صفحه اصلی
بلاگ
مقاله
تفاوت سرامیک پرسلان با سرامیک معمولی چیست؟ [دلایل تخصصی]
تفاوت سرامیک پرسلان با سرامیک معمولی چیست؟ [دلایل تخصصی]

تفاوت سرامیک پرسلان با سرامیک معمولی چیست؟ [دلایل تخصصی]

کاشی ها یکی از پراستفاده ترین مصالح ساختمانی هستند که در انواع گوناگون تولید می شوند؛ سرامیک ها هم در دسته کاشی ها قرار می گیرند؛ این محصولات نیز با کیفیت های مختلف تولید می شوند و انواع متفاوتی دارند. سرامیک ها عمدتاً از خاک رس و برخی مواد افزودنی دیگر ساخته می شوند و در دمای بالا حرارت می بینند و پخته می شوند.

در بازار انواع سرامیک های معمولی و پرسلان در دسترس هستند که شاید برخی از تفاوت های آن ها آگاهی نداشته باشند، از این رو تصمیم گرفتیم تا این مقاله را به تفاوت پرسلان و سرامیک معمولی اختصاص دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

تفاوت پرسلان و سرامیک معمولی

برای درک تفاوت پرسلان و سرامیک معمولی، در ابتدا باید ویژگی ها و خصوصیات سرامیک پرسلان و دیگر انواع  سرامیک معمولی را شناخت.

به طور کلی، سرامیک پرسلان، مقدار جذب آب ۰.۵ درصد یا کمتر دارد که این میزان با استانداردهای بخش C373  انجمن آزمایش و مواد آمریکایی (ASTM C373-18)  مطابقت دارد.

به منظور بررسی این موضوع، قبل از هر کاری، کاشی خشک شده در Oven را وزن می کنند و سپس آن را برای پنج ساعت می جوشانند و اجازه می دهند تا ۲۴ ساعت در آب باقی بماند؛ سپس آن را دوباره وزن می کنند؛  درصورتی که اختلاف بین وزن مرطوب و خشک، تقسیم بر وزن خشک سرامیک، ضربدر 100 (وزن خشک – وزن مرطوب ÷ وزن خشک سرامیک × 100) کمتر یا مساوی نیم درصد باشد، سرامیک پرسلان است.

این تراکم، از مخلوط خاک رس کائولن به دست می آید که به نسبت اغلب خاک رس ها، خالص تر و ریزتر است. این مخلوط هم چنین دارای مقادیر قابل توجهی کوارتز و فلدسپات است.

هم چنین، سرامیک پرسلان در دمای حدود 1210 درجه سانتی گراد پخته می شود.

به طور کلی، پرسلان یک نوع کاشی متراکم و صاف است که نسبت به سرامیک های معمولی در مقابل نفوذ آب مقاوم تر است.

کاشی پرسلان دارای لعاب سطحی است در صورتی که بعضی از انواع کاشی و سرامیک های معمولی لعاب ندارند.

کاشی و سرامیک های معمولی از نوعی خاک رس دانه درشت و کمی خاک رس دانه ریز کائولن ساخته می شود و معمولاً در آن از مواد افزودنی موجود در ترکیبات سرامیک پرسلان استفاده نمی شود.

هم چنین ، سرامیک های معمولی در دمای پایین تر، یعنی ۹۰۰ درجه سانتی گراد  پخته می شوند. از سوی دیگر، سرامیک های معمولی نسبت به سرامیک پرسلان بیشتر در معرض نفوذ آب قرار می گیرد،  ولی اگر کاشی و سرامیک معمولی لعاب کاری شده باشد، تفاوت نفوذ آب در آن با کاشی و سرامیک پرسلان نسبتاً کم می شود.

