صفحه اصلی
بلاگ
مقاله
انتخاب بهترین سرامیک کف برای فضای تجاری
انتخاب بهترین سرامیک کف برای فضای تجاری

انتخاب بهترین سرامیک کف برای فضای تجاری

سرامیک یکی از محبوب‌ترین مواد برای کف‌پوش فضای تجاری است. کف‌پوش‌های سرامیکی در برابر سایش، ضربه و حرارت بسیار مقاوم هستند و عمر بالایی دارند. علاوه بر این سرامیک‌ها جذب آب کمی دارند و به راحتی تمیز می‌شوند. سرامیک در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در دسترس است و می‌توان آن را با دیگر مواد ساختمانی و دکوراسیون داخلی مغازه هماهنگ کرد. سرامیک کف انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سرامیک معمولی و سرامیک پرسلانی اشاره نمود و از نظر سطوح سرامیک‌ها دارای سطح پولیشد، سطح مات، سطح سمی پولیشد و سطح برجسته هستند. این سرامیک‌ها بر اساس معیارهای مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. اگر به دنبال راهنمای جامعی برای انتخاب سرامیک کف فضای تجاری هستید، به شما توصیه می‌کنیم این مقاله را به دقت مطالعه کنید.

بهترین سرامیک برای کف مغازه حذف (واحد تجاری )چه ویژگی‌هایی دارد؟

کف‌پوش‌ها دارای جنس‌های مختلفی مثل سنگ، پارکت، لمینیت و سرامیک هستند. در میان این‌ها سرامیک کف یکی رایج‌ترین کف‌پوش‌ها است که برای استفاده در فضاهای با ترافیک سنگین و پرتردد مانند مغازه نیز کاربرد دارد. بهترین سرامیک برای کف مغازه، سرامیکی است که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:
  • اولین ویژگی یک سرامیک برای کف مغازه، دوام و عمر زیاد آن است. دوام سرامیک به استحکام، سختی و مقاومت آن در برابر سایش بستگی دارد. مهم است که سرامیکی را انتخاب کنید که به طور خاص برای استفاده تجاری طراحی شده باشد و بتواند ترافیک سنگین ناشی از عبور و مرور زیاد، ضربه و خراش را تحمل کند. و (در برابر سایش‌های عمیق مقاوم باشد)
  • در زمان استفاده چسبندگی لازم را داشته باشند و افراد بر روی آن‌ها سُر نخورند.
  • قیمت سرامیک کف مغازه باید مقرون‌به‌صرفه باشد. مقرون‌به‌صرفه بودن به معنای ارزان بودن نیست. بلکه به معنای تناسب قیمت با عمر و کیفیت سرامیک کف است.
  • در برابر لکه مقاوم باشد. مقاومت در برابر لکه سرامیک با تخلخل آن تعیین می‌شود. سرامیکی با تخلخل کم کمتر مایعات و لکه‌ها را جذب می‌کند و تمیز کردن و نگهداری آن را آسان‌تر می‌کند. سرامیک‌های پرسلانی (سرامیک‌های پرسلانی دارای جذب آب زیر نیم درصد بوده و مقاومت بالایی در برابر لکه دارند).
  • به دلیل رفت‌وآمد و تردد در مغازه‌ها، کف‌پوش‌های مورد استفاده باید به‌طور مکرر نظافت شوند و قابلیت نظافت آسان از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها است.
  • طرح و رنگ آن زیبا باشد و با بقیه دکوراسیون مغازه هماهنگی داشته باشد. زیبایی‌شناسی سرامیک با رنگ، طرح و بافت آن مشخص می‌شود. مهم است که سرامیکی را انتخاب کنید که مکمل طراحی کلی مغازه باشد و جذابیت بصری آن را افزایش دهد. سرامیک‌های پرسلانی در رنگ‌ها، الگوها و بافت‌های متنوعی وجود دارند که امکان طراحی بی‌پایانی را فراهم می‌کنند.
سرامیک کف برای فضاهای مختلف  

