صفحه اصلی
بلاگ
مقاله
آموزش چسباندن سرامیک روی سرامیک + معایب نصب روی سرامیک قبلی با چسب
آموزش چسباندن سرامیک روی سرامیک + معایب نصب روی سرامیک قبلی با چسب

آموزش چسباندن سرامیک روی سرامیک + معایب نصب روی سرامیک قبلی با چسب

معمولاً وقتی سرامیک های قدیمی یک مکان به دلایلی نظیر شکستگی، ترک خوردگی، سایش و ... دچار مشکل می شوند و یا این که تغییر دکوراسیون یک بنا مد نظر است، از تکنیک چسباندن سرامیک روی سرامیک  استفاده می شود؛ در واقع، به دلیل این که کنده کاری سرامیک های قدیمی کاری هزینه بر، پر سر و صدا و زمان بر است، اغلب افراد ترجیح می دهند تا به جای آن، اقدام به چسباندن سرامیک جدید روی سرامیک قدیمی کنند. از این رو تصمیم گرفتیم تا این مقاله را به آموزش نصب سرامیک روی سرامیک قبلی و ذکر معایب و مزایای آن اختصاص دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

چسباندن سرامیک روی سرامیک

افراد به دلایل مختلفی برای تعویض سرامیک های منزل خود تصمیم می گیرند و در اغلب موارد، هدف، دستیابی به مکانی زیباتر است؛ با این حال، کندن سرامیک های قدیمی، دردسرهای مختص به خود را دارد به همین دلیل، در سال های اخیر، روش جایگزین آن که  نصب سرامیک روی سرامیک قبلی است، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

مراحل نصب سرامیک روی سرامیک قدیمی

مراحل نصب سرامیک روی سرامیک قدیمی

چسباندن سرامیک روی سرامیک به چسباندن کاشی روی کاشی  بی شباهت نیست و می توان با کمی دقت و رعایت برخی اصول به راحتی آن را انجام داد.

مانند هر کار دیگری، برای نصب سرامیک های جدید روی سرامیک های قدیمی، به یکسری ابزارآلات و وسایل نیاز داریم که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • سرامیک پرسلانی یا هر نوع دیگری از این محصولات
  • چسب سرامیک
  • سنباده مش ۸۰
  • اسپیسر
  • ماله دندانه دار
  • ماسک، عینک ایمنی و دستکش
  • کاردک
  • دستگاه فرز با سنگ مخصوص
رفع ایرادات سرامیک‌ های قبلی

مرحله اول :  رفع ایرادات سرامیک‌ های قبلی

پیش از این که اقدام به نصب سرامیک روی سرامیک قبلی با چسب کنید، باید از استحکام سرامیک های قدیمی مطمئن شوید؛ به عبارت دیگر، سرامیک های قدیمی نباید لق باشند یا این که دچار شکستگی یا ترک باشند و یا بندکشی آن ها ایرادی داشته باشد؛ زیرا این موارد می تواند در کار چسباندن سرامیک های جدید مشکل به وجود بیاورد.

به منظور حصول اطمینان از استحکام سرامیک ‌های قدیمی، می توانید با یک پتک چوبی به آهستگی به آن‌ ها ضربه وارد کنید و با این کار سرامیک های معیوب و لق را شناسایی کرده و آن ها را از سطح دیوار یا کف جدا کنید و جای آن ‌ها را با ملات تعمیری مناسب بپوشانید.

اگر در سرامیک های قدیمی، شکستگی یا ترک خوردگی هم وجود داشت، بخش های معیوب را جدا کرده و محل آن ها با استفاده از ملات تعمیری مناسب اصلاح کنید.

تراز کردن سطح زیرین

مرحله دوم : تراز کردن سطح زیرین

وقتی مشکلات سرامیک‌ های قدیمی رفع و رجوع شد، نوبت به تراز کردن سطح است؛ به این منظور، بهتر است  با استفاده از یک تراز ۱۲۰ سانتی ‌متری ناهمواری ‌های سطح را بیابید و آن ها را نشانه گذاری کنید و پس از آن با دستگاه فرز یا تیشه، نقاط برآمده را بتراشید و نقاط فرورفتگی را نیز با ملات تعمیری مناسب پرکنید تا هم سطح با دیگر قسمت‌ ها شود.

تراشیدن سطح سرامیک‌ های قبلی

مرحله سوم : تراشیدن سطح سرامیک‌ های قبلی (مضرس کردن)

به منظور نصب سرامیک روی سرامیک قبلی با چسب، باید روی سرامیک‌ های قبلی مضرس کنید تا سطح زبری به وجود بیاید و چسب به خلل و فرج های به وجود آمده نفوذ کند و بعداً محکم تر شود. برای این کار می توانید از یک سنباده نواری با دانه ‌بندی مش ۸۰ یا تیشه استفاده کنید.

