صفحه اصلی
بلاگ
مقاله
نحوه برش کاشی و سرامیک به 4 روش بروز دنیا
نحوه برش کاشی و سرامیک به 4 روش بروز دنیا

نحوه برش کاشی و سرامیک به 4 روش بروز دنیا

پس از این که با دقت و در نظر گرفتن جوانب مختلف، کاشی یا سرامیک مورد نظر خود را انتخاب کردید؛ نوبت به نصب آن می رسد. معمولاً نصب کاشی از چند مرحله تشکیل می شود که زیر سازی، تراز کردن سطوح، برش کاشی و نصب آن، از جمله این مراحل هستند.

برشکاری از مراحل مهم حین نصب به شمار می رود و اشتباه در این مرحله از کار، نه تنها باعث بی نظمی در چیدمان کاشی ها می شود، بلکه شکستن بیش از حد آن ها را نیز در پی دارد. از این رو تصمیم گرفتیم تا این مقاله را به نحوه برش کاشی اختصاص دهیم و در کنار ذکر جزییات این کار، به روش برش سرامیک هم اشاره ای کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

برش کاشی و سرامیک با قواره بر کاشی

نحوه برش کاشی با استفاده ازقواره بر به شرح زیر است:

خط کشی : در این مرحله ، با استفاده از گونیا و تنظیم لبه افقی آن با لبه کاشی، می توانیم خط برش کاشی یا سرامیک خود را ترسیم کنیم. لازم به یادآوری است که استفاده از ابزار قواره بر یک روش عالی برای برشکاری کاشی یا انواع سرامیک مانند سرامیک پرسلانی نما در تعداد بالا است.

استفاده از کاتر کاشی :  اکنون دیگر نیازی به گونیا ندارید و تنها کافی است که کاشی یا سرامیک را داخل ابزار کاتر قرار دهید. از تمیز بودن ابزار کاتر مطمئن شوید و سپس کاشی را که در آن قرار داده اید، با سطح مماس کنید و خط برش را به درستی در زیر تیغه دستگاه قرار دهید.

برش دادن با کاتر کاشی :  به منظور ایجاد برش در کاشی یا سرامیک به آهستگی قسمت چرخدار قواره بر را فشار دهید تا چرخ ها روی لبه کاشی قرار گیرد. فشار وارده روی دسته کاتر باید یکنواخت باشد در غیر این صورت، می تواند باعث شکستن کاشی شود. چنانچه از دستگاه صدای خراش را شنیدید به این معنی است که برشکاری به درستی انجام شده است.

دو نیم کردن کاشی : به کمک دستگاه قطع کن سرامیک و وارد کردن ضربه آرام به کاشی، تکه برش خورده را جدا کنید. در صورتی که می خواهید برش حساسی ایجاد کنید، مانند برش سرامیک بوک مچ،  می توانید در زیر قسمتی که برش می خورد، از یک تکه چوب نازک و مسطح استفاده کنید تا نتیجه کار تمیزتر شود.

سمباده کشیدن لبه ها :  در این روش برش سرامیک هم، مانند شیوه قبلی، برای صیقل دادن لبه ها از یک پد پرداخت به عنوان سمباده استفاده می کنیم.

برش کاشی و سرامیک با دستگاه فرز و دیسک

برش کاشی و سرامیک با دستگاه فرز و دیسک

نحوه برش کاشی با استفاده از اره مرطوب به شرح زیر است:

خط کشی :  به منظور انجام این کار از گونیا استفاده می شود؛ گونیا نوعی خط کش خاص است که به طور معمول برای ترسیم خطوط عمود و صاف کاربرد دارد. این نوع خط کش از  دو تیغه اصلی تشکیل شده است که این تیغه ها با یکدیگر زاویه 90 درجه دارند. روش خط کشی به این صورت است که در ابتدا باید تیغه افقی گونیا با لبه پایینی کاشی تراز شود.

