صفحه اصلی
بلاگ
مقاله
نحوه تشخیص سرامیک پرسلان با معمولی + تفاوت های ظاهری و فنی
نحوه تشخیص سرامیک پرسلان با معمولی + تفاوت های ظاهری و فنی

نحوه تشخیص سرامیک پرسلان با معمولی + تفاوت های ظاهری و فنی

در هنگام خرید سرامیک، یکی از سوالات متداولی که تقریباً به ذهن همه متبادر می شود این است که فرق بین سرامیک پرسلان با معمولی در چیست. امروزه انواع کفپوش پرسلان از محبوب ترین انواع سرامیک به شمار می رود، ولی قبل از آن بهتر است ببینیم سرامیک پرسلان چیست و چه تفاوت هایی با دیگر انواع سرامیک دارد و با معایب و مزایای این نوع سرامیک آشنا شویم و کاربرد هر یک را بدانیم؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله از پما ایمپریو به نحوه تشخیص سرامیک پرسلان بپردازیم و در این زمینه مطالب جامعی را عرضه کنیم.

کاشی و سرامیک پرسلان چیست؟

کاشی سرامیک پرسلان، یکی از انواع سرامیک‌ ها به شمار می رود که برای تولید آن از خاک رس و دیگر مواد طبیعی استفاده می‌ شود. به طور کلی، تفاوت ظاهری سرامیک پرسلان و معمولی در کیفیت، استحکام و زیبایی آن ها است.

مواد اولیه به کار رفته برای تولید سرامیک های پرسلان، یک نوع خاک رس مخصوص به همراه کائولن، فلدسپات و همین طور سیلیس و سایر افزودنی‌ها است. این نوع سرامیک، برای پخت، به دمایی بالاتر از دمای پخت سرامیک های معمولی نیاز دارد و هم چنین باید تحت فشار بالا، حرارت ببیند.

دقیقاً به همین دلیل دوام و استحکام سرامیک پرسلانی نسبت به سرامیک های کاشی‌ های معمولی بیشتر است. سرامیک های پرسلانی معمولا بافتی کاملا سخت و متراکم دارند.

 سرامیک پرسلان در دو نوع لعاب‌ دار و بدون لعاب تولید می شوند که هر دو نوع این سرامیک ها از نقطه نظر دوام و استحکام نسبت به رقبایشان برتری دارند.

کاشی و سرامیک معمولی چیست؟

در واقع کاشی معمولی هم فرآورده ‌ای سرامیکی است که از دانه‌ های بسیار ظریف متبلور و متخلخل ساخته شده است، فرایند پخت این محصول در دمایی بسیار پایین‌ تر از سرامیک پرسلانی انجام می ‌شود؛ این نوع کاشی ها نیز دو نوع لعاب ‌دار و بدون لعاب دارد.

 فرق بین سرامیک پرسلان با معمولی

 فرق بین سرامیک پرسلان با معمولی

برای کسب اطلاع در خصوص تفاوت کاشی و سرامیک پرسلان و معمولی باید از جنبه های مختلف آن ها را مورد بررسی قرار داد؛ در واقع نحوه تولید تا نصب و نگهداری و هم چنین قیمت این محصولات، می تواند با هم متفاوت باشد. در این ادامه این مقاله فرق بین سرامیک پرسلان با معمولی را با جزئیات و به تفصیل مورد بررسی قرار می دهیم.

  • تفاوت سرامیک پرسلان با سرامیک معمولی از نظر مواد اولیه و نحوه تولید

همان طور که پیش تر توضیح دادیم، سرامیک پرسلانی و معمولی از نظر مواد اولیه با هم شباهت هایی دارند، به عنوان مثال، کاشی و سرامیک پرسلان با استفاده از خاک رس و دیگر مواد طبیعی استفاده می‌ شود؛ در حالی که برای تولید سرامیک های معمولی، صرفاً از خاک رس معمولی، ماسه و بعضی افزودنی ‌ها (برای افزایش استحکام محصول) استفاده می شود.

سرامیک پرسلان تحت فشار بیشتر و در دمایی بالاتر از کاشی و سرامیک معمولی تولید می شود و نسبت به کاشی وسرامیک معمولی بافت متراکم ‌تری دارد.

در نتیجه سرامیک پرسلان استحکام بالاتر، پروسه تولید دشوارتر و مقاومت بالاتری نسبت به کاشی وسرامیک معمولی دارد به همین دلیل، می توان به جرأت گفت که کاشی سرامیک پرسلان از نظر مواد اولیه و نحوه تولید به کاشی و سرامیک معمولی برتری دارد.