عوامل تأثیرگذار در انتخاب سرامیک کف فضای تجاری

از جمله نکاتی که باید هنگام انتخاب سرامیک کف مغازه به آن دقت کنید، مقاوم بودن آن است. برخی از مغازه‌ها محل قرارگیری فروش اجسام سنگین هستند و کف‌پوش آن‌ها ممکن است به راحتی در هنگام حمل‌ونقل دچار ضربه خوردگی شود. به همین خاطر مقاوم بودن سرامیک در برابر ضربه نکته مهمی است. علاوه بر این مغازه‌ها اماکن پر رفت‌وآمد هستند و باید مرتب نظافت شوند و مقاوم‌ترین نوع کف‌پوش در برابر شستشو و استفاده از مواد شوینده سرامیک پرسلانی است. هنگام انتخاب بهترین سرامیک برای کف مغازه، به تناسب آن با فضای مغازه هم باید توجه کرد. طرح و رنگ سرامیک باید متناسب با کار و فضا انتخاب کرد. مثلاً سرامیک‌های دارای سطح مات برای کف بهتر هستند و از آسیب‌های ناشی از سر خوردن جلوگیری می‌کنند. طرح و رنگ سرامیک نیز بر نورپردازی و انعکاس نور در فضای مغازه تأثیر زیادی دارد. مثلاً برخی از مغازه‌های دیگر مانند جواهرفروشی‌ها باید از سرامیک‌های استفاده کنند که پولیشد یا سمی پولیشد باشند و نور محیط را بیشتر کنند.  

بهترین سرامیک کف از نظر جنس

بهترین سرامیک برای کف مغازه سرامیکی است که کیفیت زیاد و عمر بالایی داشته باشد. چون هر چقدر کیفیت سرامیک بیشتر باشد، طول عمر بیشتری خواهد داشت. دارند سرامیک پرسلانی به دلیل تخلخل کم، در مقایسه با سرامیک معمولی مقاومت خیلی خوبی نسبت به تغییرات دما، ضربه و خراش دارند. بافت فشرده‌ی این نوع سرامیک که مقاومت خوبی به آن داده است و مقاومت شیمیایی سرامیک پرسلانی در برابر مواد شیمیایی و ضدعفونی‌کننده بیشتر از سرامیک معمولی است. اگر قصد دارید انتخاب مقرون‌به‌صرفه‌ای داشته باشید، به جای سرامیک‌های معمولی خاک سفید، از سرامیک‌های پرسلانی (با جذب آب زیر نیم درصد) استفاده کنید. سرامیک پرسلانی دارای رنگ‌ها، الگوها، شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی است و به همین خاطر در اجرای کف بسیار کاربرد دارد. خود سرامیک‌های پرسلانی بر اساس کیفیت سطح و بر مبنای استاندارد ملی ایران، به چهار درجه 1 تا 4 تقسیم‌بندی می‌شود. قیمت هر متر مربع سرامیک کف بسته به طرح، رنگ، ابعاد و نوع سطح متفاوت است. ممکن است فکر کنید هزینه خرید و نصب این سرامیک‌ها زیاد است؛ اما در حقیقت استفاده از این سرامیک‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر است. چون که سرامیک‌های پرسلانی پس از مدتی جلای خود را از دست نمی‌دهند یا دچار خط و خش و ترک نمی‌شوند. به این ترتیب لازم نیست هزینه‌های دیگری برای برداشتن سرامیک قدیمی، خرید و نصب سرامیک جدید انجام دهید.  

برای کف مغازه سنگ بهتر است یا سرامیک؟

انتخاب بین سنگ و سرامیک برای کف مغازه، به عوامل مختلفی بستگی دارد و باید با توجه به نیاز و شرایط مغازه، تصمیم‌گیری کنید. در ادامه، به مزایای سرامیک‌های پرسلانی نسبت به سنگ‌های ساختمانی اشاره می‌کنیم:
  • برخی سنگ‌ها به شدت نسبت به آب حساس بوده و در صورت تماس با آب ویژگی‌های خود را از دست می‌دهند. در حالی ‌که جذب آب سرامیک پرسلانی نزدیک به صفر است و در صورت تماس با آب ویژگی‌های خود را حفظ می‌کند.
  • سنگ‌ها به طور طبیعی دارای خلل و فرج هستند که ممکن است زیر پوسته نازکی پنهان شده باشند و در صورت ترافیک سنگین باعث نمایان شدن آن‌ها شده و ظاهر خوبی ندارد.
  • وزن مخصوص سنگ طبیعی 2700-2800 کیلوگرم بر متر مکعب است در حالی که سرامیک 2200 کیلوگرم و حدود 25درصد سازه سبک‌تر خواهد بود.
 

بهترین سرامیک کف فضای کامرشیال از نظر کارایی

انتخاب بهترین طرح و رنگ سرامیک کف باید با توجه به نیازهای خاص مغازه و نوع محصولاتی که فروش می‌شوند، انجام شود. در انتخاب بهترین سرامیک برای کف مغازه‌های مختلف هدف این است که طرح و رنگی انتخاب شود که با فضای مغازه هماهنگی داشته باشد و به نمایش محصولات کمک کند.  