تفاوت ظاهری کاشی و سرامیک معمولی و پرسلان
  • تفاوت ظاهری کاشی و سرامیک معمولی و پرسلان

به طور کلی، انواع کاشی و سرامیک ، به صورت لعابدار تولید می شود و در نگاه اول ممکن است تفاوت پرسلان و سرامیک غیر قابل تشخیص باشد. ولی یکی از خلاقیت هایی که اخیراً در ساخت سرامیک پرسلان به کار رفته است، شباهت بسیار زیاد این محصولات با محصولات مختلف است؛ به این معنی که کاشی و سرامیک های معمولی دارای رنگ و طرح جامد هستند ولی، پرسلان ها غالباً شبیه به سنگ های طبیعی نظیر سنگ مرمر یا چوب هستند.

به عنوان مثال در صورتی که بخواهید از زیبایی چوب بهره مند شوید ولی با آسیب پذیری چوب در برابر آب مشکل دارید، می توانید از سرامیک پرسلان استفاده کنید.

در حالی که اغلب کاشی ها و سرامیک های معمولی دارای رنگ ثابت هستند و شبیه سازی آن ها با چوب یا سنگ طبیعی امکان پذیر نیست.

مقاومت در برابر آب و گرما
  • مقاومت در برابر آب و گرما

سرامیک و پرسلان هر دو در مقابل گرما مقاومت خوبی دارند به همین دلیل گاهی از این محصولات روی میزهای آشپزی استفاده می شود .

سرامیک پرسلان سنگین تر، چگال تر و در مقابل آب نفوذ ناپذیرتر است، بنابراین برای محیط های بیرونی نسبت به کاشی و سرامیک معمولی انتخاب بهتری است.

هم چنین پرسلان از مقاومت خوبی در مقابل گرما برخوردار است ولی سرامیک معمولی برای محیط های بیرونی معمولاً توصیه نمی شود.

تمیز کردن و نظافت پرسلان و سرامیک معمولی تفاوت چندانی ندارد و هر دو را می توان با محلول آب و شوینده های خانگی پاک کرد.

دوام و نگهداری سرامیک و پرسلان
  • دوام و نگهداری سرامیک و پرسلان

خاک رس مورد استفاده برای تولید کاشی های پرسلان چگالی بیشتری دارد و در نتیجه نسبت به کاشی های سرامیکی دارای تخلخل کمتری است و همین موضوع سبب می شود سرامیک پرسلان به نسبت کاشی و سرامیک معمولی سخت تر و در مقابل رطوبت، نفوذ ناپذیرتر باشد .

نگهداری از سرامیک پرسلان هم آسان است و تنها به آب بندی دوره ای خطوط بندکشی نیازمند است.

خاک رس مورد استفاده برای سرامیک معمولی نسبت به رس های چینی دارای چگالی کمتری است؛ بنابراین کاشی و سرامیک معمولی ممکن است ترک بخورد یا بشکند.

سرامیک های معمولی و پرسلان به شرطی که مورد مراقبت قرار بگیرند، از مصالح ساختمانی بادوام به شمار می روند؛ با این حال، قیمت سرامیک پرسلان از قیمت سرامیک های معمولی بیشتر است.

بررسی نصب و راه اندازی
  • بررسی نصب و راه اندازی

لازم به ذکر است، سرامیک پرسلان شکننده است بنابراین برای برش آن به فرد حرفه ای و متخصص نیازمند هستید. استفاده از ابزار فرز و قواره بُر، می تواند گزینه خوبی برای برش سرامیک پرسلان باشد.

این در حالی است که برش با ضربه ناگهانی و محکم معمولاً برای کاشی و سرامیک معمولی بهتر است. به طور کلی، نصب سرامیک معمولی آسان تر است.

کلام پایانی

در این مقاله به تفاوت پرسلان و سرامیک پرداختیم و گفتیم این تفاوت ها نه تنها از نظر ظاهری هستند، بلکه در جنبه هایی مانند میزان مقاومت آن ها در مقابل آب و گرما، دوام و نگهداری و نصب و راه اندازی نیز دیده می شود.