  • تفاوت سرامیک پرسلان با سرامیک معمولی از نظر مقاومت

یکی از مهم ترین اصول در نحوه تشخیص سرامیک پرسلان، میزان مقاومت این نوع سرامیک است. به عبارت دیگر، سرامیک پرسلان در مقایسه با کاشی  وسرامیک معمولی منافذ کمتر و بافت فشرده ‌تر و متراکم ‌تری دارد.

هم چنین این محصول نسبت به کاشی و سرامیک معمولی، مقاومت و استحکام بیشتری دارد و در برابر نفوذ آب، تغییرات دما، ضربه و سایش مقاومت خوبی دارد. همین خصوصیات کاشی سرامیک پرسلان را یک محصول بادوام و همیشگی می ‌کند.

  • تفاوت سرامیک پرسلان با سرامیک معمولی از نظر چگونگی نصب

یکی از چالش‌ هایی که نصاب ‌های سرامیک معمولاً با آن مواجه می شوند؛ اجرای سرامیک پرسلانی است. از آن جایی که این نوع سرامیک بافت سفت و متراکمی دارد، نصب آن نسبت به سرامیک های معمولی دشوارتر است.

 به همین دلیل برای نصب این نوع کاشی  وسرامیک ها، حتما باید مجریان نصب حرفه ای و باتجربه استفاده شود زیرا درغیر این صورت ممکن است کاشی و سرامیک ها نسبت به زمین یا دیوار ‌با تراز مناسبی قرار نگیرد.

به طور معمول، کاشی  وسرامیک های پرسلان به کمک تیغه الماس برش داده می ‌شوند زیرا کمترین خطا در هنگام برش و ایجاد فشار اضافه موجب شکستن یا ترک خوردن این محصولات می شود، علاوه بر این، وزن این نوع سرامیک، به نسبت کاشی و سرامیک های معمولی بیشتر بوده و حمل و نقل آن ها سخت تر است؛ بنابراین برای نصب انواع کاشی و سرامیک پرسلان باید احتیاط بیشتری کرد.

به طور کلی، برای نصب کاشی و سرامیک فاکتورهای زیادی وجود دارد که رعایت آن ها موجب زیباتر شدن نتیجه نهایی کار می شود.

  • تفاوت سرامیک پرسلان با سرامیک معمولی از نظر تعمیر و نگهداری

هزینه نگهداری از سرامیک پرسلان کف به دلیل مقاومت و کیفیت بالایی که دارد نسبت به کاشی  وسرامیک معمولی کمتر است، ولی در صورتی که این محصولات نیاز به تعویض داشته باشند؛ شما باید علاوه بر هزینه خرید کاشی و سرامیک ها، هزینه مجریان نصب حرفه ‌ای را نیز بپردازید.

در حالی است که هنگام نصب کاشی و سرامیک های معمولی یک نصاب مجری نصب معمولی هم می تواند اقدام به تعویض و نصب کاشی و سرامیک ها کند که این موضوع بیانگر حساسیت بالای این کاشی  و سرامیک ها به نسبت کاشی  وسرامیک های معمولی است.

ولی این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که شما این نوع سرامیک را یک بار نصب می کنید و می توانید سالیان متمادی از استحکام، مقاومت و زیبایی آن ها لذت ببرید.

  • تفاوت سرامیک پرسلان با سرامیک معمولی از نظر قیمت

برای کار ساخت و ساز یا بازسازی ساختمان یکی از مهم ترین فاکتورها قیمت تمام شده است؛

یکی دیگر از بارزترین فاکتورهای تفاوت سرامیک های پرسلان و سرامیک های معمولی در قیمت آن ها است؛ این تفاوت قیمت خصوصاً در برخی از انواع این محصولات مانند سرامیک اسلب بوک مچ  به وضوح مشخص است.

خلاصه کلام این که با توجه به  مطالب ارائه شده، قیمت سرامیک ‌های پرسلان به نسبت انواع معمولی سرامیک بیشتر است ولی این تفاوت قیمت به واسطه دوام و کیفیت این نوع سرامیک ها چشمگیر نیست و در کل، به نظر می ‌رسد استفاده از این نوع مصالح، مقرون به صرفه‌ تر از سرامیک ‌های معمولی است.

  • تفاوت سرامیک پرسلان با سرامیک معمولی از نظر ظاهری

با این که تفاوت هایی را که در سطور پیشین به آن ها اشاره کردیم، همگی مهم هستند، ولی شاید برترین تفاوت سرامیک های پرسلان و سرامیک های معمولی، در ظاهر شگفت انگیز آن ها است. به عبارت دیگر، سرامیک های معمولی و سرامیک های پرسلان از نظر ظاهر با هم تفاوت های اساسی دارند.