بهترین سرامیک برای کف مغازه‌های لوکس

در مغازه‌های لوکس مانند مغازه‌های طلا و جواهر فروشی، عتیقه‌فروشی و اکسسوری‌های خاص، بازتاب نور اهمیت زیادی دارد. این موضوع به دلیل تأثیر مستقیمی که بر روی نمایش محصولات دارد، بسیار مهم است. بازتاب نور می‌تواند جذابیت و زیبایی محصولات را افزایش دهد و به نمایش آن‌ها کمک کند. نور بازتاب شده می‌تواند توجه مشتریان را به محصولات جلب کند و آن‌ها را برای خرید ترغیب کند. بهترین سرامیک برای کف مغازه‌های لوکس، سرامیکی است که اولاً طرح زیبا و چشم‌نوازی داشته باشد و ثانیه بازتاب نور خوبی داشته باشد. سرامیک‌هایی با رنگ‌های روشن و براق محیط را پر نورتر جلوه داده و با بازتاب نور، فضا را زیباتر می‌کنند. رنگ سفید به فضایی آرام و روشن کمک می‌کند و محصولات جواهر را بهتر نمایش می‌دهد. سرامیک کف خاکستری طرح مدرن و جالبی دارد و به فضایی سنگین و مجلل کمک می‌کند. این رنگ برای قرار دادن محصولات جواهر با رنگ‌های شاد و درخشان، مناسب است. سرامیک کف با طرح‌های خاص و جالبی مانند طرح‌های هندسی و طرح‌هایی با خطوط منظم، به زیبایی هر چه بیشتر مغازه‌های لوکس کمک می‌کنند.  

بهترین سرامیک برای کف مغازه‌های پررفت‌وآمد

بهترین انتخاب برای کف مغازه‌های پر رفت‌وآمد، سرامیک پرسلانی است. استفاده از سرامیک پرسلانی به عنوان سرامیک کف یکی از کاربردهای عمده این محصول است. سرامیک پرسلانی کیفیت و استحکام خوبی دارد و جذب آب آن بسیار کم است. در انتخاب سرامیک پرسلانی برای کف مغازه‌های پر رفت‌وآمد، باید به مسئله سایش توجه کنید. چون در این مکان تردد زیاد است، سرامیک با سطح پولیشد زودتر ساییده شده و جلا و شفافیت سطح سرامیک تا حدودی از بین می‌رود و خراش‌ها و لکه‌ها بیشتر خود را نشان خواهند داد. همچنین ممکن است سطوح بیرونی بسیار لغزنده باشند و سطح پولیش‌خورده سرامیک کار را بسیار سخت‌تر کند. بنابراین بهتر است از سرامیک‌های پرسلانی مات استفاده کنید. سرامیک با درجه سختی ۴ مقاومت و دوام بسیار بالایی در مقایسه با سرامیک‌های دیگر دارند و می‌توان آن را در هر فضایی به عنوان یکی از انواع سرامیک مناسب کف به کار برد. هم‌چنین مسئله نظافت در یک مغازه پر رفت‌وآمد اهمیت بیشتری پیدا دارد. پس بهتر است از رنگ‌های تیره مثل گردویی ،کرم و قهوه‌ای استفاده کنید چرا که زحمت تمیز کردن دائم را از شما برمی‌دارد.  

بهترین سرامیک کف برای رستوران‌ها

در رستوران‌ها از اجاق‌گاز و فرها استفاده می‌شود که استفاده از این وسایل، باعث افزایش دمای کف مغازه شود. بنابراین، سرامیک‌هایی با مقاومت در برابر حرارت و تحمل دمای بالا باید استفاده شود.در مغازه‌های غذای فوری رفت‌وآمد زیاد است و چون میز و صندلی‌ها در آنجا زیاد جا به جا می‌شوند، امکان ایجاد خراش روی سطح خیلی زیاد است. بنابراین، سرامیک‌هایی با مقاومت بالا در برابر خراشیدگی مانند سرامیک‌های پرسلانی بسیار مناسب هستند. بهترین رنگ سرامیک برای کف رستوران نیز بستگی به سلیقه و نیازهای هر رستوران دارد و هیچ رنگی را نمی‌توانیم به عنوان بهترین رنگ برای سرامیک رستوران معرفی کنیم. اما می‌توانیم با توجه به عواملی از جمله نوع غذا، سبک دکوراسیون داخلی و محیط کلی رستوران سرامیک مناسب را معرفی کنیم. اگر سبک دکوراسیون رستوران مینیمال دارد، سرامیک‌های با رنگ‌های ساده و کلاسیک مانند سفید، خاکستری و مشکی انتخاب‌های بهتری هستند. برای سبک دکوراسیون کلاسیک، سرامیک‌های با رنگ‌های مشکی، قرمز و طلایی می‌توانند مناسب باشند و در آخر برای رستوران‌های غذای فوری یا رستوران‌هایی که غذاهایی با رنگ‌های زنده و پرطرفدار مانند غذاهای مکزیکی، چینی و یا ژاپنی سرو می‌کند، سرامیک‌های با رنگ‌های جذاب و هماهنگ با این غذاها مانند قرمز و نارنجی می‌توانند به طراحی داخلی رستوران زندگی ببخشند.  