در انتها نیز با استفاده از یک  فرز همه کاره یا کاردک، خرده سرامیک ‌ها را از روی سطح جدا کنید و سپس سطح سرامیک را جارو بزنید. در آخر، سرامیک ها را با آب و مواد شوینده بشویید تا مواد اضافی کاملا از روی آن‌ ها پاک شود.

نکته مهم زبر کردن سطح سرامیک ها با پرایمرهای زبر کننده مخصوص این کار است تا سطحی غیرصیقلی و زبر جهت درگیری چسب با زیرکار ایجاد کرد. در صورتی که پرایمر در دسترس نباشد، قبل از اجرای چسب بایستی روی سرامیک های قدیمی را با استفاده از تیشه مضرس کرد.

ساختن ملات

مرحله چهارم : ساختن ملات

اکنون که سطح زیرین آماده شد، می‌توان با خیال راحت، اقدام به چسباندن سرامیک روی سرامیک کرد. بدین منظور می توانید از چسب سرامیک پرسلان استفاده کنید. دستورالعمل ساخت این چسب روی بسته بندی درج شده است و شما می توانید بر اساس آن، اقدام به آماده سازی ملات چسب سرامیک کنید.

دقت داشته باشد که کل ملات را به یک باره آماده نکنید زیرا در این صورت، چسب شما در حین کار خشک می شود. بهتر است که ملات چسبی خود را در مراحل مختلف و در مقادیر کم آماده کنید.

نصب سرامیک روی سرامیک قبلی

مرحله پنجم : چسباندن سرامیک

به منظور نصب سرامیک روی سرامیک، باید مقداری از ملات چسب را روی سرامیک‌ های قبلی بریزید و با استفاده از یک ماله، روی سطح آن ها پخش کنید؛ پس از آن، با سمت دندانه دار ماله، ملات را شیاردار کنید.

اگر از سرامیک هایی با ابعاد بزرگ تر، مانند سرامیک پرسلان دیوار استفاده می کنید، حتماً باید به سطح پشت آن ها هم ملات بزنید و آن ها را با استفاده از ماله دندانه دار ، شیاردار کنید. برای این که ملات چسب خشک نشود و کیفیت خود را از دست ندهد، پشت سرامیک ‌هایی را که می خواهید بچسبانید، یکی پس از دیگری ملات چسب بزنید.

توصیه اکید می شود شیارهای روی ملات چسب به صورت خطوط صاف باشد نه مورب. به هر حال پس از ملات زدن بر روی سرامیک های قدیمی و پشت سرامیک های جدید، سرامیک را روی سطح آماده شده قرار دهید و بفشارید تا ملات شیاردار صاف و قندیلی شود.

به منظور حفظ فاصله یکسان میان سرامیک ها و همین طور جلوگیری از تکان خوردن سرامیک های چسبانده شده در حین کار، میان آن‌ ها اسپیسر بگذارید.

بندکشی سرامیک

مرحله ششم : بندکشی

بعد از اتمام کار چسباندن سرامیک روی سرامیک، نوبت به بندکشی درز میان آن‌ ها می رسد. بدین منظور اسپیسرها را از میان سرامیک‌ ها بردارید و از ملات مخصوص بندکشی استفاده کنید.

به این صورت که درز میان سرامیک‌ ها را با ملات مخصوص بندکشی پر کنید و سپس روی آن‌ ها کاردک بکشید تا درز بین سرامیک ها به طور یکدست پر شود. پس از اتمام بندکشی و قبل از این که دوغاب خشک شود، با استفاده از یک پارچه مرطوب یا اسفنج، ملات بندکشی اضافه را از سطح سرامیک‌ ها پاک کنید.

مزایای چسباندن سرامیک روی سرامیک

اولین مزیت استفاده از این تکنیک این است که هزینه های شما کاهش می یابد زیرا مراحلی مانند کندن سرامیک ها، حمل و نقل نخاله ها، تمیزکاری و ... حذف می شود. هم چنین پس از کنده کاری، هزینه زیرسازی هم وجود دارد که با این روش و به شرط سالم بودن سرامیک های قبلی، این هزینه هم از دوش شما برداشته می ‌شود.

مزیت دیگر چسباندن سرامیک روی سرامیک های قبلی،  صرفه جویی در زمان است. اگر شرایط سرامیک های قدیمی مناسب باشد، شما می توانید با استفاده از این تکنیک، مراحل انجام کار سرامیک کاری و نوسازی مکان مورد نظر خود را کوتاه کنید.

با این حال برای بسیاری از افراد، همین که از شر ریخت و پاش و نخاله های ناشی از کندن سرامیک های قدیمی راحت می شوند؛ کافی است تا از این تکنیک به عنوان روشی آسان برای تغییر دکوراسیون استفاده کنند.