هر چند که زیبایی یک امر سلیقه‌ ای است اما بر اساس نظرسنجی‌ های انجام شده از مشتریان، اغلب مصرف کنندگان بر این باور هستند که سرامیک های پرسلان از سرامیک ‌های معمولی زیباتر هستند و شاید بتوان گفت که یکی از دلایل محبوبیت آن ها هم همین موضوع است.

از آن جایی که بافت سرامیک های معمولی دارای تخلخل است، به سادگی لک می‌شود، بنابراین سرامیک های پرسلان برای استفاده در محیط‌ های پرتردد یا مستعد لک شدن مناسب تر هستند.

مزایا و معایب سرامیک پرسلان

مزایا و معایب سرامیک پرسلان

 نحوه تشخیص سرامیک پرسلان با بررسی مزایا و معایب آن ها هم امکان پذیر است؛ طبیعتاً سرامیک های پرسلان در کنار مزایای بسیاری که دارند، از معایبی هم برخوردار هستند؛ در ادامه این مقاله به مزایا و معایب این نوع سرامیک ها اشاره خواهیم کرد.

  • مزایای سرامیک پرسلان نسبت به سرامیک معمولی

مهم ترین مزایای سرامیک پرسلان عبارتند از:

  • مقاومت زیاد در مقابل سایش
  • ضخامت و تراکم بالا
  • شرایط نگهداری نسبتاً آسان
  • مقاومت در مقابل لکه ها و قابلیت شستشو
  • زیبایی چشمگیر کاشی های پرسلان
  • مناسب برای مکان های پرتردد مثل مراکز تجاری و آب و هوای مرطوب
  • تنوع جنس، رنگ، طرح و اندازه
  • مقاومت در برابر گرما و سرما ذوب و یخبندان
  • مقاومت بالا در برابر شکست
  • مقاومت در برابر اشعه UV خورشید
  • مقاومت در برابر ضربه
معایب سرامیک پرسلان در مقایسه با سرامیک معمولی

معایب سرامیک پرسلان در مقایسه با سرامیک معمولی

همان ‌طور که گفتیم سرامیک های پرسلان دارای معایبی هم هستند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • این نوع سرامیک حتماً باید توسط افراد با تجربه کار شود، زیرا دارای تراکم بالای بافت است و برش و نصب آن نسبت به دیگر انواع سرامیک سخت تر است.
  • تراکم زیاد بافت این نوع سرامیک سبب شده است تا این سرامیک سنگین باشد و حمل و نقل آن با دقت بیشتر انجام شود.

 این نوع سرامیک نسبت به سرامیک های معمولی قیمت بیشتری دارد و نصب آن هم گران تر تمام می شود ولی با در نظر گرفتن شرایط نگهداری آسان و دوام بالایی که دارد، هزینه های گران آن توجیه ‌پذیر است.

 هزینه تعویض و تعمیر سرامیک پرسلان به نسبت سرامیک های معمولی بیشتر می شود ولی از سویی، با توجه به کیفیت بالایی که دارد، احتمالا نیاز به تعمیر آن اندک است.

  • سرامیک پرسلانی فول بادی

برای تولید این نوع سرامیک از خاک مرغوب پرسلان استفاده می کنند و محصول نهایی از رنگ یکنواختی برخوردار است. این نوع سرامیک مقاوم در برابر سایش بوده و از دوام بالایی برخوردار است و معمولا قیمت آن از دیگر انواع سرامیک پرسلان بالاتر است.

سرامیک پرسلانی فول بادی  زیبایی چشمگیری دارد. همچنین قدرت جذب و نفوذ آن اندک است و برای مکان های مرطوبی نظیر حمام و دستشویی مناسب است.

کلام پایانی

در این مقاله به طور مفصل به نحوه تشخیص سرامیک پرسلان پرداختیم و تفاوت های این نوع سرامیک را با سرامیک های معمولی بیان کردیم.

با این حال، در صورتی که همچنان بین انتخاب سرامیک پرسلان و معمولی تردید دارید، لازم است بگوییم که در نهایت، این سلیقه و بودجه شماست که تعیین کننده است. در واقع، خرید سرامیک ارزان ‌تر، از آن جهت که نصب راحت‌ تری دارد؛ مقرون به صرفه تر است ولی از سوی دیگر، نباید از آن کیفیت و دوام سرامیک پرسلان را انتظار داشته باشید.

بنابراین پیش از اتخاذ تصمیم برای خرید سرامیک، شرایطی مانند محل کاربری سرامیک، شرایط آب و هوایی، میزان تردد و ... را مورد بررسی قرار دهید و سپس با در نظر گرفتن میزان بودجه ای که دارید و همین طور با گوشه چشمی به زیبایی و جلوه سرامیک های پرسلانی، انتخاب خود را انجام دهید.