بهترین رنگ برای سرامیک کف مغازه

شاید این‌طور به نظر برسد که انتخاب رنگ سرامیک کف مغازه خیلی راحت است و فقط همین‌که با دکوراسیون هماهنگ باشد، کافی است. اما در حقیقت این‌طور نیست و برای انتخاب رنگ سرامیک کف مغازه باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید. به طور کلی در انتخاب رنگ سرامیک کف مغازه محدودیت خاصی وجود ندارد اما توصیه می‌شود پیش از انتخاب طرح و رنگ سرامیک کف مغازه، گزینه‌هایی مثل میزان رفت‌وآمد، کاربری، دکوراسیون، میزان نور، مساحت فضا را نیز در نظر بگیرید. مهم‌ترین معیاری که باید در انتخاب رنگ سرامیک مغازه در نظر داشته باشید، کاربری مغازه است. به طور کلی مغازه‌ها مکان‌های پر رفت‌وآمدی هستند و در معرض آلودگی زیادی قرار دارند. بنابراین بهتر است رنگ‌هایی انتخاب شود که آلودگی و لکه را کمتر نشان بدهد. برای مغازه‌های مرتبط با تهیه خوراکی و غذا، برای مغازه‌های با رفت‌وآمد بالا و تردد مشتریان بیشتر یا مغازه‌هایی که احتمال خیس شدن آن‌ها بیشتر است، بهتر است از رنگ‌های تیره و ضد لغزش استفاده شود. با این کار نیاز به نظافت‌ کردن کم می‌شود. مشخصات مغازه از قبیل مساحت فضا، دکوراسیون و نور مغازه نیز باید در انتخاب رنگ سرامیک کف مغازه در نظر گرفته شوند. برای مغازه‌های با دکوراسیون روشن، بهتر است از رنگ‌های روشن و زنده استفاده شود. همچنین برای مغازه‌هایی با دکوراسیون سنتی، سرامیک‌های با رنگ‌های گرم مانند قهوه‌ای، طوسی و بلوطی انتخاب‌های بهتری هستند. هم‌چنین برای مغازه‌های با نور کافی، بهتر است از سرامیک با رنگ‌های تیره استفاده شود تا فضای مغازه را گرم و صمیمی‌تر به نظر برسد. برای مغازه‌های با فضای کوچک، بهتر است از رنگ‌های روشن استفاده شود، زیرا رنگ‌های تیره فضای مغازه را کوچک‌تر نشان می‌دهند.

در کل

در این مقاله با سرامیک کف مغازه و نحوه انتخاب آن آشنا شدیم. سرامیک کف دارای کاربردهای زیادی هستند و می‌تواند به عنوان در مغازه‌های مختلف مانند رستوران، فروشگاه‌ها و... استفاده می‌شوند. برای انتخاب سرامیک کف مغازه بسته به کاربری فضا باید معیارهایی را در نظر بگیریم تا انتخاب درستی داشته باشیم و بتوانیم سرامیک با بهترین کیفیت و قیمت را انتخاب کنیم. ما در مجموعه پیشگامان معماری آریا انواع مختلفی از سرامیک‌های پرسلانی درجه یک با طرح و اندازه متنوع آماده خدمت به شما هستیم.   Q&A 1-چه سرامیکی برای کف مغازه بهتر است؟ بهترین سرامیک برای کف مغازه سرامیک‌هایی هستند که کیفیت زیاد و عمر بالایی دارند. سرامیک پرسلانی به دلیل تخلخل کم، در مقایسه با سرامیک معمولی مقاومت خیلی خوبی نسبت به تغییرات دما، ضربه و خراش دارند.   2- بهترین رنگ برای سرامیک کف مغازه کدام رنگ است؟ برای انتخاب بهترین رنگ سرامیک کف مغازه باید با توجه به فاکتورهای مختلفی مثل میزان رفت‌وآمد، کاربری، دکوراسیون، میزان نور، مساحت فضا انتخاب شود.   3-چرا برای کف مغازه، سرامیک از سنگ بهتر است؟ سرامیک قیمت مناسب‌تری دارد و نصب آن نیز آسان‌تر است. در طراحی و رنگ‌بندی گزینه‌های متنوعی را در اختیار قرار می‌دهد. از همه مهم‌تر مقاوم در برابر خوردگی و سایش بوده و نیاز به نگهداری کمتری دارد.