشد، در نتیجه، میزان دورریز و پرتی سرامیک ها به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

  • نصب سریع تر سرامیک اسلب

بدیهی است که سرامیک ها هرچه بزرگ تر باشند، نصب آن ها به مهارت و تخصص بیشتری نیاز دارد. البته نصب سرامیک هایی که ابعاد کوچکی دارند هم اصول خاصی برای نصب دارند؛ با این حال در صورتی که می خواهید سرامیک اسلب نصب کنید، حتما باید از نصاب حرفه ای کمک بگیرید.

  • بند کشی کمتر سرامیک اسلب

از آن جایی که سرامیک اسلب ابعاد بزرگی دارند ، وقتی کنار هم قرار نصب می شوند به خطوط دوغاب و بند کشی کمتری نیاز خواهند داشت و به همین دلیل، سطح نهایی کار یکپارچه تر دیده خواهد شد بنابراین نظافت این سطح یکنواخت هم به آسانی قابل انجام خواهد بود. در ضمن هنگامی که میزان بند کشی کاهش یابد، فضا بزرگ تر به نظر خواهد آمد.

  • دوام بیشتر سرامیک اسلب

سرامیک اسلب، در میان انواع سرامیک ها از کیفیت بالایی برخوردار است زیرا با استفاده از خاک باکیفیتی تولید می شود. در واقع، گفته می شود که سرامیک اسلب، درجه 1 است هر چند که در میان سرامیک های معمولی هم می توان سرامیک درجه 1 پیدا کرد.

گفته می شود که با نصب سرامیک اسلب در مکان های پرتردد، نباید نگران خرابی، ترک خوردن و سایش و ... سرامیک ها بود.

قیمت نصب سرامیک اسلب

در این مقاله به جزییات مختلفی درخصوص سرامیک های اسلب اشاره کردیم؛ ولی قیمت این نوع سرامیک و همین طور قیمت نصب سرامیک اسلب از مهم ترین دغدغه های مشتریانی است که می خواهند با استفاده از این نوع سرامیک ها، مکان های مورد نظر خود را زیباتر کنند.

به طور کلی، از آن جایی که شما باید برای نصب سرامیک های اسلب از نصاب های باتجربه و حرفه ای استفاده کنید و هم چنین در صورتی که سرامیک های اسلب سایز بزرگی داشته باشند، بنابراین نصب آن ها قیمت نسبتاً زیادی خواهد داشت.

قیمت نصب سرامیک اسلب کوچک

همان طور که اشاره کردیم، به طور کلی، قیمت نصب سرامیک اسلب، نسبت به قیمت نصب سرامیک های معمولی بیشتر است؛ حال اگر ابعاد سرامیک های اسلب هم بزرگ باشد ؛ به دلیل این که نصب آن ها دشوارتر می شود، این قیمت افزایش چشمگیری خواهد داشت؛ با این حال، قیمت نصب سرامیک های اسلب با سایز کوچک به نسبت سایز بزرگ کمتر خواهد بود.

کلام پایانی

در این مقاله به طور مفصل درباره سرامیک اسلب، کیفیت و نوع تولید آن و همین طور تفاوت های این نوع سرامیک با سرامیک های معمولی پرداختیم، هم چنین گفتیم با وجود این که به طور تئوری، نصب سرامیک اسلب آسان به نظر می رسد، حتما برای نصب آن ها باید از نصاب های حرفه ای و باتجربه استفاده شود. هم چنین این سرامیک ها به دلیل این که معمولاً ابعاد بزرگی دارد، باید به دقت حمل و نقل شود.

به طور کلی، ملات مورد استفاده برای نصب سرامیک های اسلب، چسب های باکیفیتی هستند که برای این کار ساخته شده اند. سرامیک های اسلب از جنس پرسلان هستند و جذب آب در آن ها به نسبت سرامیک های معمولی، خیلی کمتر است.