معایب چسباندن سرامیک روی سرامیک

همان طور که می دانید، تنها زمانی استفاده از چسب برای نصب سرامیک روی سرامیک توجیه دارد که شما از نوع مرغوب و باکیفیت آن استفاده کنید. زیرا در صورتی که چسب مورد استفاده شما بی‌ کیفیت باشد، ممکن است سرامیک های جدید به خوبی روی سرامیک های قدیمی نچسبد و پس از مدتی به دلیل نفوذ آب و دیگر آلودگی ها به زیر آن، شاهد رشد قارچ و تکثیر باکتری و در نهایت جدا شدن سرامیک ها باشید.

هم چنین یکی دیگر از معایب چسباندن سرامیک این است که با این کار، ارتفاع سطح مورد نظر افزایش می یابد؛ بنابراین باید پیش از شروع کار به فاصله درها با کف دقت کنید.

در صورتی که افزایش ارتفاع کف، باز و بسته شدن درها را با مشکل مواجه می کند،  بهتر است از این تکنیک استفاده نشود زیرا در غیر این صورت مجبور می شوید درها را از پایین برش بدهید که هم ظاهر نازیبایی به آن ها می دهد و هم این که این کار هزینه بر است.

یکی دیگر از معایب استفاده از تکنیک چسباندن سرامیک ها این است که ممکن است سطح مورد نظر شما کاملاً تراز نشود؛ برای پیشگیری از این مشکل، حتماً باید پیش از این که سرامیک های جدید را بچسبانید، مطمئن شوید که سطح پوشیده شده با سرامیک های قدیمی کاملاً تراز است.

به یاد داشته باشید که استفاده از این روش صرفاً برای سطوحی کاربرد دارد که همه سرامیک های قدیمی آن، سالم و بدون ترک خوردگی یا لقی باشند. در صورتی که بعضی از سرامیک ها خراب شده یا دچار ترک و شکستگی باشند، بایستی این سرامیک ها را جدا کرده و محل آن ها را با ملات تعمیری اصلاح کنیم؛ بنابراین پیش از هر اقدامی سطح مورد نظر را بررسی کرده و مشکلات احتمالی را برطرف کنید.

دلایل نصب سرامیک روی سرامیک قبلی

مسلماً همیشه شرایط برای تعویض سرامیک های آسیب دیده وجود ندارد و انجام این کار می تواند متضمن هزینه های زیادی شود؛ مضاف بر این، اگر بنا به کنده کاری سرامیک های قدیمی باشد، این موضوع نیز می تواند نه تنها هزینه های تعمیرات را بیشتر کند، بلکه باعث می شود که زمان تعمیرات و دردسرهای آن هم بیشتر شود.

به طور کلی، چسباندن سرامیک های جدید روی سرامیک های قدیمی با اهداف متفاوت و به دلایل مختلفی انجام می شود. به عنوان مثال، این کار می تواند به منظور پوشاندن سرامیک های آسیب دیده قبلی انجام پذیرد و یا هدف از انجام آن تغییر دکوراسیون و نوسازی مکان مورد نظر باشد؛ به هر حال، چسباندن سرامیک های جدید روی سرامیک های قدیمی، حتماً باید با رعایت اصول و قواعدی انجام شود.

کلام پایانی

در این مقاله نحوه چسباندن سرامیک روی سرامیک را به تفصیل در شش مرحله توضیح دادیم. نکته مهم برای استفاده از این تکنیک، این است که سطح زیرین کار، یعنی سرامیک های قدیمی باید حتی الامکان سالم باشند و دچار شکستگی، ترک خوردگی یا لقی نباشند و اگر هم معیوب هستند، قبل از هر کاری به شکل مناسبی اصلاح شوند؛ بدین منظورباید سرامیک‌ های لق را جدا کنید و جای آن ها را با ملات تعمیری مناسب پر کنید؛ هم چنین باید سطح زیرین آن ها تراز شود و در ادامه، طبق مراحل گفته شده در بالا، سرامیک ها چسبانده شوند.

این کار معایب و مزایایی هم دارد؛ به عنوان مثال، یکی از معایب آن این است که ارتفاع سطح شما پس از چسباندن سرامیک بیشتر می شود و همین امر ممکن است باعث ایجاد اشکال در باز و بسته شدن درها شود.

هم چنین از مزیت های چسباندن سرامیک ها می توان به اجتناب از کنده کاری اشاره کرد که این روش هم موجب می شود که کار نوسازی سرامیک ها با سرعت بیشتری انجام شود و هم این که سبب می شود تا در هزینه ها، صرفه جویی قابل توجهی داشته باشیم.