شما می توانید برای این کار از یک مداد و  لبه عمودی گونیا برای ترسیم خط راهنما استفاده کنید. این روش برای انجام کارهای کوچک که تنها نیاز به برش چند کاشی دارید،  مناسب است و برای برش منحنی یا گوشه ها کاربرد ندارد.

خطوط راهنما : این مرحله تقریباً در تمام انواع برش های کاشی و سرامیک یکسان است و تنها در برش کاشی و سرامیک با دستگاه فرز و دیسک یک تفاوت دارد و آن هم این است که در این نوع برش، به دلیل  مجاورت کاشی و سرامیک با آب ممکن است خطوط راهنما پاک شوند، بنابراین باید خطوط پر رنگ تری ترسیم شوند و یا این که از قلم های ضد آب مانند خودکار استفاده شود تا آب اثر کمتری روی خطوط داشته باشد، و یا اینکه خطوط روی چسب کاغذی چسبیده شده روی کاشی ترسیم شوند تا در مجاورت با آب پاک نشوند.

در صورتی که می خواهید تعداد زیادی کاشی و سرامیک را برش دهید، استفاده از دستگاه فرز و دیسک مناسب است و می توان با استفاده از این ابزار برش هایی در جهت های عمودی ، افقی یا حتی مورب ایجاد کرد.

تنظیم اره مرطوب :  طرز کار دستگاه فرز و دیسک با توجه به مدل آن ممکن است متفاوت باشد، بنابراین پیش از استفاده از آن دستورالعمل روی جعبه را مطالعه کنید.

برش کاشی با اره مرطوب : برای انجام یک برش مناسب، بیش از حد به اره یا کاشی فشار وارد نکنید و هنگام برشکاری مراقب باشید تا آب، تیغه را همواره پوشش دهد، برای این کار میتوان ازدستگاه سمپاش(پرکردن مخزن آن با آب) استفاده کرد.

همچنین توصیه می گردد برش ضخامت کاشی در سه مرحله انجام گیرد بدین صورت که در هر مرحله عمق بیشتری از کاشی برید شده و در مرحله آخر کاشی کاملا دو تکه می گردد.

صیقل دادن لبه ها: به راحتی می توان زبری های لبه کاشی را با پد پرداخت از بین برد.

برش کاشی و سرامیک با دستگاه آب بر

برش کاشی و سرامیک با دستگاه آب بر

در این روش که به دوصورت دستگاه نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک انجام میگیرد، کاشی روی میز دستگاه با روکش لاستیکی مخصوص قرار گرفته و سپس برش توسط دیسک نصب شده روی دستگاه به همراه آبی که از نازل روی لبه دیسک در محل برش ریخته می شود انجام می گیرد.

برش کاشی و سرامیک به صورت منحنی

برش کاشی و سرامیک به صورت منحنی

روش برش سرامیک یا کاشی به صورت منحنی به شرح زیر است:

ترسیم خطوط منحنی : برای برش کاشی و سرامیک به صورت منحنی باید از شابلون استفاده کنید. شما می توانید به کمک شابلون های آماده دایره یا شابلون های قابل انعطاف صفحه ای منحنی های مورد نظر خود را ترسیم کنید و یا در صورتی که علاقه به استفاده از آن ها ندارید، می توانید از اشیای مدوری نظیر قوطی کنسرو استفاده کنید و به کمک آن ها، خطوط راهنما را ترسیم کنید.

کلام پایانی

یکی از مراحل مهم نصب کاشی و سرامیک پرسلان، برش آن است. اگر این مرحله به درستی انجام نشود، نه تنها پرتی کاشی ها افزایش خواهد یافت، بلکه نتیجه آن، نامناسب و نازیبا خواهد شد. روش های مختلفی برای برش کاشی وجود دارد که برش کاشی با تیغه الماسه، برش کاشی با کاتر، برش کاشی با اره مرطوب و همین طور برش منحنی با نیپر کاشی از انواع این روش ها است.

در این مقاله، جزییات این برش ها را به طور مفصل توضیح دادیم.